VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kostnad uppvärmning och pump  (läst 2797 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Kostnad uppvärmning och pump
« skrivet: september 09, 2022, 15:06:12:12 »
Ni som inte har tak , vad uppskattar ni  antal Kw/h under en normal säsong , typ juni,juli,augusti om ni håller 28-30 gr och hur mkt vatten har ni ?

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #1 skrivet: september 10, 2022, 06:45:16:16 »
Hej,
Sedan ungefär 20 aug har vi ca 5 grader lägre utetemperatur jämfört en något varmare sommar än vanligt.
Mitt poolvatten har då varit 26-27, sedan sjunkit mot nuvvarande 24. Innan låg jag på 29-30 under perioden du frågar om.
Jag har under perioden använt 0kWh. Men jag gick in med 30grader under maj månad.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #2 skrivet: september 10, 2022, 10:41:30:30 »
Då får jag kanske formulera om frågan , du har alltså inte behövt tillsätta någon värme alls under denna period men du startade upp poolen i maj o körde pumpen då tills du kom upp i 30 grader m sen sköte sommaren om resten av att hålla tempen ? hur är det möjligt ?

Hur många kw/h förbrukade du i maj eller när det nu var du höjde från vintertemp till 30 gr

Aha nu ser jag på bilden , du har tak , min fråga inledes just med dem förutsättningen " ni som inte har tak" :)
Då förstår jag .

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #3 skrivet: september 10, 2022, 13:19:06:06 »
Poolen är dessutom i solen nästan hela tiden solen är uppe, det hjälper en hel del. Naturligtvis är det säkert något enstaka tillfälle då tempen var nere på 27 men det är inget vi har märkt.
Jag är inte säker på hur många kWh jag pumpade in i maj dock, men det var en hel del.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #4 skrivet: september 10, 2022, 13:29:36:36 »
Tak har många fördelar , dock har jag aldrig haft detta eller kommer att skaffa, anledningen till mitt val o åsikt är att jag tycker det är enormt oestetiskt .

Liksom jag tycker med folk som har växthus i trädgården och att pooltak påminner om detta .

Men det är mitt val o jag förstår att andra tycker olika så ni behöver inte kommentera det  >rulla<

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #5 skrivet: september 10, 2022, 14:29:00:00 »
Jag kan inte annat än att hålla med dig i princip. Det finns andra saker som jag tycker ser för bedrövligt ut men som säkerligen har en bra funktion, och ibland inte ens det. Men av någon anledning jag inte kan förstå finns det ändå folk som skaffar det. Därav är smaken med andra ord delad.
Själv har jag problem med bl.a. SUV:ar, pulpettak, ”pyjamasbyxor” och bar överkropp i affären mm. Men det är jag det, Haha.
Nu blev det riktigt off topic.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #6 skrivet: september 10, 2022, 14:38:52:52 »
 O0 ;D jag har dock problem med bar överkropp precis överallt utom vid en strand eller bad .

Men på första plats kommer nog färdigköpt plank som man sätter upp runt uteplatser och pool , dör förstår jag precis ingenting om folks smak
https://www.byggmax.se/skärm-original-vera-jabo-p6336182?gclid=Cj0KCQjw6_CYBhDjARIsABnuSzrMgs-hbzZy84dVQmxmAnJqdY-etmnnb0mRWBqmtyUnNkC8P3edA3IaAs_JEALw_wcB#1212=71212

Utloggad TommyC

SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #7 skrivet: september 11, 2022, 21:53:41:41 »
Det där färdiga planket som du länkar kan jag beskåda vid ett par fastigheter i närområdet. Att det är väldigt fult är ett problem men hur det förfaller på några få år är ännu värre. Huuh. I övrigt håller jag med er. Pooltak är inte snyggt men väldigt praktiskt. Vi har fortfarande 31 grader i vattnet. Imorgon blir troligen säsongens sista baddag då vädret ser ut att försämras kraftigt från tisdag.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stompen

SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #8 skrivet: september 12, 2022, 09:53:29:29 »
Hej
Jag har inte tak utan vanlig pooltäckning. Thermopool 7x4m i mälardalen.
Man blir ju lite energinördig när priserna drar iväg så jag har kikat på det..
Har tagit ut alla mina månadsförbrukningar från 2015 till i år. Vi drog igång poolen 2018 så jag kan jämföra vad som hänt med totalförbrukningen för hushållet. Nu är det bra att komma ihåg att detta är just totalförbrukningen för hela hushållet så vissa felmarginaler finns det(husets uppvärmning ingår). Dock syns det synligt i siffrorna när poolen kom till.
Månadsmedelförbrukningen för åren innan pool är från maj till september
755   817   465   736   808
För åren med pool är det
1945   1338   1299   1300   1652

Men, det intressanta kommer när man börjar fundera på vad cirkulationspumpen drar. Pumpen är en 0,75 HP pump vilket omräknat är ~560W, jag kan nu se att denna siffra ser ut att stämma ganska väl då jag stängt av poolvärmen och kör timer på cirkulationspumpen varannan timme, det syns direkt på förbrukningen att det skiljer just dessa ~600W varannan timme.

Summering: Det kostar att plåga igång värmen i maj(kallt vatten och kallt ute) men sedan är uppvärmningskostnaden ganska marginell.
Därmed köper jag inte heller argumentet att man skulle tjäna pengar på pooltak men är säkert trevlig om man har poolen igång på vintern och badar då, vi gör det inte.

Utloggad nyburjare

SV: Kostnad uppvärmning och pump
« Svar #9 skrivet: september 12, 2022, 10:09:15:15 »
Där har du ca 4000 kw, låter rimligt , med den Kw kostnad vi har nu skulle det kostat mig ca 9000 kr/m i dessa månader dvs är det så nästa sommar startar jag inte poolen

Sen vet jag inte hur du kommer fram till att man inte tjänar ( besparar kallas det )  pengar o kw på ett pooltak ?? det är ju som att säga ett ett hus utan tak kostar lika mkt att värma upp som ett hus med tak , faller på sin orimlighet .

Jag känner många med tak o när vi jämför dina siffror liknar det dem flesta med tak , med den skillnaden att man har ca 2000 kw i uppstartsmånaden o sen halva din förbrukning i juni.juli,aug o sept.

Hur tänker du med det påståendet ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan