Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltak och dunstning! HJÄLP  (läst 6439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slottet

Pooltak och dunstning! HJÄLP
« skrivet: juli 21, 2009, 23:10:29:29 »
hej alla!

Vi håller på att bli galna här på Öland. Har ju ett classic C tak till poolen och nu undrar jag hur mycket som är brukligt att vattnet dunstar. Anledningen att jag frågar är att vi har förlorat ca 1,5 cm på sex dagar och vår dräneringsbrunn rinner hela tiden, även om det bara är en liten mängd.

Har hällt i nåt tätningsmedel från Frankrike som jag köpte på poolstore men det verkar kanske inte riktigt ha hjälpt. Räknade lite på det och i rena litrar är det 850 som har försvunnit på dessa sex dagar.

Kan det vara en rimlig dunstningsmängd. De sista 4 dagarna har vi barit bortresta och således inte badat något.

Tacksam för alla svar!!! <help> <help> <help> <help>

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2009, 00:36:53:53 »
Hej har det börjat nu problemet, det låter ju mer som ett läckage om du märker det i dränering <hmm>.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad William

SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2009, 08:32:17:17 »
Under den supervarma veckan i början av juni dunstade det ungefär 1,5 cm för mig, men absolut inte nu,så jag håller med föregående talare att det verkar vara ett litet läckage någonstans.
Tillsammans med avdunstning och dripp, dripp, dropp så.........
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2009, 09:35:45:45 »
Om det kondenserar mycket på insidan av pooltaket under t.ex. nätter och kallare dagar så kan det nog bli en hel del som rinner ned efter taket, på profilerna och ned i marken - och i sinom tid ned i dräneringen.

Är det ingen annan som har pooltak som märkt nåt av det där?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad slottet

SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2009, 10:01:57:57 »
Hej igen!

Ja taket är fullt med vatten nästan hela tiden speciellt under nätterna. Vattent i poolen har ju hållit en konstant värme på 28 grader utan någon uppvärmning så det ångar bra när man väl tar bort taket.

Materialet runt polen är singel vilket betyder att dräneringen fungerar alldeles utmärkt vattent rinner ner omedelbart, samtidigt är det ett stort område på 240 kvadrat som går direkt till dräneringen. Hela vår framsida sluttar även vilket förmodligen betyder att allt vatten som kommer i marken på framsidan av vårt hus hamnar i vår pool dränering.

/Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2009, 10:04:45:45 »
Det låter som läckage. Det dunstar inte mycket med pooltak. Dropparna i taket droppar ner i poolen igen. På sidorna så kanske det rinner ner brevid men det är ändå i mindre mängder.

Jag har ramar som delar av taket så det kan inte rinna hela vägen ner.

Det dunstar kanske 1 cm på 2 månader.
« Senast ändrad: juli 23, 2009, 00:25:42:42 av jjboy »
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad slottet

SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2009, 16:02:14:14 »
Tack jjboy för ditt svar, det var det jag var rädd för, jaha då är det bara att sätta igång och försöka lokalisera läckan. tack alla andra också men eftersom jjboy har ett tak så är hans svar extra intressant :)

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2009, 16:23:45:45 »
Att dränerings brunnen rinner kan ju bero på grundvatten nivån också. Hos oss så tömmer den brunnen minst 1 gång i timmen. Har inget med polens vatten att göra utan vårt grundvatten är så högt.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #8 skrivet: juli 22, 2009, 19:30:47:47 »

Hej Vicki !

Håller med jjboy i hans inlägg. Kollade igenom våra anteckningar, och vi har bara fyllt på vatten 4 gånger sedan vårstarten 6 april. Första gången vid vårstart, de andra tre gångerna p.g.a att taket har varit av i flera timmar på dagarna när det har varit soligt och riktigt varmt och alla gör "bomben"  8).

LOTTERÖD

 
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Pooltak och dunstning! HJÄLP
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2009, 21:28:48:48 »
Ähum :-\

Får också fylla på vatten relativt regelbundet men samtidigt är poolen öppen desto mer. Har dessutom blivit lite överbekväm så tempen ligger mellan 28 och 30 och det är mycket kondens på insidan av pooltaket. Jag har ändå trott att det mesta av spillet kommer från alla stora bomb- och andra artificiellt skapade vågor. Jag kom på tjejerna när de gjorde surfvågor med en stor badring och då var det mååååånga liter som skvalpade över i varje svall...

Samtidigt så finns den där gnagande oron att det är ett litet läckage i någon lampgenomföring :-\

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan