VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rening med UV-filter  (läst 15517 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jesper P

Rening med UV-filter
« skrivet: maj 10, 2007, 23:02:58:58 »
Hej
Har någon erfarenhet av UV rening. Min fru är känslig för klor och jag vill ha en metod som är både miljövänlig och skonsam. Saltgenerator tillverkar brom som är ett slags klor, underklor. Jag har hört att UV rening skall vara bra. Någon som vet mer?

Poolgiganten

Utloggad PelleSthlm

SV: Rening med UV-filter
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2007, 08:47:47:47 »
Saltgenerator tillverkar underklorsyra och inte brom (brom är dock en desificerande halogen precis som klor). UV-ljus ersätter inte klor som desinfektion däremot så minskar det klorförbrukningen (dvs du behöver använda en mindre mängd klor för att uppnå samma desinfektion). Till en utomhus pool som är öppen den mesta av tiden så känns det ganska onödigt att tillsätta UV-ljus då du har det fritt via solen. Annars fungerar UV-ljus så att lampan (lågtryckslampa är det vanliga i privatpoolssammanhang) bestrålar mediet med ljus av våglängden 254 nm för att bryta ned bakterier och mikroorganismer. 

Utloggad MathiasS

SV: Rening med UV-filter
« Svar #2 skrivet: december 25, 2011, 20:42:50:50 »
Jag lyfter en gammal tråd, den enda jag hittade om UV-rening.

Jag funderar på att inkludera UV-rening i vårens poolbygge. Det framställs som ett bra sätt att minska klorhalten i poolen, i synnerhet i combo med automatisk dosering/mätning av kemikalierna (Pahlens Minimaster).

Det Pelle skriver om UV-rening och utomhuspooler (tillför inget extra till det solen ändå ger) - är det en allmänt accepterad uppfattning?

Jag tänker mig ha pooltak på poolen och där försvinner ju en hel del uv  i plasttaket.

Produkter:
På mässan i höstas såg jag Pahlensn Auto UV75 titan. När jag bett leverantörerna inkludera UV rening i sina offerter så har dom dock lagt med en annan Pahlenprodukt, Viodes 75.

Vilka UV-reningsmanicker från andra tillverkare borde man ta sig en titt på? Har inget mot Pahlens men omvärldsbevakning är alltid bra...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Rening med UV-filter
« Svar #3 skrivet: december 25, 2011, 23:25:42:42 »
Här fanns några andra varianter.

http://poolstar.se/view.php?id=52

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Rening med UV-filter
« Svar #4 skrivet: december 26, 2011, 23:59:28:28 »
Jag har inte själv någon erfarenhet av UV-rening, men frågan är om man verkligen behöver den om man har autodoseringssystem och det är en privat pool med måttlig badfrekvens. Klorhalten behöver ju då ändå inte vara särskilt hög. Det blir ju inga alger i en inomhuspool om inte klorhalten är nästan nere i noll heller. Vi ligger normalt på eller strax under 1 ppm klor med vårt autodoseringssystem. Hade vi UV också så visst då kanske man kunde trimma ned värdet några tiondelar, men frågan är om detta är värt kostnaden och den ökade komplexiteten. Det blir ju däremot något helt annat i ett offentligt bad där man måste hålla mycket högre klornivå för att få tillfredsställande desinfektion.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rening med UV-filter
« Svar #5 skrivet: december 27, 2011, 07:56:07:07 »
Jag höll på att kolla runt för ett par månader sedan, fastnade för den här. Då fanns priser på den sidan, möjligtvis var det en annan sida som sålde den här som hade priser. Då verkade den vettigt prissatt, men man vet ju aldrig vad som händer med priser...

http://www.bluelagoonuvc.nl/uk/disinfection/uv-c-ionizer/
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Rening med UV-filter
« Svar #6 skrivet: december 27, 2011, 10:34:59:59 »
Här fanns lite priser på den i olika varianter:

http://www.blue-lagoon-uvc.com/blue-lagoon-uv-c-ionizer/cat_1.html

Och om man vill jämföra med svenska priser:

http://www.dinpool.nu/sv/pooltillbehor/vattenkvalitet/uv-rening/


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Rening med UV-filter
« Svar #7 skrivet: december 27, 2011, 10:45:56:56 »
Jag har inte själv någon erfarenhet av UV-rening, men frågan är om man verkligen behöver den om man har autodoseringssystem och det är en privat pool med måttlig badfrekvens. Klorhalten behöver ju då ändå inte vara särskilt hög. Det blir ju inga alger i en inomhuspool om inte klorhalten är nästan nere i noll heller. Vi ligger normalt på eller strax under 1 ppm klor med vårt autodoseringssystem. Hade vi UV också så visst då kanske man kunde trimma ned värdet några tiondelar, men frågan är om detta är värt kostnaden och den ökade komplexiteten. Det blir ju däremot något helt annat i ett offentligt bad där man måste hålla mycket högre klornivå för att få tillfredsställande desinfektion.

Ja, frågan är vad det är värt. Oavsett hur mycket eller lite man badar är det ju rimligvis så att man kan sänka klorhalten en hel del, men i något läge är ju nivån så låg att det inte är relevant att komma lägre. Jämför man med halten i ett badhus får man snabbt proportion på   siffrorna....

Kan man köpa en uv-renare för 4-6kSEK kanske det är vettigt. Pahlens variant för 15k är kanske lite väl "bra".

Här är ren uv-lampa vilken motsvarar Pahlens autuUV75:
http://www.blue-lagoon-uvc.com/blue-lagoon-uv-c-timer/uv-c-timer-75-000-ltr-/prod_6.html

Finns även en mindre modell för pooler upp till 40kubik.

10k extra för Pahlen-kvalitet känns tveksamt..... <hmm>
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarna2011

SV: Rening med UV-filter
« Svar #8 skrivet: januari 21, 2012, 20:10:34:34 »
Nä, klorgenerator skapar inte brom, däremotom man använder havsvatten så finns det brom som omvandlas till bromider som inte är bra.
Köp processat salt i stället så har du inte det problemet.
Solljuset har inte samma våglängd som på UV-renare (UV-C) detta spärras av ozonlagret, UV-A och UV-B bryter ner det bundna kloret i poolen(bra) och det blir gas och vädras bort. UV-C med våglängd 254nm förstör bakteriers DNA så att dessa dör.
I kombination med Uv kan man sänka klorhalten till lägst 0,3ppm, om man vid något tillfälle är många som badar samtidigt så bör man höja klornivån för att stoppa kontaktsmittan i poolen.

Att tänka på är den dos UV-strålning som enheten attakerar bakterier etc, med Blue lagoons värden så ger den antagligen inte mer än 2mJ/cm2, E-colie- och legionellabakterier dör först vid ca: 10mJ/cm2. Flödet är väldigt viktigt att ha koll på i småUV renare då tiden i bestrålning är det som avgör om man dödar bakterierna eller bara kittlar dom.
« Senast ändrad: januari 21, 2012, 20:19:06:06 av poolarna2011 »

Utloggad MathiasS

SV: Rening med UV-filter
« Svar #9 skrivet: januari 21, 2012, 22:41:32:32 »

Att tänka på är den dos UV-strålning som enheten attakerar bakterier etc, med Blue lagoons värden så ger den antagligen inte mer än 2mJ/cm2, E-colie- och legionellabakterier dör först vid ca: 10mJ/cm2. Flödet är väldigt viktigt att ha koll på i småUV renare då tiden i bestrålning är det som avgör om man dödar bakterierna eller bara kittlar dom.

Nu vill jag veta mer! Vilka värden från Blue lagoon tänker du på? Jag hittar inga uppgifter för att kunna räkna ut sådana siffror.

Flödet i systemet gissar jag helt kommer styras av vad som är optimalt för värmepumpen. Borde man fixa någon bypassfunktion även för UVlampan för att slussa vatten lite långsammare genom densamma?

Du antyder att BL inte fungerar tillfredställande - vilken produkt bör man titta på istället? Produkttips mottages tacksamt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan