CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump - Någon som flyttat in värmeväxlaren inomhus eller vet om det fungerar  (läst 1581 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad j-t

Funderar på att bygga om min värmepump till en med inomhusdel, dvs flytta värmeväxlaren (med det som behövs till den) inomhus och sedan dra ledningar för gasen mellan utedelen.
Har något gjort det redan eller vet om det kommer fungera utan pump för kylmediat?

Att flytta värmeväxlaren och givarna (2 tempgivare + flödesgivare vill jag minnas) är inget problem, bara att förlänga kablarna...

Poolgiganten

Utloggad TommyC

Kompressorn fungerar som pump men det finns säkert någon begränsning i hur mycket man kan förlänga rören. Vad har du för utrustning för att tömma, vakuumsuga och fylla?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

Bara nyfiken, varför vill du göra detta ?

Utloggad j-t

Kompressorn fungerar som pump men det finns säkert någon begränsning i hur mycket man kan förlänga rören. Vad har du för utrustning för att tömma, vakuumsuga och fylla?

Ingen så får ta in hjälp för de, mest nyfiken på om det går och isf hur långa rör man kan sätta, där jag funderar så blir det 4-5 meter rör per resa så 10 längre än tidigare.

Utloggad j-t

Bara nyfiken, varför vill du göra detta ?

Slipper jag ta in VP på vintern + att jag behöver inte hålla koll på om det ska bli frost någon natt eller inte på våren när man startar upp maskineriet (en värmeväxlare har redan frusit sönder för mig en natt då det var +1 grad ute).

Utloggad nyburjare

Du skall alltså ha växlaren och fläkten inne ??

Utloggad j-t

Du skall alltså ha växlaren och fläkten inne ??

Nej, bara värmeväxlaren inomhus, resterande utomhus

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag