VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovering av träpool (folkpool)  (läst 1774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Michael stålberg

  • Gäst
Michael stålberg
Renovering av träpool (folkpool)
« skrivet: mars 07, 2021, 21:19:54:54 »
Hej.. ny här i forumet.

Går rakt på sak.
Vi ska fixa poolen då vi ska bygga ny altan och att den läcker.

Träskivorna är sådär inne på sista värsen.
Frågan lyder, kan jag göra en billighetslösning med att skruva fast 9mm belagd filmplaywood ”brun och gul” direkt över den gamla lainer. Borra och fixa nytt inlopp och allt där omkring. På med cellplast och i med lainer!
Försäljare skriker rakt ut. Men det borde ju hålla. 10-12 år iallafall!

Eller är jag helt ute och cyklar?

Poolgiganten

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Renovering av träpool (folkpool)
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2021, 23:19:03:03 »
Det finns en hel del inlägg här på forumet om poolbyggen med formplyfa. Sök på ”plywood” så hittar du flera, om du inte redan har gjort det. Hur länge dessa har hållit har jag inte kunnat hitta. Om det är en fristående pool kan det säkert hålla ett tag, men om den är nergrävd, eller som i ditt fall med gammal plywood under, är risken för rötangrepp stor. Fukt som kommer in i de nya skivorna har ingenstans att ta vägen och om jag inte har fel så är de inte behandlade för att hindra mikrobiell tillväxt. De är väl tänkta att användas ovan mark där eventuell fukt kan torka ut.

Om du ändå ska lägga pengar på ny liner m.m. kanske det är lika bra att använda tryckt plywood NTR A som garanterat tål att grävas ner i 10-12 år. Kanske någon annan här på forumet har egna erfarenheter. Lycka till oavsett hur ni än gör!

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Renovering av träpool (folkpool)
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2021, 19:29:28:28 »
Jag var inne på att lägga ny plywood över den gamla formplywooden men insåg att det inte skulle bli så bra utan jag rev ner den gamla och isolerade med frigolit mellan min stomme samt att jag la även frigolit xps i botten det rasar inte in så mycket från kanterna om man är försiktig köpte ny plywooden på ett företag från Malmö WBP Trading AB det var billigare än att köpa de som är 1500x1500. Beställde en ny liner efter mina mått på poolen.  Jag har även en byggbeskrivning på folkpools trästomme om du behöver det lite bilder på länken under lycka till.
https://kennethj.se/pool.html
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12713.msg95735#msg95735


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan