CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenhet med pool som kör på vintern?  (läst 9370 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
Erfarenhet med pool som kör på vintern?
« skrivet: december 31, 2009, 15:45:35:35 »
Det finns de som lämnar pool köra hela vintern. Vilka är dina erfarenheter när det blir hård frost?  ::)
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Poolgiganten

Utloggad KingsX

SV: Erfarenhet med pool som kör på vintern?
« Svar #1 skrivet: januari 01, 2010, 17:57:43:43 »
Hej! Mitt första svaret i historiet in universe ever.  Inga problem.. just nu -17 grader ut ,+4 i poolen.. re-circulate/filter 4 timmar tillsammans i dagen.. Ingen isolering i bottnen, ej värming. Kanske värmen kommer från marken. lite isolering on surface ;)...ytan? Och det finns kind of lucka som är kind of vak(?)  BTW great forum!!
Markpool, EPSblock/concrete/steel, TKR-coating, friform eget modell, ca 46m3. Om jag inte kommer ihåg svenska ord så ska jag skriva english.

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
SV: Erfarenhet med pool som kör på vintern?
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2010, 18:55:50:50 »
Tack för ditt svar -

Bara varit på en lång semester och har bara sett ditt svar nu. Och jag är mycket glad att jag inte har lämnat poolen kör med så mycket frost ... Kanske jag ska försöka nästa år? >rulla<
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Utloggad Poolhajen

SV: Erfarenhet med pool som kör på vintern?
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2010, 12:03:44:44 »
Det är ingen fara att lämna pumpen igång med poolen full av vatten så länge man är hemma och vet att det snurrar.  Blir det strömavbrott, jordfelsbrytaren löser ut eller proppen går så är det värre om man är borta länge. Då fryser det sönder saker!

Pumpen och filtret mår bäst av att användas. 8 av 10 pumpar som oförklarligt går sönder gör det när dom startas på våren efter att ha stått stilla över vintern.

Självklart kostar det lite att ha pumpen igång hela vintern men det kostar även pengar med nytt vatten, chockklor, algmedel, flockningsmedel och ph-justering när man fyllt upp på våren.

Den finns förresten en kostnad till... när frun bestämmer sig för att ha poolparty på nyårsafton och drar på full värme i 1 vecka för att värma upp poolen... <antman>

/HW

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Erfarenhet med pool som kör på vintern?
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2010, 19:52:05:05 »
Det är ingen fara att lämna pumpen igång med poolen full av vatten så länge man är hemma och vet att det snurrar.  Blir det strömavbrott, jordfelsbrytaren löser ut eller proppen går så är det värre om man är borta länge. Då fryser det sönder saker!

Pumpen och filtret mår bäst av att användas. 8 av 10 pumpar som oförklarligt går sönder gör det när dom startas på våren efter att ha stått stilla över vintern.

Självklart kostar det lite att ha pumpen igång hela vintern men det kostar även pengar med nytt vatten, chockklor, algmedel, flockningsmedel och ph-justering när man fyllt upp på våren.

Den finns förresten en kostnad till... när frun bestämmer sig för att ha poolparty på nyårsafton och drar på full värme i 1 vecka för att värma upp poolen... <antman>

/HW

Vill tillägga att det beror lite på vart i vårt avlånga land man bor samt hur pumpen står, har sett pumnpar som frusit utifrån.
Pumpen bör gå dygnet runt för att inget ska hända och då kostar det som sagt några kronor lika så att man riskerar att manometern & siktglas fryser & de bör man har koll på för det kan behövas backspolas.

så mitt tipps är att stänga poolen för vintern.

Utloggad Aboy

SV: Erfarenhet med pool som kör på vintern?
« Svar #5 skrivet: april 04, 2010, 22:08:31:31 »
Hej

Jag har en PP-pool som jag har kört och badat i hela vintern. Den har legat mellan 4-5 grader oavsett hur kallt det har varit(kallaste -22C). Pump och filter står i en varm friggebod, ingen värme har jag haft på.
Så länge man har cirkulation så fryser inte vattnet, jag vet inte hur fort det skulle frysa om cirkulationen skulle stanna. Jag har funderat att bygga backup kraft till pumpen, man behöver ett bilbatteri, växelomriktare, billaddare samt ett relä, kostar ca 3500kr. Den skulle kunna hålla pumpen i liv ca 2h, dvs överleva ett kortare strömavbrott. Visst kostar det ca 350kr i månaden att ha poolen igång men det är värt vartenda öre, vi har bastat och doppat oss som galningar, mycket skönt, något jag rekommenderar.

De senaste 3 veckorna har solen värmt sporadiskt som vi alla vet, det har medfört en uppvärmning av poolen till hela 13C, riktigt varmt och skönt jämfört med 4C.

Utloggad Poolhajen

SV: Erfarenhet med pool som kör på vintern?
« Svar #6 skrivet: april 07, 2010, 14:12:25:25 »
Det är enklare och tryggare att köpa en UPS. http://www.dustin.se/pd_5010184323.aspx

En spänningsomvandlare för 12V som klarar 1kW blir ganska dyr den ocskå.

/HW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag