VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren  (läst 4046 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lasse-hifi

Hej, har ett Folkpool Northstar Relax från 2015, inne i det sitter ett Balboa GS100-system med 2 kW värmare.
Nu verkar värmaren ha gett upp, det värmer inte vattnet längre. Alla annat är OK och det ger inga felkoder. Jag har även provat att reseta elektronikboxen utan resultat.

Kan man ge sig på att byta värmeelementet själv, och hur vet man med säkerhet att det är sönder och inte någon givare eller elektronik?
Det är inte så dyrt med element ser jag när jag googlar. Folkpool ska ha minst 5000 kr för reparation (3000 kr reservdelar, minst 2000 kr arbete).

Tacksam för tips!
« Senast ändrad: augusti 14, 2020, 17:05:15:15 av lasse-hifi »

Poolgiganten

Utloggad oscar

SV: Byta värmeelement på Balboa GS100 - möjligt göra själv?
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2020, 14:35:52:52 »
Hej,
Det kan även vara så att det är reläet på kretskortet som fastnat i stängt läge och då får du inte ut någon ström till värmaren.
Då är är det nytt kretskort eller hitta rätt relä och löda bort och löda dit ett nytt.
Oftast brukar jordfelsbrytaren gå ifall det är värmaren som är trasig så jag skulle gissa på att det är reläet som är trasigt.
En värmare går att ohm mäta och en 2 kw ska ligga runt 28-30 ohm och måste kopplas bort från kretskort för att få rätt mätvärden.
Är du minsta osäker på hur du ska gå tillväga så ta hjälp av någon som kan.

Hej, har ett Folkpool Northstar Relax från 2015, inne i det sitter ett Balboa GS100-system med 2 kW värmare.
Nu verkar värmaren ha gett upp, det värmer inte vattnet längre. Alla annat är OK och det ger inga felkoder. Jag har även provat att reseta elektronikboxen utan resultat.

Kan man ge sig på att byta värmeelementet själv, och hur vet man med säkerhet att det är sönder och inte någon givare eller elektronik?
Det är inte så dyrt med element ser jag när jag googlar. Folkpool ska ha minst 5000 kr för reparation (3000 kr reservdelar, minst 2000 kr arbete).

Tacksam för tips!

Utloggad lasse-hifi

SV: Byta värmeelement på Balboa GS100 - möjligt göra själv?
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2020, 13:34:17:17 »
Tack så mycket för hjälp.
Jag mätte på kontakten (efter att ha brutit spänning såklart) till värmaren och fick mellan två stift 29 ohm. Knackade lite lätt på reläerna men det verkade inte hjälpa.
Jag hör inget "klick" när displayen indikerar att värmning ska starta. Så det kanske är reläet eller något på kortet som är trasigt. Vi hade ett kraftigt åskväder för ett tag sedan med nerslag nära oss, jag undrar om något fick sig en smäll då...

Nu släpper jag detta och överlåter till Folkpools tekniker istället. Hemförsäkringen täcker en del av kostnaden.

Utloggad lasse-hifi

SV: Byta värmeelement på Balboa GS100 - möjligt göra själv?
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2020, 17:04:15:15 »
Kan meddela att tekniker från Folkpool varit här och felsökt plus åtgärdat. Mycket riktigt var det reläet till värmaren som var sönder. De bytte hela styrboxen (5500 kr...), jag förstår att det inte finns någon ekonomi för Folkpool i att komponentbyta enbart reläet. Dock går det mesta på hemförsäkringen.

Utloggad lasse-hifi

Bytt rubrik på tråden, kanske kan hjälpa någon annan med samma problem

Utloggad TommyC

SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2020, 12:53:55:55 »
Jaha, ett relä kostar ca 50-150 kr. Därför byter man hela burken för 5500 kr. Det är lurendrejeri i mina ögon. Försäkringsbolagen höjer premierna och alla är nöjda förutom vi kunder som gnäller när försäkringen höjs varje år. Mertiden för att byta ett relä är max 15 minuter. En reparatör som inte klarar av det borde aldrig ha anställts.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad lasse-hifi

Men jag kan förstå att det inte finns någon ekonomi för Folkpool att ha anställda eller skicka iväg boxar för att laga enskilda komponenter. Dock så ser jag att boxarna finns att köpa i Sverige för ca. 3500 kr, så visst har de ett påslag = vinst.

Utloggad Lassse

SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2020, 10:41:37:37 »
TommyC:
Klart man byter hela boxen.
Folkpool vill inte vara ansvariga för en reparation av ett kort då det kan bli andra fel som kunden sen vill få till att det kommer från reparationen.

Helt normalt förfarande.
Om din elbox pajjar i bilen så byter man hela.
Pajjar styrkortet i din tvättmaskin eller värmepump byter man hela styrkort.
Ingen lagar sådant idag.

Men en hemmapulare kam ju hålla på med sådant.

Eller så kan du ju starta en firma och åka runt och göra jobb för några hundralappat så får du se hur mycket det blir kvar efter allt det kostar att driva firma i detta land.

Utloggad TommyC

SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2020, 21:04:34:34 »
Det står var och en fritt att slösa bort sina pengar på att byta burkar i onödan. Själv använder jag hellre mina hårt beskattade pengar på något som jag har glädje av.

Jag har skrivit det många gånger tidigare både här och på andra forum men det tål tydligen att upprepas. De vanligaste felen i många typer av elektrisk utrustning är kontaktfel av oilka slag. Dessa är ofta relativt enkla att lokalisera och åtgärda till låg kostnad.

Jag har lagat elfel i mina bilar, en torktumlare, en diskmaskin, en värmepanna m m till ingen eller mycket låg kostnad. Det finns mycket pengar att spara om man är intresserad.

Jag förstår inte kommentaren om att jag kan starta firma för att jobba för småpengar. Det är mycket mer lönsamt att jobba för stora företag som inte har privatpersoner som kunder.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Linus54

  • Gäst
Linus54
SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #9 skrivet: oktober 14, 2020, 18:08:56:56 »
Hej!

Håller på och felsöker samma problem och tänkte efter att ha Ohm-mätt elpatronen som verkar OK men ej har spänning fram, att det borde vara reläet.

Boxen är en GS100 och värmaren en 2.0kw.

I displayen lyser symbolen "cool" och jag antar att den då kallar på värme och borde dra reläet?

Finns det något mer att kolla upp eller är det att byta reläet, och är det någon här som i såfall vet vilket det är?

Mvh 

Utloggad TommyC

SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #10 skrivet: oktober 17, 2020, 14:56:25:25 »
Går det inte att följa kablarna från värmaren och hitta vilket relä det är som är misstänkt trasigt?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Linus54

  • Gäst
Linus54
SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #11 skrivet: oktober 18, 2020, 13:30:52:52 »
Jo, det går till plint på kortet så får väl försöka följa banorna sen på baksidan, förhoppningsvis. Nackdelen är ju att det börjar bli kallt nu så man har ju inte alltför mycket tid att hinna felsöka  :D

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #12 skrivet: oktober 18, 2020, 16:14:16:16 »
Men jag kan förstå att det inte finns någon ekonomi för Folkpool att ha anställda eller skicka iväg boxar för att laga enskilda komponenter. Dock så ser jag att boxarna finns att köpa i Sverige för ca. 3500 kr, så visst har de ett påslag = vinst.
Det borde finnas en eftermarknad med lagade boxar?
3500kr - 150kr = 3350kr. löses på 15 minuter?
Ger en timlön på 13400kr.

Vidare ett byte av boxen kostar 2000kr i arbetskostnad (5500kr totalt).
Nu är det inte så enkelt att driva företag.

Men det borde finnas en eftermarknad för olika boxar?

Roger



Utloggad butthead

SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #13 skrivet: oktober 18, 2020, 19:05:44:44 »
Kan du inte med spänningen helt avslagen mäta kontinuitet mellan COM och NO för att se om det har svetsat fast? Minst en av dessa sladdar måste lossas innan. Byt till samma märke/modellbeteckning (Mouser har stort sortiment) men uppgradera gäna till AgSnO eller AgSnIn plätering om det finns.
« Senast ändrad: oktober 18, 2020, 19:52:35:35 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Favazza

SV: Folkpool Northstar Relax med Balboa GS100 - trasigt relä till värmaren
« Svar #14 skrivet: december 26, 2020, 10:19:22:22 »
Googlade detta problem då vårt också lagt av.

Fick svar från Folkpool att de skulle lämna offert.
5500:- som jag ser här låter rätt surt. Badet är 2,5 år gammalt. Ska det inte hålla längre?

Hur fungerar det med reklamationsrätten och/eller hemförsäkringen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan