CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: De olika poolföretagen  (läst 4021 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GOHF79

  • Gäst
GOHF79
De olika poolföretagen
« skrivet: november 07, 2019, 20:00:49:49 »
Hej alla bildade Poolmänniskor!

Jag håller på att införskaffa mig information inför ett eventuellt poolbygge (4x8 m).
Tittar på de olika stommar som finns, olika tillverkare, etc.

Satt och läste igenom Poolkungens och Poolgigantens manualer för markarbete för deras Thermopooler och kan inte få det till något annat än att den är skriven av samma person eller översatt från samma utländska manual (Polen?).

Inget konstigt med det egentligen men priset skiljer med ca 21 500 SEK vilket är konstigt om det nu är så att poolen kommer från samma utländska företag.

Poolstore skriver att deras är Thermopool 2.0 (17127,50:-), Poolgiganten säger sig ha Thermopool 3.0 (38520:-) och Poolkungen (ospecificerad) (60150:-).
Ingenstans ingår armering eller betong (vad jag kan läsa ut av offerten).

Är det någon här som är tillräckligt insatt i hur det kan skilja så mycket i pris...?

 Jämför jag äpple och äpple eller äpple och päron?

Mvh
En förvirrad eventuell poolköpare...

Poolgiganten

Utloggad PeeWee

SV: De olika poolföretagen
« Svar #1 skrivet: november 08, 2019, 15:49:09:09 »
Utan att gå in på din fråga om skillnaderna så tror jag du ska börja i ändan vilken pooltyp du vill ha. Stålpool, träpool, thermopool (har många olika namn), glasfiber, PP-pool etc. 4x8, vill du ha gaveltrappa osv. Vissa pooltyper faller bort med de krav man har på den. Om du sedan har kommit fram till att det är någon typ av thermo/frigolit/betongpool så kan du gå in och titta på de olika typerna av block som finns. Det finns skiftande standarder på dessa även om de ungefär har samma princip. Sedan tycker jag att hur du har tänkt att bygga din pool styr en del också, bygga själv eller låta någon annan göra det. Det kan vara en fördel om du köper av någon försäljare i din närhet om du får bra kontakt med dem, kan vara guld värt oavsett om du bygger själv eller inte.
Jag gissar att det inte är äpplen och äpplen som finns i de där priserna men tänk på att kostnaden för de där blocken är en förhållandevis liten del av den totala kostnaden av poolen.
Jag skrev lite mer om det bygge som vi är mitt upp i den här tråden https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15794.msg114779#msg114779
Har tänkt att skapa min egen byggtråd men inte riktigt orkat än  :)

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: De olika poolföretagen
« Svar #2 skrivet: november 08, 2019, 18:37:48:48 »
Bra kommentarer PeeWee. Jag hade bestämt storlek på pool och var den ska ligga först. Vidare budget för poolen och alla tillbehör.
Mitt resonemang angående mitt köp var att poolen ska grävas ner och det är svårt att ångra sig. Så planering och val från budget är mycket viktigt. Svårt att ångra sig. Mitt val blev i ett hörn av tomten. Tomten med mycket sol och nästan hela tomten går att använda för andra ändamål. Vilket betyder att poolen inte är den centrala platsen på tomten. Se till att få ett bra pris med garantier angående grävning. Själv hade jag en jobbig grund och behövde gjuta en låda för simtränaren. Bara detta kostade 175000kr. Säljaren ( Spa och bad) sa 30 till 50 tusen för grävningen osv. Förstår att det är svårt att välja vad? I mitt fall blev det mycket dyrare.
Valet av pool och pool-täckning bestämmer hur lång badsäsong du vill ha. Längre säsong betyder mer pengar.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag