VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varför ser man inga betongpooler som byggs med sprutbetong i Sverige?  (läst 11313 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gille

Hej Poolare

Har lurat runt i periferin på detta forum i ett par år nu men aldrig skrivit något. Nu har jag dock en fråga som jag inte lyckats hitta något svar på, men som den samlade expertisen här på forumet kanske kan "knäcka"?

Det tycks som merparten av de betongpooler som byggs i Sverige antingen är av typen "Forma och gjut" med formplyfa / prefabriserade cellplastblock eller murning med lekablock. Varianten där man gräver hålet, armerar väggar och botten med armeringsmatta för att sedan spruta betong över hela kalaset verkar sällsynt här hemma (ex. http://www.howibuiltmyownpool.com/modules.php?name=Construction&phase=shotcrete). Metoden är vanlig på andra sidan pölen (staterna), det verkar finnas två varianter för applicering "shotcrete" och "gunite" (http://en.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Shotcrete). Vadan detta? Är det priserna för betong som spökar, klimatet eller något annat?

Det tycks inte heller vara vanligt med ytbehandling av typen "pool plaster" (översättning, poolputs, poolgips?) här hemma. Liner, Epoxifärg eller klinker verkar stå för merparten av ytlager i Sverige. Exempel på Pool plaster http://www.beadcrete.com samt wikipedia länk här http://en.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Plasterwork#Pool_plastering. Hur kommer detta sig?

Finns det någon kunnig betongare eller poolbyggare som känner till varför dessa metoder och material tycks så sällsynta här hemma?

//Gille

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

Är i byggbranschen, dock ej betongare. Men jag skulle gissa att det helt enkelt är byggtradition som är skillnaden.
De gånger jag sett betong sprutas är när man snyggar till och förstärker tunnlar och ursprängda bergsväggar. Vet inte att jag sett någonting "konstruerats" med sprutbetong. Utan det är alltid formsättning eller lecamurning som gäller beroende på konstruktion. Och till pool fungerar ju båda utmärkt.

Det måste dessutom vara grymt svårt att få ut sprutbetongen så att väggarna blir lodräta och släta? Men det är kanske som allt annat, kan man tricksen så är det inte så märkvärdigt.

Edit: Jag skulle nog vara ganska svettig om jag stod i den här sörjan och ha en timme på sig att få allt bra innan det brinner sig för hårt.  http://en.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/File:Shotcrete-pool.jpg

Nackdelar som man ser på bilden, måste ha material i marken som går att skulpetera, ingen dränering eller isolering. Ska man ut med dränering känns det som ett stort extra jobb eftersom man då måste gräva hål i sidan av "formen".
« Senast ändrad: maj 22, 2010, 22:37:42:42 av Linkan222 »

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
Jag har funderat i samma banor och kan bara komma fram till att det helt enkelt beror på att det här med pool fortfarande är ganska nytt här i Sverige och man inte i så stor utsträckning efterfrågar friformspooler. Så denna konstruktionsmetod inte har kommit hit än.

Gunite ser lite väl poröst ut för min smak, men shotcrete verkar vara en god lösning.
De gunite/shotcrete pooler jag sett verkar de allra flesta vara anlagda där en stabil jordmån har funnits så att de inte behöver sponta väggar. Om det behövs så växer ju arbetsinsatsen betydligt.
Under de förutsättningar jag bygger min pool så  hade det varit jobbigt med denna typ av konstruktion. Hela grejen bygger ju på att man skär ut poolens form i jordmånen.

Till syven och sist så tror jag formgjuten betong är många gånger mer hållbart även om det uppenbarligen fungerar att spruta på betongen.   
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Linkan222

Efter att ha suttit och läst om sprutade pooler í någon timme nu var det en fråga som slog mig. Hur i hela världen formar och viker dom armeringsmattorna så perfekt??? 

Utloggad Gille

Har grävt fram lite mer fakta:

Shotcrete/gunnite is typically a fairly dry concrete mix shot out of a jet -- the lower the water/cement ratio (don't get me started with people calling concrete 'cement') typically the stronger the concrete and less shrinkage. So in a sense concrete is always used -- but shotcrete is usually 4000-5000 psi while concrete is more typically 3000 psi (though you can order 5000 psi if you'e like). Shotcrete/gunnite is rather stiff (low slump) and can be spraked on vertical walls without falling.

Angående armering så hittade jag en del info på denna sida http://www.pooleng.com/Reinforcing-Steel-and-Swimming-Pool-Construction/av-64.aspx (lite för mycket för att klippa in här. Summerat tycks det användas både individuella armeringsjärn och mattor. Det tycks finnas begränsningar på hur grova armeringsjärn man kan använda för att inte råka ut för "skuggning" (vet inte om det kallas så på Svenska också?), dvs. att den påsprutade betongen inte ligger an runt hela armeringsjärnet.

Tydligen är det vanligt att man sprutar betongen på marken runt poolen också och sedan stämplar denna. Markbetong här hemma är ju inte världens billigaste dessvärre.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
Det är uteslutande kamjärn och inte mattor i de pooler jag sett.
Men duktiga är dom helt klart. Speciellt de som svärdar ytan brukar jag bli imponerad av.
Överhuvutaget så är de väldigt duktiga på det där med betong i och runt poolerna i USA. Många verkar välja det alternativet med platsgjuten betong som sarg runt poolen och till pooldäcket. Speciellt den ytan de får fram när de borsta betongen tycker jag är fin, tillsammans med deras rörelsefogar som bara är dekorativa i pooldäcken blir det riktigt snyggt. Har försökt själv att borsta med kommer aldrig i närheten. Troligen är det mindre sten i deras betong än vad vi normalt använder.
På många ställen är det billigare att anlägga platsgjuten betong och till och med stampad än tex betongsten, vilket inte direkt är fallet här. Men det är klart konkurrens=lägre priser 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan