Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Automatisk påfyllning av vatten  (läst 4144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anflyg

Automatisk påfyllning av vatten
« skrivet: november 09, 2014, 17:13:22:22 »
Jag funderar på om man kunde sätta en givare (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-888-52&toc=0&q=flott%C3%B6r) i skimmern direkt? Sedan ansluta en ventil (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-740-37&toc=19965) direkt på tillflödet från pumpen för att slippa ta upp ett extra hål i poolen.

 

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Automatisk påfyllning av vatten
« Svar #1 skrivet: november 09, 2014, 18:12:04:04 »
Jag behöver också fixa automatisk nivåjustering. Det ser ut som vettiga komponenter du hittat. Har du funderat på styrningen av ventilen. Någon enkel liten dator som t ex en Raspberry Pi kanske. Nivågivarens signal behöver filtreras, det går ju att göra helt i styrprogrammet men det kanske är bra att även sätta givaren i ett rör med bara ett mindre hål i nederdelen där vatten kan passera. Har för mig att andra har placerat givaren i ett kommunicerande kärl som förbinds med pool/skimmer med en tunn slang.

Om man styr det hela från en Raspberry eller motsvarande så kan man hålla lite koll på hur ofta och hur mycket vatten det fylls och kanske larma om något går snett. Jag skulle nog vara feg och slå på vattnet till ventilen manuellt under begränsad tid när jag har poolen under uppsikt.

Edit: Man kan ju låta datorn rita kurvor över vattennivån och dygnsmedeltemperaturen med t ex rrdtool. Då borde man enkelt kunna se om avdunstningen är som förväntad eller om det uppstått en läcka. Är det någon som byggt något liknande?
« Senast ändrad: november 09, 2014, 18:31:25:25 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad anflyg

SV: Automatisk påfyllning av vatten
« Svar #2 skrivet: november 09, 2014, 21:11:38:38 »
Ok, jag läste inte så noga, men jag fick för mig att givaren helt enkelt var slutande (som ett relä typ) när magneten kom förbi en viss nivå, men det kanske är fel? Hade väl tänkt mig att bara kunna ansluta den till ventilen sedan.

Ja, jag har ju jobbat en hel del med programmering också, men det känns lite för jobbigt. Bygger nog en helt vanlig mekanisk lösning i så fall med en flottör från Granngården som används till "vattenhål för djur". Får väl sätta den i en tank vid sidan och ändå ta upp ett hål till i väggen. :)

Utloggad Erica

SV: Automatisk påfyllning av vatten
« Svar #3 skrivet: november 09, 2014, 21:15:15:15 »
Det enda problemet med automatiska påfyllare är ju att de måste vara väldigt pålitliga så att man inte får översvämning. Magnetventilen kan ibland hänga upp sig om det kommer något skräp med i vattenströmmen. Ett litet filter i ledningen före ventilen vore nog inte helt fel. Skall man ha ett larm för att varna om något går galet (läs kontinuerlig påfyllning av misstag) så behöver ju det larmet ha en egen nivåvakt och inte vara beroende av nivågivarsignalen. Eftersom avdunstningen endast är en måttlig vattenförlust kan det nog också vara bra att sätta en vanlig ventil typ t.ex. de som sitter på toastolar, så att man kan ställa in ett maximalt flöde som är mycket måttligt. Då går det väldigt långsamt att översvämma poolen OM regleringen inte fungerar.

Utloggad TommyC

SV: Automatisk påfyllning av vatten
« Svar #4 skrivet: november 09, 2014, 21:35:12:12 »
Ja, det stämmer att givaren är slutande (eller brytande om man vill). Det jag menar med filtrering är att vågor inte ska öppna ventilen. Det går säkert att lösa det helt mekaniskt. Kanske kan det fungera att placera givaren i ett rör inne i skimmern eller så får man använda en extra tank vid sidan av. Det måste man experimentera lite med innan man kan dra några slutsatser.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad anflyg

SV: Automatisk påfyllning av vatten
« Svar #5 skrivet: november 10, 2014, 12:10:42:42 »
OK, Tommy, då förstår jag hur du menar. En Rasberry PI för det låter väl nästan som overkill? Nu är jag ju inte så bra på elektronik, men ett riktigt långsamt lågpass filter kunde ju fungera om man får ner det till typ 1 Hz kan jag tänka. Vad tror du?

Utloggad Fiskarn

SV: Automatisk påfyllning av vatten
« Svar #6 skrivet: november 10, 2014, 19:24:26:26 »
Har funderat på samma frågeställning. Nu är ju poolen stängd, men kanske kan projektet bli klart till nästa säsong.
För att inte behöva hantera extra behållare med pumpar etc har jag tänkt mig lösningen som anflyg föreslår initialt, dvs att koppla in vattnet via en anborrningsbygel på inloppslangen till pumpen. Ventilen kommer jag att styra mha en egen utvecklad poolstyrning (kul med elektronikprojekt  :) )
För att minimera risken att ventilen hänger sig och fyller poolen tänkte jag dubbelsäkra med en Gardena bevattningsventil (finns enklare modeller som inte är så dyra). Borde räcka med att släppa på vatten någon halvtimme till timme per vecka. Vad tror ni om det?
Tänkte sätta en nivåsensor i skimmern. Har dock inte bestämt lösning ännu. Troligtvis blir det i ett rör som kan stickas ner genom hålet i locket.
« Senast ändrad: november 10, 2014, 19:30:21:21 av Fiskarn »
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad TommyC

SV: Automatisk påfyllning av vatten
« Svar #7 skrivet: november 10, 2014, 20:28:36:36 »
Ska man bara ha det att fungera så behövs nog ingen dator men det blir ju väldigt flexibelt med dator. Det blir t ex väldigt enkelt att justera filtreringen till man blir nöjd. Dessutom tycker jag att det är kul och nyttigt att logga olika parametrar samt kunna komma åt allt via nätverket. Jag tror att lågpassfiltret ska ha mycket lägre gränsfrekvens än 1 Hz. Man behöver ju inte sampla så fort men det är nog bra att medelvärdesbilda över ganska lång tid. 

Jag tror också att det räcker att släppa på vattnet runt en halvtimme per vecka. Det är inte så mycket som dunstar. Nivåsensorn i skimmern inne i ett rör som gör grovfiltreringen av vågrörelserna vore bra om det fungerade för att få det så enkelt som möjligt utan extra vattentank och kopplingar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan