CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?  (läst 5277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larrapernilla

Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« skrivet: maj 16, 2007, 08:56:43:43 »
Vi ska gräva ner vår 4,50 runda storpool från JoF 80 cm o därför nu grävt en grop för detta. Allt gick bra tills det började regna. Dräneringen fungerade inte riktigt, men det har vi fixat nu.

Till saken. Grävmaskinen fick bort en stor rot i botten o det hålet blev större efter att vattnet sjunkit bort >ohno>. Det är ju jätte viktigt med plan botten. Min fråga:Kan man använda cement för att få jorden mer plan där eller måste vi ringa han som har grävmaskinen igen för att jämna till?  <hmm> Går knappt själv pga hård rödlera. Har ni några tips?

Har nån annan stött på samma problem.

Kanske dum fråga men vi är verkligen amatörer på detta :)

MVH Pernilla

Poolgiganten

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2007, 10:06:18:18 »
Det beror på vad du har för material i botten,
Har du någon brunn dit dräneringsvattnet kan rinna till??
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Utloggad larrapernilla

SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2007, 10:51:36:36 »
Ska först o främst påpeka att min karl egentligen skulle ställt de här frågorna och då även kunnat svara på exakt hur det ligger till :), men nu är han på jobbet så jag får försöka så gott det går  :).
 <hmm>Vi har dräneringsrör som går till ett dike. Botten? Beror på hur du menar. Inköpt singel, sand och stenmjöl.
Poolens väggar är av plåt och botten är själva linern.

Som du hör är jag långt ifrån proffs på detta :D, men min karl får kolla alla svar här sen när han kommer hem

Mvh Pernilla

 

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2007, 12:03:26:26 »
Kan du lägga upp en bild , så att jag kan se hur det ser ut.

En fråga , står det vatten på poolbotten efter regnet , eller fungerar dräneringen och vattnet försvinner direkt?
Viktigt att ni avskiljer massorna dvs bottenmaterialet och makadamen med fiberduk. så att massorna inte blandar sig

MVH
Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Utloggad larrapernilla

SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #4 skrivet: maj 16, 2007, 15:10:54:54 »
Det är fortfarande lite vatten i det där hålet, men för övrig verkar dräneringen fungera. Försökte "slanga" upp det sista vattnet och det gick rätt så bra, men fortfarande finns lite vatten kvar.

Ska skicka med bild, men försökt med det 2ggr nu o jag fick meddelande att fel uppstått-pga skickat för stor bild. Jag skickar bild så fort jag förminskat den på nå´t sätt

MVH
Pernilla

Utloggad Janne

SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2007, 18:17:19:19 »
Hej,

Det finns bra gratis program för förminska bilder.
http://www.vso-software.fr/download_product_direct.php?product=vir

Lycka till //Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2007, 19:32:44:44 »
Fyll upp "hålet" med ett material som inte sätter sig, t.ex stenmjöl som ni vattnar och packar (det går bra att göra med fötterna).
Sedan borde det inte vara några problem, tvärtom tycker jag att det var riktigt bra att "botten gav vika" nu och inte senare p.g.a en okunnig grävmaskinist.

Gräver man ett hål (t.ex efter en rot) måste det fyllas upp och vattenpackas för att bli långsiktigt stabilt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2007, 22:30:42:42 »
Tror inte att det är fel att börja fylla hålet med grov makadam, sedan singel och stenmjöl på toppen.
Att enbart ha stenmjöl riskerar att den blir "uppäten" underifrån ?

Utloggad larrapernilla

SV: Hjälp!Regnet gjort ett stort hål- Vad ska vi göra?
« Svar #8 skrivet: maj 28, 2007, 15:03:20:20 »
Tack alla för hjälpen. Det ordnade sig. Tog först en massa singel och paddade. Sedan 10 cm stenmjöl-paddade. Över 2 cm sand-padda. Isoleringsduk emellan. Marken är stenhård så det fungerade och dräneringen fungerar också = Skönt!

Håller på att fylla poolen med vatten nu. Snart klar. Bara pump + sarg är kvar att montera, sen är det bara att hoppa i..........vart nu solen och värmen nu tog vägen

Kram Nilla


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag