VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool projekt, och lite till  (läst 113092 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #20 skrivet: oktober 19, 2012, 14:15:57:57 »
Hej igen, ni har helt rätt, sittytan lutar ca. 6cm bakåt, och djupet är på ca. 55cm. Det var mycket mätande på stolar och soffor jag tyckte var sköna att sitta i innan detaljerna blev klara. Då det är gjutit i betong blir allt så mycket enklare om man hinner med att tänka innan......
Självklart vill man sitta behagligt när man skal njuta av det färdiga projektet i "soffan" med något gott i glasset!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #21 skrivet: oktober 19, 2012, 14:35:04:04 »
Har behov av en Leister när duken skal på plats. Om någon har en för mycket, svara gärna på min annons under "köpes"
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Nordman

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #22 skrivet: oktober 20, 2012, 22:21:24:24 »
Wow. Verkligen imponerande!!  O0
Ser fram mot fler uppdateringar.
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #23 skrivet: oktober 25, 2012, 19:17:59:59 »
Pumpen anlända som utlovad från Tyskland under veckan, inga bekymmer. Lite förvånad då jag såg att pumpen bara har två hål för infästning. Fram och bak ligger pumpen direkt på underlaget. Inte så sugen på att skruva pumpen direkt ned i betong, då jag er redd för att detta kan skapa vibrationsljud. För att få monterat pumpen på vibrationsdempare kommer jag  att prova med att sätta pumpen på en syrafast plåt som er fästat till underlaget med 4 stk. vibrationsdempare.
Plåt beställt, men det blir tyvärr svårt att bedöma hur bra, eller dåligt det kommer fungera för nästa vår/sommar. Kommer också att gjuta in avlopp under pumpens och sandfilterets avtapningspluggar. Hittade några små sluk i rostfritt hos Biltema för 50 spänn. Under "maskinrummet" finns 1,5 meter med grov grus, så det blir inga bekymmer med det lila vattnet som skal dräneras bort. Har läst att rett många sliter med vattnet vid tappning/vinterstegning här på forumet, så jag hoppas detta skal förenkla detta för min del.
« Senast ändrad: oktober 25, 2012, 19:39:04:04 av je »
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #24 skrivet: november 14, 2012, 08:42:20:20 »
Äntligen är stödmuren mellan garageinfarten och pooldäcket gjuten. Muren är gjord med skalblock ,så jag hoppas och tror den är rätt så stabil. Har gjutit "klackar" som skal bära upp trädäcket ut från muren. Nu hoppas jag vintern och kylan håller sig borta ett tag till så jag kan gjuta plattan till nya ingångspartiet.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #25 skrivet: november 17, 2012, 07:59:34:34 »
ser spännande ut! Häftigt projekt.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #26 skrivet: november 17, 2012, 19:37:52:52 »
Hej! Vilket projekt o beslutsamhet genomföra det O0.
Nyfiken bara eftersom jag precis har lagt upp nytt
tak själv, tyngden -  har du fått hjälp med uträkning
av hur kraftiga limträbalkar du måste ha? Inget dåligt frihäng
vad jag kan se. Men mkt snyggt.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #27 skrivet: november 17, 2012, 20:28:41:41 »
Hej Rojo, du kan enkelt räkna ut limträbalkens storlek själv på Moelvens hemsida. Det som var lite roligt i mitt fall var att balken på nocken behövde vara grövre om jag inte  så långt utstick. Det blir jo en motvikt av utsticket. Det som blev mycket annorlunda var pälaren under nockbalken. Jag har en limträpelare på 140X225 under nockbalken på den sidan som utsticket är. Roligt du tycker mitt bygge ser bra ut. Kom nyss in efter å ha gjutit plattan till ingångspartiet. Lång dag, män nu är det klart!
« Senast ändrad: november 29, 2012, 15:34:48:48 av je »
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #28 skrivet: januari 21, 2013, 20:49:47:47 »
Länge sen det kom en uppdatering, och jag hade hoppats att det skulle vara mer nytt att berätta, men tyvärr har ihållande regn under slutet av 2012 och början på 2013, samt en kall Januari lagt en dämpare på arbetslysten! Detta har medfört att mina planer om att få klart råbygget till det nya ingångspartiet inte har blivit av än så länge, så det enda som blev klart under 2012 var gjutningen av bottenplattan, tyvärr.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #29 skrivet: januari 21, 2013, 21:13:54:54 »
Från början var tanken att använda någon form for impregnerat breda som poolsarg. Efter som projektet gick framåt kom tanken om en sten/betongsarg stadigt oftare. På samma gång blir man nästan förbannad när man ser priserna som olika pool leverantörer tar för en enkel betong sten, så da var idén skapad om att gjuta betongstenar själv. Arbetet med att bygga en gjutform för endamålet var faktisk igång da jag kom over en leverantör av gjutformer i England. Beslutet om att skrota mina påbörjade gjutformer, och beställa färdiga från "AirForme" var inte speciellt svårt. Inte enkelt att få samma finish som det blir i en riktig plastform. 4stk rake, samt ett utvändigt , och ett invändigt hörn blev beställt, och kom hem på dörren efter ungefär 3 veckor. Finishen ser riktig bra ut, så nå er det bara att vänta på värmegrader så jag får testat att gjuta. Planen er att gjuta svarta plattor, och jag tror jag kommer att få 4 raka + ett hörn när jag kör en full tombola. Om någon undrar så kostade en rak form ungefär 200.-, och hörnformerna ungefär det dubbla. Sen tillkommer självklart frakt, om man inte har vägen förbi Bristol i England, och kan plocka dem med på det viset.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag