VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vanlig frigolit dålig som isolering?  (läst 41033 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkeblom

Vanlig frigolit dålig som isolering?
« skrivet: juni 24, 2007, 20:32:50:50 »
Hej

Tänkte börja en brasa och jag slänger in den första pinnen, ska bli roligt att se vad ni andra tror och tycker.
Många isolerar botten med en hårdare isolering som är tät, dvs tar inte åt sig fukt.
Sedan isolerar man på sidorna med vanlig frigolit som inte är tät, varför.?

Tar inte den åt sig vatten och gör att den igentligen inte gör någon nytta alls, snarare gör det sämre. Jag vill då inte ha en blöt frigolit ligga mot mina plywood skivor dag ut och dag in..för jag skulle inte bli förvånad om det tar lång tid för den att avdunsta vatten när den väl har tagit in den..Har vänner som renoverat husvagnar och bryggor osv och den frigoliten har varit dyblöt..

Vad tror ni?

7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2007, 20:41:39:39 »
Jag vet inte hur vanligt det är med frigolit på väggarna, men bra är det ju inte!
Det bästa torde vara isodrän eller liknande, själv använde jag markskivor som i alla fall inte blir blöta!

Det är förmodligen också anledningen till att Folkpool inte vill att man isolerar deras trästomme, dom vill inte utsätta sin konstruktion för "våt-varmt omslag"
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2007, 21:08:32:32 »
Och om man har vanlig isolering som kan ta åt sig vatten, blir det då något isoleringsvärde i detta då  <hmm> ??



Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2007, 21:10:41:41 »
Knepigt...
Du får det att låta som att det står vatten runt poolen. Om så är fallet är det olyckligt och det hjälper inte vad du än använder för isolering. Vatten och fukt tar sig fram ändå.

Runt min pool står inget vatten. Det kan så klart vara olika fuktigt i marken men det spelar nog ingen större roll vilken slags isolering "jag" har runt poolen. Om man har avsikt att hålla sin pool torr på utsidan ska man nog skaffa en ovanmarkare.

EDIT: la till "Jag" istället för "man"
« Senast ändrad: juni 24, 2007, 21:37:37:37 av Gustavsson »

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2007, 21:27:35:35 »
Knepigt...
 men det spelar nog ingen större roll vilken slags isolering man har runt poolen.

Hmm man kan ju undra varför det tillverkas isolering som inte "tar" åt sig vatten då?
Tror nog iallafall att en isolering som kan ta åt sig vatten tappar fullständigt isoleringsvärde, eller?

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2007, 21:35:37:37 »
Tänk, det tror jag också Spike

Men i detta hänseende , om det står vatten runt poolen , menar jag att det inte spelar ngn roll.
Med alltför tät isolering kan det t o m bli så att man stänger inne fukten. För fukten kommer åt poolväggen oavsett isolering. Glöm att du kan undvika det genom att använda den "blåa" eller vad den nu heter.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2007, 21:44:29:29 »
Med isodrän och liknande produkter som är kapilärbrytande får man inget vatten stående vid väggarna!
Om du får det i alla fall så finns det ju ingen dränering runt poolen och då spelar det ingen roll vad du gör, precis som Gustavsson säger!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2007, 23:48:05:05 »
Finns det olika sorters frigolit?

En som inte binder vattnet och en som suger i sig. Då ska man alltså kolla noga vad man får till sidorna. Jag ska nämligen isolera med frigolit på sidorna med 70mm. Fuktigt kan det ju bli när det skvätter över kanten och regnar mm. Nu ska jag ha en glasfiberpool och på den skadar ju inte fukten utan det är väl frigoliten som skadas på sikt i sådana fall.

Normalt så är marken kylig och kall och kyler poolen om den är nergrävd. Torr eller fuktig frigolit som isolering borde vara bättre än att inte isolera alls, så att det kvittar kan jag inte hålla med om.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad utopiazz

SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #8 skrivet: juni 25, 2007, 09:33:41:41 »
Hej

Tänkte börja en brasa och jag slänger in den första pinnen, ska bli roligt att se vad ni andra tror och tycker.
Många isolerar botten med en hårdare isolering som är tät, dvs tar inte åt sig fukt.
Sedan isolerar man på sidorna med vanlig frigolit som inte är tät, varför.?

Tar inte den åt sig vatten och gör att den igentligen inte gör någon nytta alls, snarare gör det sämre. Jag vill då inte ha en blöt frigolit ligga mot mina plywood skivor dag ut och dag in..för jag skulle inte bli förvånad om det tar lång tid för den att avdunsta vatten när den väl har tagit in den..Har vänner som renoverat husvagnar och bryggor osv och den frigoliten har varit dyblöt..

Vad tror ni?



Cellplast (EPS) tar inte upp vatten om den hanteras rätt i konstruktionen. Den ska inte stå i vatten, men vilken isolering tål det? Om cellplasten står i vatten så kommer den över tiden att suga åt sig fuktigheten och så småningom bli mättad. Men om det sker är det inte fel på cellplasten utan på dräneringen!

Sen måsta du skilja på olika material i din fackla.

Om vi börjar med husvagnsexemplet så är det normalt inte cellplast utan polyurethanskum. Polyurethanskum innehåller inte slutna celler och kan därmed ta upp vatten i stora mängder.

Att använda nakna frigolitblock till bryggor är inte heller bra. Det som framförallt är problemet är att solstrålningen (UV) bryter ner cellplasten vilket gör att det täta skal som omger varje cell skadas. man bygger in cellplast till bryggor in i täta plastlådor om det ska göras rätt. Alltså har man hanterat cellplasten fel om den inte skyddas mot UV ljus.

Men som sagt, rätt hanterad är cellplasten (EPS) ett bra isoleralternativ. Det viktiga är dräneringen.

Ett alternativ som kan användas är isolerskivor som består av EPS kulor som limmats med tjära (Fuktisol mfl.). Eftersom kulorna i sig är vattenavvisande (även långvarigt) så får man både dränering och isolering i samma skiva. Men den kräver lite större tjocklek för att både isolera och dränera (70mm)

/Johan

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Vanlig frigolit dålig som isolering?
« Svar #9 skrivet: juni 25, 2007, 09:59:08:08 »
Då verkar det som mina 70mm skivor som ska limmas på verkar bra. Det var ju skönt att höra. <sol>
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan