Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pumpen låter konstigt  (läst 756 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erik Hage

  • Gäst
Erik Hage
Pumpen låter konstigt
« skrivet: juni 11, 2019, 17:57:40:40 »
Hej!
Vi kan sammanfatta det som att jag är dålig på livet.
Jag höll på att rensa filter etc på pumpen och i poolen vilket gick väldigt bra fram till dess att jag skulle dra över pooltäcket.
Vi har ett polltäcke som drivs hydrauliskt genom att man vrider ett reglage. Jag vred reglaget till close och lät täcket stängas. Därefter vred jag tillbaka reglaget till det så att vattnet skulle ledas ut i poolen som vanligt. Efterbliven som jag är (det finns inga indikationer eller symboler om var den ska stå normalt, bara öppna och stäng). Jag kände vid ett av utloppen och vattnet stod stilla. Jag förstod genast att någonting gått åt skogen så jag sprang och stängde av pumpen som nu låter konstigt.
Det som har hänt kortfattat är att jag vred reglaget åt fel håll så att vattnet inte kunde ta sig ur röret och pumpen inte kunde trycka iväg vattnet.
Innan hade pumpen ett konstant dån, men nu skramlar/rasslar det dovt konstant. Jag känner ingen tryckskillnad jämfört med tidigare vid utloppen.
Är pumpen en säkerhetsrisk och behöver bytas eller är något annat jag kan och bör göra?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Pumpen låter konstigt
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2019, 23:58:59:59 »
Pumpen borde inte gå sönder av att gå mot stängd ventil om du inte lät den gå så länge så att själva vattnet i pumphuset blev överhettat och t.ex. skadade axeltätningen. Men det tar ju en god stund innan detta händer. En troligare förklaring till oljudet är att du fått in någon liten partikel, sten, träbit eller vad det kan vara som ligger och rasslar runt där inne. Vår pump började en gång tjuta förtvivlat så vi trodde något lager gått sönder eller liknande. Det visade sig dock vara en liten, liten glasflisa som på något sätt tagit sig in i pumpen och sedan kilat fast sig i axeltätningen så att glaset gled mot axeln. Det lät som om man torterade en katt... Ingen aning om hur glaset hamnat i poolen - när vi har party vid eller i poolen brukar vi vara noga med att ingen tar med sig glas ut i poolen, för vi vet att eventuella glasbitar om glaset skulle gå sönder är väldigt svåra att fiska upp igen - de syns inte, de är för tunga för att sugas in av dammsugaren och man får sällan fast dem med håven. När vi hade tagit bort glasflisan med hjälp av en pincett så lät pumpen normalt igen.

Elmotorn tar ingen skada av att vattenflödet stoppas. Tvärt emot vad många tror så drar pumpen mindre effekt mot stängd ventil, eftersom den pumpade vattenmängden då blir noll. Undantag förstås om du har en vattenkyld pump, då kan den överhettas om flödet försvinner, men sådana är väldigt ovanliga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan