VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Linerpool - synliga skarvar cellplast contra fotavtryck sandbotten  (läst 5743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gizz

Linerpool - synliga skarvar cellplast contra fotavtryck sandbotten
« skrivet: augusti 27, 2009, 15:34:04:04 »
Hej,

Jag har en linerpool och i botten ligger stenkross, singel, cellplast och bottenmatta.

"Problemet" är att det blivit tydliga synbara skarvar i linern mellan cellplastskivorna. Som jag har förstått det är det ganska vanligt? Är detta något att oroa sig för?

Som ett alternativ har jag förstått att man kan använda hårt packad sand istället för cellplast/som tillägg till cellplast men att det då finns risk att få tydligt synbara fotavtryck i linern eftersom sanden är mer foglig än cellplast?

Era erfarenheter?

Mvh
Gizz


Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Linerpool - synliga skarvar cellplast contra fotavtryck sandbotten
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2009, 19:26:38:38 »
Hej Gizz!

Det finns ganska mycket skrivet här på forumet om detta.

Den vanligaste uppfattningen är att man använder packad stenmjöl, (INTE sand!) över isoleringen. Gärna en bottenmatta över stenmjölet.

Botten blir då hård och står emot hälavtryck. Mindre ojämnheter tas upp av bottenmattan.

Jag har gjort så med hittills gott resultat.

Om du ser skarvarna behöver du inte oroa dig. Det är bara en estetisk fråga.

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad merry

SV: Linerpool - synliga skarvar cellplast contra fotavtryck sandbotten
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2009, 13:06:43:43 »
Vi använde bara sand som vi paddade en hel eftermiddag, efter det fiberduk. Efter 3 år finns ett litet avtryck i poolen som enbart syns om det är mörkt, pumpen avstängd samt att lampan lyser. Har 2 tonårsbarn vilka brukar ha sina kompisar där och bada så ibland är det fullt hus i poolen.
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Utloggad cg_joh

SV: Linerpool - synliga skarvar cellplast contra fotavtryck sandbotten
« Svar #3 skrivet: augusti 28, 2009, 13:24:54:54 »
Jag har också enbart välpackad sand i botten och ovanpå det en matta. Har inte fått något hälavtryck alls i poolen under 4 säsonger.

Jag har funderat på hur dränering påverkar poolbotten. Vi har dräneringsbrunn och i denna en dränkbar pump som håller vattnet borta.

Om man inte har detta kan man kanske befara att vatten i poolgropen med tiden luckrar upp sanden i poolbotten och hälavtryck kan uppstå - en tanke bara.

Hälsningar

Utloggad Daphne

SV: Linerpool - synliga skarvar cellplast contra fotavtryck sandbotten
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2009, 18:56:25:25 »
Hej,
Jag gjorde tvärtemot vad alla skrev på forumet och har isolering utan stenmjöl men med bottenmatta, dvs jag följde bygginstruktionen. Isoleringen är inte av XPS typ men hårdare än vanlig isolering, om den vanliga heter typ S80 heter den jag har 300 vilket tydligen ska betyda att den är hårdare. Då vill jag bara säga, DET VAR DUMT. Efter bara en sommar känner jag tydliga gropar över hela poolbotten.
Visst har jag en del storväxta kompisar (och inte är jag så liten själv) och visst har vi spelat Volleyboll i poolen så fort värdret tillåtit och även när inte vädret tillåtit, vi har hoppat och vi har haft sanslöst kul men det  har som sagt var satt sina spår i botten. Men.... det är bara när man är i poolen och går och drar fötterna över botten som man märker dem, jag har en mönstrad liner och det gör att groparna inte syns alls.
Jag brukar sucka när jag känner dem men när jag sedan tänker på hur kul det varit när groparna gjorts så tycker jag faktiskt inte att det gör ett dugg!  <antman> <antman> <antman>
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan