VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mjölkigt vatten i spabad  (läst 2355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders1961

Mjölkigt vatten i spabad
« skrivet: september 22, 2020, 19:13:41:41 »
Hej ! Fick vårt spa levererat förra veckan och efter 3-4 bad så är vattnet grumligt/mjölkigt. Värdena på pH ligger i spannet 7,2-7,5. Har brominator och bromvärdet på panelen är bra, men med sticka visar fritt klor/brom 0 eller väldigt lågt. Någon som har någon idé?
Mvh, Anders

Poolgiganten

Per Berglund

  • Gäst
Per Berglund
SV: Mjölkigt vatten i spabad
« Svar #1 skrivet: september 24, 2020, 15:52:25:25 »
Hej

Det är nog inga problem, du behöver bara oxidera vattnet, d,v,s hälla i rekommenderad dos spa-chock.
Lycka till


Utloggad Lassse

SV: Mjölkigt vatten i spabad
« Svar #2 skrivet: september 25, 2020, 23:28:53:53 »
Det är sådant som din säljare av badet ska hälpa dig med.
Kontakta din säljare av badet så får du hjälp.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mjölkigt vatten i spabad
« Svar #3 skrivet: september 27, 2020, 16:29:37:37 »
Tyvärr köper många sina bad och kemikalier på internet. Finns ingen att rådfråga då.
Hoppas fler köper via butik och de kan ge bra hjälp vid problem.

Det var anledningen till att jag köpte via butik.

Vidare om man har brominator. Hur kan man bränna bort bundet brom som kan lukta get?
Det finns två sätt. Troligtvis inget problem eftersom brominator används?

Om värdena visar noll i brom skulle jag bli lite orolig. Troligen är det nog bara hudrester och dålig filtrering.


Det funkar att mäta brom med ett enkelt Biltema test med fritt klormätning. Mät fritt klor och multiplicera värdet med 2,25 och du har värdet på ditt brom.

Ibland kan man hjälpa filtreringen med filterbollar i ett spabad.

Roger


SpaFred

  • Gäst
SpaFred
SV: Mjölkigt vatten i spabad
« Svar #4 skrivet: september 28, 2020, 16:20:09:09 »
När jag använde Brom så var jag ändå tvungen att chockklorera då Bromen inte klarar det själv.
Jag använde visserligen ingen Brominator utan puckar i dosör men det borde fungera likadant.
Prova en chockklorering med vanligt spaklor

Utloggad Telekiter

SV: Mjölkigt vatten i spabad
« Svar #5 skrivet: september 29, 2020, 12:07:35:35 »
Hej.

Det mätvärde som presenteras på panelen är det ett mätvärde som systemet automatiskt (dvs kan systemet mäta detta själv) försöker hålla. Eller, är det bara en typ "grundinställning/grovinställning" av Bromproduktionen? Det kanske finns nått i min tråd https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16346.0 som kan hjälpa. Det gäller ju iof saltklorinator men jag tror att du kan hitta nått matnyttigt.

Det jag upptäckt är att om man löpande håller en "lagom" klorhalt i vattnet så måste man ge en betydande extra dos klor när man badat annars är klorhalten direkt nere på noll efter bad! Detta upptäckte jag även innan jag monterade klorinator (tidigare körde jag med 20 gr Bromtabletter i dispenser). Om jag hade en bra Bromhalt innan bad och testade vattnet efter bad så var Bromhalten genast nere på noll.

Nu kör jag saltklorinatorn 10 min på morgonen och 10 min på kvällen, varje dag, vilket är lagom för att kontinuerligt hålla en bra klorhalt. MEN om jag badar (eller två personer badar en timme, oftast på kvällen då) så måste jag köra klorinatorn 25 min extra för att klorhalten inte ska ligga på noll hela natten. Man måste alltså ge en rejäl extra dos efter bad.

Notera att min saltlorinator är egentlig gjord för pooler med 45 m^3 vatten, inte för spabad som har 1 m^3 vatten. Därför måste jag begränsa gångtiden rejält. Jag har helt enkelt testat mig fram till att 10 min morgon och kväll är lämpligt.

/Urban.

Utloggad Puttaren

SV: Mjölkigt vatten i spabad
« Svar #6 skrivet: oktober 07, 2020, 10:49:24:24 »
Hej.

Det mätvärde som presenteras på panelen är det ett mätvärde som systemet automatiskt (dvs kan systemet mäta detta själv) försöker hålla. Eller, är det bara en typ "grundinställning/grovinställning" av Bromproduktionen? Det kanske finns nått i min tråd https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16346.0 som kan hjälpa. Det gäller ju iof saltklorinator men jag tror att du kan hitta nått matnyttigt.

Det jag upptäckt är att om man löpande håller en "lagom" klorhalt i vattnet så måste man ge en betydande extra dos klor när man badat annars är klorhalten direkt nere på noll efter bad! Detta upptäckte jag även innan jag monterade klorinator (tidigare körde jag med 20 gr Bromtabletter i dispenser). Om jag hade en bra Bromhalt innan bad och testade vattnet efter bad så var Bromhalten genast nere på noll.

Nu kör jag saltklorinatorn 10 min på morgonen och 10 min på kvällen, varje dag, vilket är lagom för att kontinuerligt hålla en bra klorhalt. MEN om jag badar (eller två personer badar en timme, oftast på kvällen då) så måste jag köra klorinatorn 25 min extra för att klorhalten inte ska ligga på noll hela natten. Man måste alltså ge en rejäl extra dos efter bad.

Notera att min saltlorinator är egentlig gjord för pooler med 45 m^3 vatten, inte för spabad som har 1 m^3 vatten. Därför måste jag begränsa gångtiden rejält. Jag har helt enkelt testat mig fram till att 10 min morgon och kväll är lämpligt.

/Urban.
Nu vet jag inte vad du har för saltklorinator, men den in.clear som sitter i mitt spabad går ju kontinuerligt tycks det (Maintenance mode) och så kör man Boost mode när man badar. Kör du inget alls mellan dina 10-minutare alltså?

Utloggad Telekiter

SV: Mjölkigt vatten i spabad
« Svar #7 skrivet: oktober 07, 2020, 14:31:29:29 »
Nu vet jag inte vad du har för saltklorinator, men den in.clear som sitter i mitt spabad går ju kontinuerligt tycks det (Maintenance mode) och så kör man Boost mode när man badar. Kör du inget alls mellan dina 10-minutare alltså?

Min klorinator är eftermonterad i maj i år (jag har haft detta spabad i 2 år och tidigare kört med vanlig kemi) och som jag sa en klorinator gjord för pooler. Den tillverkar mao väldigt mycket klor, allt för mycket för att det ska hålla en lagom klorhalt i spabadet. Får den klorinatorn gå 10 min morgonen och 10 min på kvällen så hålls klorhalten på 1-5 ppm, dvs ungefär vad som är lämpligt. Jag har alltså en timer kopplad till klorinatorn som slår på- och av.

/Urban. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan