VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Teknikrum ovan mark till thermopool  (läst 3590 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anna123

Teknikrum ovan mark till thermopool
« skrivet: juni 13, 2020, 11:22:37:37 »
Vi har valt att ha teknikrummet ovan mark då jag inte gillar små utrymmen under mark. Vi har byggt en liten träbod på markplattor som står bakom det framtida uterummet. Men jag hittar ingen bra beskrivning till hur man ansluter till ett teknikrum ovan mark. Hur djupt bör vi gräva mellan poolen och huset? Några smarta tips på hur man får in alla slangar etc i huset på ett snyggt sätt?

Bifogar lite bilder på teknikrummet (som inte riktigt är färdigt med dörrar etc.)

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2020, 11:41:30:30 »
Jag skulle göra som vissa här har gjord, gräva ner 110 mm avloppsrör som 50mm PEM slangen dras igenom. PEM tål att frysa så det är det som gäller under mark. PEM är väldigt svår att böja så inga krökar på rören. Den behöver bara ner så djupt att det inte är någon risk att man skadar rör/slang. 1 dm duger nog men har man en grävare på plats så kanske man lägger det lite djupare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Anna123

SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2020, 12:10:06:06 »
Det kommer vara trall mellan poolen och teknikrummet. Skulle slangarna teoretiskt kunna ligga på marken under trallen?

Utloggad TommyC

SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2020, 12:13:38:38 »
Ja förutom att dom troligen inte tycker om solens UV-strålning. Det går väl att lägga en regel av trallvirke så att den skuggar slangen så är det problemet löst.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2020, 12:44:41:41 »
Inga problem att lägga de under trallen pem tål solljus har 50 pem upp till solfångarna på taket har legat där i 30 år

Utloggad TommyC

SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2020, 13:29:58:58 »
Vad bra, det hade jag ingen aning om. Frågan är då om det gäller samtliga fabrikat? Det är nog säkrast att kolla specen på den man tänker köpa.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Anna123

SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2020, 15:41:56:56 »
Ett problem mindre i poolbygget :-)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2020, 20:47:09:09 »
Glöm inte att isolera rören också. Mina rör ligger under trallen och har rörisolering på. Vissa här har byggt trälådor med frigolit i som sedan rören ligger i.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2020, 09:12:34:34 »
PEM slangen klarar UV utan problem däremot måste du kolla om isoleringen klarar det för isolering är generellt mer känslig.
När det gäller tappvatten på inkommande ledningar är det frostfritt djup som gäller även om det är PEM slang som används. Grävs den ner rekommenderar jag minst 40cm för att den ska ligga skyddad om du i framtiden tar fram en spade ochska gräva något annat
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Mörts

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Teknikrum ovan mark till thermopool
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2020, 12:17:20:20 »
Jag bytte till PVC slang strax innan pumphuset för att slippa dessa hårda slangar (PEM) med tillhörande kopplingar som bygger rätt mycket. Blev dessutom endast en skarp 90 grader böj från värmepumpen, allt för att bibehålla så mycket som möjligt av flödet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan