VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?  (läst 51271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« skrivet: mars 07, 2015, 17:21:10:10 »
Vi ska köpa ett spabad och bygga en altan därtill. Vi har dock inte bestämt oss om vi vill bygga altanen runt spabadet så det blir inbyggt eller om vi helt enkels ställer spabadet ovanpå.
Det jag funderar på är detta med isolering underifrån. Det är väl ingen mening med att isolera med XPS-skivor under altanen om spabadet står på altanen? Ska jag skippa isolering underifrån helt då?
Hur mycket sparar man med isolering om man bygger in spabadet och det står direkt mot isoleringen?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad elvings

Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad spareparator

SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #2 skrivet: mars 09, 2015, 11:44:53:53 »
Hej.

Om du bygger in det. Lämna luckor i altanen som går att lyfta, runt om!  Inte bara vid elboxen. Får du en läcka vintertid så är det inte roligt..  60 cm så kan man komma ner och laga det mesta.
Ser ofta bad som är alldeles för mkt inbyggda. Ja, alla bad går sönder förr eller senare. Sedan en arbetsbrytare i anslutning. Då behöver du inte vara hemma om teknikern skall dit.

Lycka till med ditt köp.

Utloggad liamab

SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #3 skrivet: mars 09, 2015, 18:34:45:45 »
vi tänkte sänka ner vårt bad men istället efter råd förstärktes altan att klara vikten samt under badet ligger xps skivor som ska isolera underifrån..

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #4 skrivet: mars 10, 2015, 23:33:31:31 »
Det du bör tänka på är att nästan all värmeförlust i ett spabad sticker uppåt, en skiva markisolering under känns kanske bättre men har nog ingen större verkan.

Det är ju inte kylan som tränger in till det varma vattnet, utan det är ju alltid det varma vattnet och vattenångorna som söker sig den kortaste vägen ut mot den kallare luften utanför. Och i ett spabad så är det i de allra flesta fall genom locket uppåt där man räknar att ca 85 - 90% av alla förluster sticker uppstår.

En tjock isolerande flytande värmeduk är den bästa extra isoleringen du kan ge ditt spabad, med en sådan så stoppar du all evaporering (avdunstning) från vattenytan och skapar ett luft utrymme till mellan den flytande duken och spalocket.  Dessutom så skyddar du locket från skadliga och frätande gaser från kloret och andra kemikalier, vilket brukar vara det som "äter" hål på den skyddande kondensfilmen runt lockets skumkärna.

Ska du fälla ner ditt spabad i altanen så bör du fundera på hur mycket av badet som ska sänkas ner, sänker du ner hela badet får du ett ganska svårt insteg i badet där det inte är helt ovanligt att någon trillar på skallen då och då.  Väljer du att låta badet sticka upp 40-60 cm ovanför trallen så får du ett betydligt trevligare insteg där man kan ta hjälp av spabadets kant vid in och ut steg ur badet, dessutom så är det lättare att hantera locket med hjälp av en locklyftare när badet är monterat på detta viset, samt att locket är lättare att säkra fast med sina låsstroppar.

Du har en aspekt till som du bör ta med, de är att du ett par gånger i veckan ska ner i badet och kolla av dina värden på vattnet, sommartid går det väl bra att ligga på knä bredvid spabadet och sticka ner armen 30-40 cm under vattenytan (som krävs för ett riktigt utfört vattenprov) varje gång du ska ta ett vattentest.  Men på vinter kan det nog kännas rätt jobbigt med denna arbetsställning i blötsnö eller snöstorm.

Till sist så är det jätteviktigt att göra en konstruktion som gör att du kan få tillträde runt badet på alla 4 sidorna för framtida service, för någon gång i framtiden kommer du att behöva ner och serva badet, det kan vara allt från byte av värmeelement, byte av ozonator, byta av UV lampa, reparation av en läckande pump eller nåt liknande. Då kommer du att behöva minst 60 cm fritt runt hela badet .

Tar du dit en spatekniker och har badet inbyggt så kommer han att vända på klacken och säga att du får återkomma när det går att komma åt badet, och betala för ett tom besök. Har du otur får du då riva däcket för att kunna göra denna service.

En sista grej som jag kan rekommendera är att alltid lämna 2 st långa stroppar eller spännband under badet så att du har möjlighet att lyfta upp badet om det skulle behövas, vid ett läckage eller liknande, det är en billig åtgärd som är bra att finna när det skiter sig.

Janne
« Senast ändrad: mars 11, 2015, 00:00:25:25 av janlun71 »
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #5 skrivet: mars 12, 2015, 08:50:10:10 »
Stort tack för era svar.
Om man bygger in badet typ 30 cm kommer man åt serviceluckan då? Hur högt sitter den?
Att isolera under altanen känns lite onödigt då? Eller kan man ha någon tunn isolering mellan badet och altandäcket?

Spabad Hydropool Serenity 8000

Ray

  • Gäst
Ray
SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #6 skrivet: mars 12, 2015, 10:16:40:40 »
janlun.. var hittar man isolerande värmeduken och har du kanske någon bild på den? Låter som en riktigt bra kompleting! ;D

Utloggad spareparator

SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #7 skrivet: mars 12, 2015, 14:11:12:12 »
Stort tack för era svar.
Om man bygger in badet typ 30 cm kommer man åt serviceluckan då? Hur högt sitter den?
Att isolera under altanen känns lite onödigt då? Eller kan man ha någon tunn isolering mellan badet och altandäcket?

Normalt så gör man inte det. 
Lite som både jag och janlun71 skrev tidigare.
Lämna plats runt hela badet med luckor. Vissa handlare säger att det räcker med en servicelucke vid elboxen.
Jag har än idag inte sett ett enda bad där alla kopplingar jets och pumpar sitter innanför den. Skämt åsido, alla bad kan och går sönder förr eller senare och behöver lite kärlek. Då kan det vara så att just den delen sitter där altandäcket är skruvat. Det händer aldrig (nästan) när solen skiner och det är 20 grader. På vintern kan det byggas upp is runt badet också. Då är det inte kul att försöka få upp däcket.
Jag har legat med varmvatten från kastruller i timtal innan det gick att komma ner till trallen...
En annan kund sänkte ner sitt bad gjorde jättefin lucka, men tänkte inte på att när det regnar så flytten sig sand, när det sedan fryser så är det mkt hårt. Där fick vi stå med spett i 2 timmar innan jag kunde komma in och byta en säkring. 
Ha det gott.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2015, 11:45:36:36 »
Jag har byggt ett eget lock, då den övre delen ligger ovanpå kanterna, samt den undre delen flyter på ytan, vilket rekommenderas om man har barn! Då det håller att gå över för en vuxen. Angående isolering undertill så kan det var att föredra för att få badet helt plant om underdelen är lite ojämn samt för att få ett "dämpande" underlag, lär hålla längre då. Men att lägga skivorna direkt på trall, 'är inte att rekommendera då det kan bli fukt eftersom att det inte är så mycket luftspalt lr luftfickor emellan. Att det skulle vara ett problem att gå ner i ett bad som är helt nersänkt håller jag inte med om, jag är dock 28 bast. Har däremot höjt upp mitt bad p.g.a. att det kändes som att man satt i en "Grop" roligare med upphöjt så man ser mera.Spännband under badet, hmm, mitt väger 110 kg utan kamin, dock en badtunna, vet inte vad ett spabad väger, men har alltid lyftit i kanterna när jag haft upp mitt.
Sedan beror det ju på hur högt trallen ligger, kanske är byggt så att badet kan stå på marken men ändå ligga i lod med trallen, osv.. beror ju helt på. Att kolla ph värden vintertid kan suga om det är i nivå med däcket, dock har jag inte kollat på hela vintern, så länge vattnet ser rent ut så skiter jag i det. Samt att filter rengörs ofta o pump går jämt. Isolerande värmeduk= Flytande bubbelplast, finns på rätt många ställen. Google..... :)  Ska nog limma sånt på mitt lock som flyter på ytan :)
« Senast ändrad: mars 29, 2015, 11:52:19:19 av Zenon »
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2015, 19:48:01:01 »
Ja nu går det väl inte att jämföra en badtunna med ett riktigt spabad, på något annat sätt än att du blir blöt i varmt vatten.

Ett spabad har ju all teknik och pumpar inbyggt i badet och väl utvecklade massagefunktioner, vilket gör att ett spabad normalt väger mellan 250 - 500 kg beroende på utrustning och tillverkare. Så man lyfter inte uppnått spabad i kanten utan behöver mer rejäl utrustning för detta.

Beträffande den flytande isoleringsfilten, så funkar det inte speciellt bra med den tunna buppelplasten för pooler i ett spabad på grund av att när alla pumparna och jetsen drar igång vid filtercyklarna så har den tunna bubbelplasten en tendens att krulla sig, och sen så gör den inte sitt jobb.  Det behövs en stabilare isoleringfilt som ligger stabilt på ytan fastän pumparna och jetsen går för fullt.  Medan det problemet finns ju inte i en badtunna !

Jag måste nog ändå rekommendera att hålla koll på vattenbalansen och sanatizer nivån varje dag, året runt för att slippa utslag och kli på kroppen samt svid i ögonen som blir resultatet av felaktig vattenbalans och nivå på klor eller brom.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #10 skrivet: april 02, 2015, 16:45:27:27 »
Ofan, har du någon länk till nån isoleringsfilt så jag får se hur dom ser ut? Men kommer ju ifs inte ha dom problemen jag :) Har badat väldigt mycket och med mycket folk, aldrig någon som fått nå problem pga vattnet, så kör på som vanligt så länge det inte blir några sådana konsekvenser :D
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Patrik1970

SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2020, 12:34:32:32 »
Bumpar tråden :)

Kan möjligen detta vara en variant av isoleringsfilt? Ska den då limmas på undersidan av locket eller ligga löst på vattenytan? Denna modellen är dock för smal.

https://www.landgarden.se/produkt/land-isoleringsmatta/?gclid=CjwKCAjw97P5BRBQEiwAGflV6aXWMQP722M8Nu30rAfuInZgWv7oSMxprWi_bRzQNq5zyTdtS8VrxhoCYeYQAvD_BwE

Tips på hur man snyggast gör lämpliga luckor i trädäcket hela vägen runt ett runt spabad? Gärna bild på konstruktionen!

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Bygga in spabad i altanen eller ställa ovanpå?
« Svar #12 skrivet: augusti 08, 2020, 07:18:21:21 »
Skall du ha luckor neråt, alltså tunnan ligger nästan jäms med däcket , lr skall du ta luckor upptill, alltså den typ "står på trallen" om du fattar.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag