VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ang. vinterstängning  (läst 3041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Ang. vinterstängning
« skrivet: september 26, 2009, 14:42:19:19 »
Hej, jag har kanske klantat mig lite.
Jag har haft slut på klor och efter jag slutade värma och därmed också att bada så har jag inte klorat någonting. Poolen har stått med cirkulation i ca en månad och jag har tittat då och då under täcket och det har sett fint ut inget grönt och inget mjölkigt.

Idag tänkte jag att det var dags att vinterstänga, jag skaffade klor och täckta av poolen för en sista regöring då visade det sig att där jag hela tiden lyft på täcket för att kolla var i den ändan där inloppen sitter och kanske det är anledningen till att det är rent där. Botten är grönare och grönare ju närmre ändan med breddavloppet man kommer......

Alltså en hel del grönalger, jag har chockklorat nu och damsugit upp det värsta. kan jag låta det stå så eller måste allt bort nu ? eller kommer det dö och försvinna av sig själv ? och måste jag isåfall ha igång cirkulationen länge ??

Tips önskas snart......
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ang. vinterstängning
« Svar #1 skrivet: september 26, 2009, 19:28:02:02 »
Jag skulle se till att de är borta innan jag slår igen helt. Vänta 1-2 veckor till o se hur det går. Glöm inte att backspola emellanåt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Ang. vinterstängning
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2009, 11:46:13:13 »
Jag skulle se till att de är borta innan jag slår igen helt......
Håller med Fia!  O0
Från årets erfarenhet "tappade" jag 1 månad på "algkamp" under vårstart - se till att ha vinterstängt enl. rekommendationer, dvs. chock-klorera vid stängning när tempen gått ner till under ca. +7 grader konstant.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3668.msg30840#msg30840

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4898.msg37656#msg37656

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag