CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Råd om uppvärmning  (läst 3847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

Råd om uppvärmning
« skrivet: juni 17, 2013, 10:29:39:39 »
Är i valet och kvalet om hur jag ska göra med uppvärmning.
Har en pool på ca. 20 m3 helt utan uppvärmning, vilket känns helt fel då man knappt badar i den. Har endast solfolie att lägga på idag.
Jag har en solvärmematta liggandes som är ca. 4,5x1 meter. Dock är den begagnad och jag vet inte om den är hel.
Är också på väg att installera bergvärme istället för vedpannan. Har dragit på rejält i borrhålet så det skulle inte vara något problem.

Har ni några rekommendationer kring uppvärmning?
Satsa på solvärme? -Koppla in begagnade mattan och köpa ny om den visar sig inte fungera.
Värma med bergvärmen? Vilken storlek på värmeväxlare behövs då?
Köpa en separat VP till poolen? Hur stor isf?

Förstår att det är billigast i drift med solvärmen, men vad kostar de övriga?

Vill gärna bada i åtminstone 25 grader och har väl mellan 18-20 just nu.
« Senast ändrad: juni 17, 2013, 10:36:18:18 av ducken »

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Råd om uppvärmning
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2013, 11:00:39:39 »
Med tanke på att du/ni skall installera bergvärme är det en "no brainer", köp till poolvärmestyrning till din nya VP  <antman> <antman>

//
Lars

ps. Välkommen
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Jpson67

SV: Råd om uppvärmning
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2013, 11:01:43:43 »
Grannen värmer sin pool med BP sen han fick den, och han tycker det funkar fint

Utloggad ducken

SV: Råd om uppvärmning
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2013, 11:04:08:08 »
Det är främst bergvärmen jag varit inne på, men hur vet jag hur stor värmeväxlare jag behöver?
Någon som har koll på ungefärlig driftskostnad?
Och som sagt, räcker det med solfolie eller behöver jag ha något mer sofistikerat poolskydd för att dämpa nedkylningen?

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Råd om uppvärmning
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2013, 11:06:24:24 »
Börja med solvärmemattan.

Skulle den vara trasig så köp en ny.

Är du inte tillfreds med solmattorna så har du inte förlorat så mycket och kan lägga 7-9000 kr på en poolpump, vilket jag tror är en billigare lösning än köra på bergvärme då växlaren kostar nästan samma och installationen är dyrare (menar då inte beräknat på hela bergvärmeinstallationen utan enbart det som rör poolen) än att sätta en polvärmepump.

Merkostnaden för att öka kapaciteten på bergvärmeanläggningen, inkoppling, och växlare kan du nog köra värmepump för i några år.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Zaphod

SV: Råd om uppvärmning
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2013, 12:06:57:57 »
Nackdelen att enbart använda solfångare/mattor, är att poolen inte är varm när värmen väl kommer, utan det tar ett par dagar och då enl. god svensk sommartradition är regnet på G igen.
Nä, värm med VP, för då har du varmt vatten även innan värmen kommer. Gällande bubbelplast funkar det tillfredsställande, även om ett tak är bättre men dyrare.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Råd om uppvärmning
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2013, 19:45:49:49 »
Jag skulle inte tveka på att köra på Bv. Jag gör det själv. En vvx till Bv kan du nyttja till fullo även om temperaturen är låg (vår/höst). En vvx är med väldigt stor sannolikhet betydligt hållbarare än en värmepump. Inga rörliga delar i en sådan. En vvx är tyst!
Ju större vvx desto bättre skulle jag säga. Själv kör vi på en Aqua-Mex 70kW från Pahlén. Vi har drygt 30m3 i poolen. Skulle inte rekommendera att ha en mindre.

Nackdelen med solvärme har redan Zaphod svarat på.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Chrille Krokodil

SV: Råd om uppvärmning
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2013, 17:15:56:56 »
Jag startade upp min Nibe 1250 Fighter idag tillsammans med en NIbe 11.
Bergvärme och pool på 11.5m2
Liten men förhoppningsvis naggande god.

Återkommer med totalkostnad. Rörkrökaren var här i ca: 6 timmar

Utloggad TommyC

SV: Råd om uppvärmning
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2013, 18:35:27:27 »
Tveklöst bergvärme om det alternativet finns enligt skälen som gadden nämner. Här blev det en G&J helt enkelt därför att vi inte har någon bergvärme (ännu). Om vi installerar bergvärme så kommer det att förberedas för att koppla poolen dit när G&J lägger av.

Solfångare ser jag väldigt liten nytta med. De fungerar bara när de behövs som minst. De kan vara ett komplement till värmepump men kommer troligen aldrig att löna sig i förhållande till investeringskostnaden.

Hög temperatur är vanebildande. Vi startade med värmepumpen inställd på 27 grader som den är när den levereras. Med pooltakets hjälp så tryckte solen upp vattentemperaturen till 30-31 grader. Enligt Richard och andras rekommendation är 31-32 grader att föredra och det har de rätt i.  <sol>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag