VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabadet blir varmare än inställt?  (läst 8063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
Spabadet blir varmare än inställt?
« skrivet: augusti 09, 2014, 19:27:11:11 »
Hej, jag har ett spabad från Nordic hot tubs, royal crown 2.
Nu i sommar har badet nått 41grader, fast jag har ställt in 35. Varför blir det så varmt?
Den extremheta sommaren kan väl inte påverka och driva upp tempen såpass under thermolocket?
Kan det vara nåt m termostaten, felkalibrerad termometer?
Tacksam för tips!
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

Poolgiganten

Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
SV: Spabadet blir varmare än inställt?
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2014, 21:42:01:01 »
Ok, misstänkte det. Ja, det står i solsken hela dagen, mörkgrått thermotak på det gör väl sitt...
Efter att lyft av taket 4-5 tim kommer jag ner i inställda 35grader.
Kanske bör jag sänka inställningen oxå till under 30?
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

Utloggad Egil

SV: Spabadet blir varmare än inställt?
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2014, 22:15:45:45 »
Ok, misstänkte det. Ja, det står i solsken hela dagen, mörkgrått thermotak på det gör väl sitt...
Efter att lyft av taket 4-5 tim kommer jag ner i inställda 35grader.
Kanske bör jag sänka inställningen oxå till under 30?

Har du cirkulationspumpen på 24/7? Det finns en annan tråd här på forumet där samma problem beskrivs, då är det en person som tipsar om att ställa om cykeln till F2 om man hade Balboa vilket är totalt 4h dygn där filtreringen är igång. Tydligen så kan det värmas upp av den pumpen om man har 24/7. Testa om det funkar. Badet värms inte upp 6 grader av solen när du har ett isolerat lock på.

Utloggad Mhunter

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norr om Sthlm
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bra poolare!
    • Visa profil
SV: Spabadet blir varmare än inställt?
« Svar #3 skrivet: december 23, 2014, 21:54:10:10 »
Tar nytt tag i frågan, då problemet kvarstår trots kallare uteväder.. vattnet blir 43gr trots inställt på 38. Vad beror detta på?
Pumparna går vad jag vet i cykler, kanske en 15-30min emellan varven.. så inte ständigt 24/7
Kan det vara termostatfel eller kalibrering som krävs av nåt?
Folkpool classic 8x4, Romantrappa.
100kg Hayward Villa s-210 Sandfilter, Bergvärme Nibe 1145-16 + Pool40, VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 75kW, Walu Evolution Blue Safety Cover
SPAbad - Nordic hot tubs Crown II, nedsänkt i mark.

Utloggad Erica

SV: Spabadet blir varmare än inställt?
« Svar #4 skrivet: december 23, 2014, 23:25:29:29 »
Ja det verkar ju vara något fel på temperaturregleringen, termostat eller styrenhet etc., beroende på hur det är kopplat. Vi fick motsvarande en gång till poolen, den rusade upp alldeles för varmt. Det är lite för varmt om man skall simma och poolen är 35 grader - till slut så svettas man i vattnet.

Har du en elektronisk termostat / styrenhet eller en mekanisk ? Jag tror inte att cyklerna på pumparna har någon betydelse. OM problemet hade varit för låg temperatur kunde en eventuell låg cykeltid göra att det inte värmde ok,men nu blir det ju för varmt och det kan inte bero på pumparna. 43 grader är ju rejält varmt, så varmt att jag själv tykcer det är mindre behagligt när man kör spa så varma. Men visst, det finns ju de som vill ha så högt och t.o.m. ändå högre för somliga.

Finns det någon indikering som visar när värmaren är tillslagen eller inte ? Om värmaren arbetar hela tiden kan det ju bl rent farligt varmt, farligt både för de som badar och även för själva karet som sådant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag