VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjarfråga salt  (läst 3217 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amica

Nybörjarfråga salt
« skrivet: augusti 25, 2020, 14:20:29:29 »
Sprillans ny på forumet.

Efter att i ca 10 års tid ha haft en ovanmarkspool med klordosering via puckar (vilket fungerat väldigt bra) har vi nu skaffat oss en terrasspool i glasfiber, 1600 liter.
Har tidigare sneglat åt detta med rening m.h.a. salt men inte, dumt nog, fördjupat mig i ämnet.
I samband med beställningen av poolen beställdes även salt och instrument för att mäta salthalt. Det var vad som fanns att beställa i "saltväg".

När det efter en del slit (byggnationer) med poolen var det dags att kolla "hur man gör" med saltet.
All sökning via nätet pekar på detta med en klorinator. Leverantören menar, eller åtm. menade, att det räcker med enbart salt, att deras kunder kör så.
En kemist jag kontaktat menar att salt i sig inte gör någon nytta.


1. Här är jag nyfiken på Era synpunkter om detta? Ja att en klorinator fungerar vet jag nu, det är mer en uppfattning om detta med enbart salt. Påminner om vattenvolymen och att det bara är två vuxna som (mestadels) nyttjar poolen.
Fungerar salt till viss del för ex. en badtunna där man fyller vatten, värmer, badar, tappar ur?

2. Läser man mera (bl.a. här) om salt så tycks det vara så att salt skulle angripa produkter av rostfritt stål. Kan det verkligen stämma med den låga salthalt som föreligger?

3. Mera angående rostfritt. Eftersom det klor som genereras (om man använder klorinator då) är mycket "mindre" än om man tillsätter klor på annat sätt så torde väl inte kloret vara boven?

4. Ännu mer rostfritt. Eller är det själva elektrolysen när klor utvinns ur saltet som angriper rostfritt stål?

Jag har under åren med den tidigare poolen använt en egenbyggd elvärmare i rostfritt stål och med el-patroner i rostfritt stål och inte fått några problem med den. Använder samma värmare nu.


Poolgiganten

Utloggad 62ragtop

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #1 skrivet: augusti 25, 2020, 14:58:44:44 »
Möjligen är jag snett ute här, men jag tolkar "terasspool" och din vattenvolym (och vidare tex) som att du har någon form av "spa-bad" alternativt en "badtunna".

Din kemist har rätt! Sålunda i att - bara hälla i salt i ditt vatten är varken till eller från, utifrån att rena ditt vatten. Om din tanke är att rena ditt "salt-vatten" så behöver du ha en saltklorinator, som du redan verkar ha förstått och satt dig in i lite.

Din leverantör verkar kanske inte riktigt vara med på tåget här.

Sen skriver du att ditt handhavande är - fyller upp, värmer, badar och sedan tappar ur. Om så är fallet så kan man förvisso fundera på behovet av att rena sitt vatten överhuvudtaget... Då handlar det väl mer om att tvätta ur "tunnan" så det inte finns hudavlagringar, kroppsfetter, etc kvar i tunnan tills de är dags att "tappa upp ett nytt bad"...

MEN man kan även fundera på hur pass "klimatsmart" och hur pass "ekonomiskt" det är att tappa ur 1600liter vatten varje gång ni tillbringat någon timme eller två i tunnan... <hmm>

Har bekanta som har spa-bad (terassmodeller) och ingen av dessa tömmer ur sina "baljor/tunnor". Däremot så jobbar de med klor-kem för att säkerställa att vattnet är rent, vissa modeller har även inbyggda reningsprogram som körs för att säkerställa att det inte börjar "gro" i diverse slangar och jet-utblås. Samt att spa-bad ofta tarvar en högre klorhalt (ppm) än vanliga "sim-bassänger".

Rostfritt och saltvatten. Generellt så brukar man undvika "rostfritt" när man jobbar med saltvatten, men som alltid så är det skillnad på rostfritt och "rostfritt". Vi har en saltvattenpool, dock så har vi inga detaljer i poolen som är av "metall", men vårt pool-däck runt poolen har på en del ställen synliga skruvskallar i syrafast stål - ingen rost. Funkar din värmare nu, så kör så länge det funkar...

Så, vill du använda salt för att rena ditt vatten, och vill du undvika i att tappa ur din "tunna" efter varje bad - då är det saltklorinator-spåret du skall utforska. Vill du jobba med klor så är det klor du ska kika på, men då kan du nog skippa att hälla i en massa salt i vattnet...

Utloggad 62ragtop

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2020, 15:12:25:25 »
Här kan du säkert läsa mer och få lite inspiration

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16346.0

mvh

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2020, 19:00:24:24 »
Har inte nivåerna här och nu, men jag frågade Pahléns för många år sedan om just salt och rostfritt. Den kvalitet på rostfritt som de använder tål vatten med en salthalt som långt underskrider de salthalter man ska ha för att en saltklorinator ska fungera. Många gånger håller det rostfria i alla fall, men får man en repa så kan det sätta igång och rosta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Amica

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2020, 20:13:47:47 »
Möjligen är jag snett ute här, men jag tolkar "terasspool" och din vattenvolym (och vidare tex) som att du har någon form av "spa-bad" alternativt en "badtunna".

Din kemist har rätt! Sålunda i att - bara hälla i salt i ditt vatten är varken till eller från, utifrån att rena ditt vatten. Om din tanke är att rena ditt "salt-vatten" så behöver du ha en saltklorinator, som du redan verkar ha förstått och satt dig in i lite.

Din leverantör verkar kanske inte riktigt vara med på tåget här.

Sen skriver du att ditt handhavande är - fyller upp, värmer, badar och sedan tappar ur. Om så är fallet så kan man förvisso fundera på behovet av att rena sitt vatten överhuvudtaget... Då handlar det väl mer om att tvätta ur "tunnan" så det inte finns hudavlagringar, kroppsfetter, etc kvar i tunnan tills de är dags att "tappa upp ett nytt bad"...

MEN man kan även fundera på hur pass "klimatsmart" och hur pass "ekonomiskt" det är att tappa ur 1600liter vatten varje gång ni tillbringat någon timme eller två i tunnan... <hmm>

Har bekanta som har spa-bad (terassmodeller) och ingen av dessa tömmer ur sina "baljor/tunnor". Däremot så jobbar de med klor-kem för att säkerställa att vattnet är rent, vissa modeller har även inbyggda reningsprogram som körs för att säkerställa att det inte börjar "gro" i diverse slangar och jet-utblås. Samt att spa-bad ofta tarvar en högre klorhalt (ppm) än vanliga "sim-bassänger".

Rostfritt och saltvatten. Generellt så brukar man undvika "rostfritt" när man jobbar med saltvatten, men som alltid så är det skillnad på rostfritt och "rostfritt". Vi har en saltvattenpool, dock så har vi inga detaljer i poolen som är av "metall", men vårt pool-däck runt poolen har på en del ställen synliga skruvskallar i syrafast stål - ingen rost. Funkar din värmare nu, så kör så länge det funkar...

Så, vill du använda salt för att rena ditt vatten, och vill du undvika i att tappa ur din "tunna" efter varje bad - då är det saltklorinator-spåret du skall utforska. Vill du jobba med klor så är det klor du ska kika på, men då kan du nog skippa att hälla i en massa salt i vattnet...

Nej, du har missförstått frågan. JAG tappar INTE ur poolen efter varje bad. Tänkte bara att OM någon gör det så kan saltet göra nytta DEN gången. Att det var så leverantören tänkte?
Det är alltså en pool i glasfiber och det finns visserligen bubbelsystem men något spa-bad är det inte.

Jag hann ju hinka i sex kilo salt, efter att ha pratat med leverantören men sen började jag att fundera mer.

Just nu är det samma typ av klorpuck, som skvalpar runt, som jag kört med i alla år på den förra poolen.
Klor & pH har jag koll på.


Utloggad Amica

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2020, 20:22:12:12 »
Har inte nivåerna här och nu, men jag frågade Pahléns för många år sedan om just salt och rostfritt. Den kvalitet på rostfritt som de använder tål vatten med en salthalt som långt underskrider de salthalter man ska ha för att en saltklorinator ska fungera. Många gånger håller det rostfria i alla fall, men får man en repa så kan det sätta igång och rosta.
Okej, då är det alltså saltet i sig då och inte elektrolysen.
Eftersom salthalten i poolen är typ 5-10x lägre än i havet innebär det sålunda att man inte kan använda några detaljer av rostfritt stål på båtar och annan utrustning som ska segla på havet.

Visst det är skillnad på rostfritt & rostfritt. En diskbänksplåt är rostfri men den är magnetisk. Min värmare skulle jag tro är tillverkat av rostfritt syrafast. Elpatronen är också syrafast ser jag nu när jag kollar Rinkaby.

Utloggad Amica

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2020, 20:29:43:43 »
Fyller på med en fundering, kanske mer som moraliskt stöd då:

Jag har än så länge väldigt goda relationer med leverantören. Visst borde de informerat mig om hur det fungerar men de verkade ju inte ha koll själva så då kan man ju inte begära mer? Jag borde ju googlat i fem minuter INNAN jag beställde salt & mätare.
Saltpåsen är ju öppnad. Får väl krossa briketterna (jo det var sådana för avhärdningsfilter) och använda som tösalt. Instrumentet? Kostade ca 450 kr.
Ska jag se detta som en lärpeng och inte nämna något mer om det här? Eller ska jag begära någon form av ersättning/retur?
Eller kanske kränga grejorna här på forumet eller på Blocket?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #7 skrivet: augusti 25, 2020, 22:38:09:09 »
1. Här är jag nyfiken på Era synpunkter om detta? Ja att en klorinator fungerar vet jag nu, det är mer en uppfattning om detta med enbart salt. Påminner om vattenvolymen och att det bara är två vuxna som (mestadels) nyttjar poolen.
Fungerar salt till viss del för ex. en badtunna där man fyller vatten, värmer, badar, tappar ur?

Om enbart salt används som desinfektion krävs mycket högre koncentration av salt. Typ döda havet. Vilket kan vara bra. Ingen lär sjunka till botten. Salt är bakteriehämmande. För att döda måste koncentrationen vara hög.

2. Läser man mera (bl.a. här) om salt så tycks det vara så att salt skulle angripa produkter av rostfritt stål. Kan det verkligen stämma med den låga salthalt som föreligger?

Det finns olika klassningar av rostfritt stål. Enklaste rostfria stålet har en tillsats av krom. Kromet kommer lägga sig på ytan av stålet och bilda en icke korrosiv tät hinna av kromoxid. För att denna kromoxid ska bildas krävs tillgång till syre i luften eller vattnet. Repas ytan utan tillgång till syre kommer även rostfritt att rosta. Tror inte din värmare kommer rosta.


3. Mera angående rostfritt. Eftersom det klor som genereras (om man använder klorinator då) är mycket "mindre" än om man tillsätter klor på annat sätt så torde väl inte kloret vara boven?

Nja.
Klor är ett oxidationsmedel som kan påskynda rostning av stål. Inget problem om inga nya repor finns på det rostfria stålet.
Det är tiden och effekten som styr hur mycket klor som bildas. Alltså man har ett val med klorinator.


4. Ännu mer rostfritt. Eller är det själva elektrolysen när klor utvinns ur saltet som angriper rostfritt stål?

Nej.
Spelar ingen roll om det är klorinator eller manuellt påfyllt klor.


Kanske införa pool/spa-körkort för säljare?

Ge råd om en salthalt för en klorinator. Men utan klorinator.

Roger

Utloggad Amica

SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2020, 23:02:22:22 »
Tack för bra svar!

"Salt är bakteriehämmande."

Okej.
Jag försöker förstå tankegången med enbart salt, så som leverantören (kanske?) avsåg.
Återkopplar nu till min tidigare undran om badtunna - bada en gång - byta vatten.
Att OM någon gör så, vilket kanske inte är helt ovanligt för badtunnebad vid något särskilt tillfälle, så skulle man alltså kunna tänka sig detta.

Badtunnan fylls med vatten, tunnan får svälla om den är av trä, vattnet värms upp, salt tillförs för att det hämmar bakterier, vilket får anses tillräckligt i sammanhanget.
Man badar och sedan tömmer man tunnan. Saltet är bättre än ingenting.

Skulle detta vara möjligt? Alltså gör ni så ni som använder badtunna några gånger vid speciella tillfällen?
Eller kör ni chock-klorering? Eller inget alls en sådan gång?

Som sagt jag försöker bara förstå. Det är inget jag på något sätt avser tillämpa för min "applikation".


Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Nybörjarfråga salt
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2020, 23:14:25:25 »
Tack för bra svar!

"Salt är bakteriehämmande."

Okej.
Jag försöker förstå tankegången med enbart salt, så som leverantören (kanske?) avsåg.
Återkopplar nu till min tidigare undran om badtunna - bada en gång - byta vatten.
Att OM någon gör så, vilket kanske inte är helt ovanligt för badtunnebad vid något särskilt tillfälle, så skulle man alltså kunna tänka sig detta.

Badtunnan fylls med vatten, tunnan får svälla om den är av trä, vattnet värms upp, salt tillförs för att det hämmar bakterier, vilket får anses tillräckligt i sammanhanget.
Man badar och sedan tömmer man tunnan. Saltet är bättre än ingenting.

Skulle detta vara möjligt? Alltså gör ni så ni som använder badtunna några gånger vid speciella tillfällen?
Eller kör ni chock-klorering? Eller inget alls en sådan gång?

Som sagt jag försöker bara förstå. Det är inget jag på något sätt avser tillämpa för min "applikation".

Hej,

Undvik tanken med salt som desinfektionsmedel.
Alger kan alltid bildas. Salt biter inte på detta. Vidare tillförs alltid bakterier vid bad till en pool.
Vidare annat kan komma ner i vattnet som tillför bakterier.

Den som gav informationen har fel. Eller så var inte kommunikationen helt klar?

Ibland sker det missuppfattningar. I ditt fall tror jag inte det.
Roger


« Senast ändrad: augusti 26, 2020, 07:40:35:35 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan