CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295223 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #60 skrivet: augusti 03, 2010, 12:58:58:58 »
21 grader i vattnet trots att värmen inte är inkopplad ännu!   O0


Tack för hjälpen Tobbe! FINJA var lösningen! Jag ringde nu ytterligare en återförsäljare här i trakten. De hade 60 liters säckar hemma... 1000-liters var beställningsvara.

60 liter 8/10 kostade 110 kr.  


Velig som jag är så ringde jag till "min" lastbilschaufför... Jag frågade om han hade tid att komma förbi med ett lass tvättad makadam... Han rekommenderade 8/16. Han hade tid imorgon.
I sådana fall tror jag att det räcker med 8 ton... transporten kostar 600 kr.  Han skulle kolla upp vad som passade bäst och återkomma med besked.


Vi har inget släp. Att packa in barnen i bilen, hyra släpl, köra till stenbrottet och hem och ösa av släpet för att sedan köra tillbaks det till uthyrararne är ett komplicerat företag i den här familjen. Det får bli en sidotippande lastbil istället som släpper av en hög utanför tomten...


Just nu lutar det således åt tvättad makadam!   ;)  Runt/över detta lägger jag då fiberduk för att undvika att jord rinner ner och blandar sig med stenlagret...


HOPPSAN! Nu såg jag maken bärandes på en målarstege utanför fönstret. ÄNTLIGEN ska vi måla om huset!   <antman>  BRUNT hus med GULA knutar   >ohno>   ska bli RÖTT hus med GRÅ knutar!  >rulla<

Nu ska jag MÅLA!   <sol>
« Senast ändrad: augusti 03, 2010, 13:03:14:14 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #61 skrivet: augusti 03, 2010, 19:03:41:41 »
 :) vad bra att man kunde hjälpa till. ( Håller koll på ditt bygge det blir O0
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #62 skrivet: augusti 03, 2010, 19:43:23:23 »
:) vad bra att man kunde hjälpa till. ( Håller koll på ditt bygge det blir O0

Jag har letat som en TOKA efter lecakulor. När du skrev Finja sökte jag på deras återförsäljare. Jag hittade en butik som är belägen fyra kilometer hemifrån som hade kulorna hemma :)

Så kan det vara... Gräset är grönare på nära håll!   ;)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #63 skrivet: augusti 04, 2010, 06:50:21:21 »
Fy fanken vad stenar är DYRA!  Jag fick fakturan för ett av stenlassen igår... Jag hade köpt 14,5 ton stenmjöl (0-4) på bilen och 18,7 ton makadam (11-16). Transporten var satt till en timme...

Slutnota: FEMTUSENFEMHUNDRAFYRTIOÅTTA KRONOR!   :o    :o    :o


Efter det att jag fått fakturan ringde chauffören. De hade slut på tvättad makadam på krossen...  Jag sa till chauffören att avvakta och började åter fundera på leca-alternativet     <hmm>    ;D


Jag läste precis en rolig och intressant tråd på Byggahus.se som äntligen fått mig att komma til ett beslut (  http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/113284-tvaettad-makadam.html )


NU har jag alltså bestämt mig - IGEN!  Jag köper ett lass 8-16 makadam och tvättar den SJÄLV med trädgårdsslangen!  Ovanpå makadamen lägger jag billiga frigolitskivor av tjockleken 30 mm för att skydda rören från marktjälen. FINITO!


Nu har även maken tagit sitt premiärdopp. Problemet med var vi skulle förvara soltäcket är nu löst... Vi vek helt enkelt upp det över kanten   O0   Ibland är den enklaste lösningen den bästa   ;)

I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #64 skrivet: augusti 04, 2010, 10:15:27:27 »
Frakt e dyrt........

Förstår inte vitsen med din frigolit o vad det har med marktjäle att göra.

När du skriver rör...jag antar det är PEM slang du syfter på




Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #65 skrivet: augusti 04, 2010, 11:00:58:58 »
Tack för tips!  :) 

Tyvärr är en plasttunna för låg... Soptunnan är väl i ungefär samma höjd och jag hade behövt det dubbla...


Varför är tunnan för låg? Botten på den behöver ligga ca 40-50cm under poolbotten. Sen behöver ju brunnen inte vara så mycket djupare. Tanken är ju att vattnet ska pumpas undan innan det hinner upp till poolen. Såvida ni inte har sjuka mängder vatten eller alldeles för klen dräneringspump ska brunnen normalt inte fyllas med mer än någon decimeter vatten innan pumpen fått bort det.

Mitt brunnsrör är ca 80 cm högt, hade klarat mig på halva...

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #66 skrivet: augusti 04, 2010, 11:47:31:31 »
Frakt e dyrt........

Förstår inte vitsen med din frigolit o vad det har med marktjäle att göra.

När du skriver rör...jag antar det är PEM slang du syfter på



Ja fy 17 så dyrt! För cirka 80 ton sten (olika dimensioner) och 4 lastbilar och 2 släp blir kostnaden drygt 15.000 kronor! Nu har inte ALLA stenar gått till poolen. Vi använde även makadam och grus när vi installerade VA till fastigheten häromveckan...

Jag kommer förutom att lägga PEMslang till poolen även lägga ner markrör som ska anslutas till husdräneringen i samma dike.  Frigoliten ska både hindra - försvåra för - marktjälen från att gå ner till dräneringen samt att den ska separera makadamen från schaktmassorna.  Kanhända behövs det även fiberduk... ?
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #67 skrivet: augusti 04, 2010, 11:49:42:42 »
Varför är tunnan för låg? Botten på den behöver ligga ca 40-50cm under poolbotten. Sen behöver ju brunnen inte vara så mycket djupare. Tanken är ju att vattnet ska pumpas undan innan det hinner upp till poolen. Såvida ni inte har sjuka mängder vatten eller alldeles för klen dräneringspump ska brunnen normalt inte fyllas med mer än någon decimeter vatten innan pumpen fått bort det.

Mitt brunnsrör är ca 80 cm högt, hade klarat mig på halva...

Brunnens djup är tillräckligt... Däremot hade jag velat ha röret/brunnen ända upp till markytan. Jag vill inte att det ska ramla ner sten och jordmassor i "brunnen"...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #68 skrivet: augusti 04, 2010, 12:08:38:38 »
Ok då förstår jag. Jag har min brunn under trädäcket ungefär 1 meter från hörnet på poolen. Där blev den lättast att inspektera eftersom man ändå ska komma in runt poolen.

Blir till att leta vidare efter rör då...


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #69 skrivet: augusti 04, 2010, 12:46:55:55 »
Vår VVS-kille sa att vi kunde fortsätta använda soptunnan ett tag... Jag får skaffa en bättre brunn när det blir dags för grävaren att komma tillbaks och höljda samt sprida ut alla massor...

VVS-killen kommer att fixa alla inkopplingar. Det känns tryggast så... De håller på för fullt nu  O0
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag