VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Separat pump till solfångare?  (läst 2895 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrDGriffon

Separat pump till solfångare?
« skrivet: juni 11, 2019, 23:16:26:26 »
Hej

Jag har en rampool ca 370 cm diameter, 80 cm djup som jag kopplat lite pemslang plus köpesolfångare till via vanliga plastpumpen ala intex/bestway.

Hur gör ni andra med solfångare? Tänker att det vore skönt att slippa vrida på ex ventiler varje kväll (el molniga/blåsiga dagar) för att koppla bort solfångaren för att inte kyla mer än det värmer, om man då ex skulle köra 2 st pumpar istället där den ena då pumpar igenom solfångaren o då kanske tempdiffstyra den el liknande .

Men hur gör man med filtrering i så fall. Kan man köra en pump utan filter, verkar dumt att filtrera (slösa på filter på 2 ställen.. och ska man då ha de på helt separata slingor eller via y-kopplingar.

Många idéer i huvudet men vill ju gärna inte att det kostar mer än en luftvärmepump heller..



Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2019, 07:45:43:43 »
Skall du ha en separat cirkulationspump till solvärmen så räcker det med en liten pump med låg effekt, speciellt om solvärmarna är i ett slutet system som en radiatorkrets. Ett tips kan vara en cirkulationspump för cirkulerande varmvatten - de har rostfri axel etc. (förutsatt att du inte kör saltvatten förstås) - och tål klorvattnet bättre än vanliga cirkulationspumpar.

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2019, 08:08:11:11 »
Alternativet jag körde på är att inte ha någon bypass, allt vatten går förbi solfångarna. Men då styr jag pumpen automatiskt, den går på när tempen stiger och stängs av när tempen sjunker vilket verkar fungera väldigt bra. Att manuellt vrida kranar gick bort, och elektriska var för dyra. Mitt projekt för övervakning kostade inte många kr i jämförelse.

Utloggad mrDGriffon

SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2019, 10:52:26:26 »
Alternativet jag körde på är att inte ha någon bypass, allt vatten går förbi solfångarna. Men då styr jag pumpen automatiskt, den går på när tempen stiger och stängs av när tempen sjunker vilket verkar fungera väldigt bra. Att manuellt vrida kranar gick bort, och elektriska var för dyra. Mitt projekt för övervakning kostade inte många kr i jämförelse.

Hur gör du då vid flera dåliga dagar i sträck, filtrerar du inte alls då?

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2019, 11:31:56:56 »
Hur gör du då vid flera dåliga dagar i sträck, filtrerar du inte alls då?

Händer att jag slår på manuellt, men tempen brukar växla upp/ner även om den mestadels går ner. Nu tex. har det varit dåligt väder ett tag:



Gråa staplarna är när pumpen är på.

Utloggad mrDGriffon

SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2019, 13:49:45:45 »
Händer att jag slår på manuellt, men tempen brukar växla upp/ner även om den mestadels går ner. Nu tex. har det varit dåligt väder ett tag:



Gråa staplarna är när pumpen är på.

Ok, vad använder du för styrsystem. Jag tittade på ett förut hos conrad.se men det verkar ha gått ur lager.
Då skulle man med 2 sensorer kunna känna av temp på ingående och utgående vatten från solslingan och bestämma från det om pumpen skulle starta eller ej.

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2019, 15:44:45:45 »
Jag har hackat ihop något eger. Jag kör Home Assistant sedan tidigare för att styra belysning och annat, och sedan har jag kopplat ihop några Wemos D1 Mini med dessa:



På Wemos:en (en esp8266 historia med wifi) så kör jag sedan esphome som är gjort för att kopplas mot Home Assistant. Sedan är det, eh, ett antal timmars konfigurerande av andra mjukvaror såsåom grafana och influxdb för att få fina grafer.... och nu inser ja hur mycket tid jag förmodligen lagt på detta, men man ska ju ha någon hobby :)

Men inte så fasligt mycket pengar, kanske mest för att jag hade hårdvaran liggandes och den köptes från Kina. Jag styr pumpen med en Sonoff Basic, även det en esp8266. Den är nog inte att rekommendera för större pumpar men för 100W kände jag att den fungerar bra.
« Senast ändrad: juni 13, 2019, 15:50:02:02 av sandos »

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2019, 15:46:46:46 »
temp på ingående och utgående vatten

Det är ju ett steg längre, men jag tror inte det eg. ger så mycket. Poolen i sig "är" en solfångare, dessutom större än de jag har separat så den kommer bli varm om solfågnaren blir varm. Jag insåg att temproben reagerade även en kall morgon på lite lite sol på sidan av poolen... så det fick duga. Den är lite långsam på att växla av/på pumpen men det är lite med flit. Man tappar inte jättemycket på det iaf.

Utloggad mrDGriffon

SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2019, 16:50:54:54 »
Jag har hackat ihop något eger. Jag kör Home Assistant sedan tidigare för att styra belysning och annat, och sedan har jag kopplat ihop några Wemos D1 Mini med dessa:



På Wemos:en (en esp8266 historia med wifi) så kör jag sedan esphome som är gjort för att kopplas mot Home Assistant. Sedan är det, eh, ett antal timmars konfigurerande av andra mjukvaror såsåom grafana och influxdb för att få fina grafer.... och nu inser ja hur mycket tid jag förmodligen lagt på detta, men man ska ju ha någon hobby :)

Men inte så fasligt mycket pengar, kanske mest för att jag hade hårdvaran liggandes och den köptes från Kina. Jag styr pumpen med en Sonoff Basic, även det en esp8266. Den är nog inte att rekommendera för större pumpar men för 100W kände jag att den fungerar bra.


Men hur mäter du om det blir varmare eller kallare? Jämför du bara med "typ för en liten stund sedan" på ett ställe eller flera sensorer?

Utloggad sandos

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Intex 457x122 med 9kvm solvärmare
    • Visa profil
SV: Separat pump till solfångare?
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2019, 01:34:29:29 »

Men hur mäter du om det blir varmare eller kallare? Jämför du bara med "typ för en liten stund sedan" på ett ställe eller flera sensorer?

Värden från samma sensor "för en stund sedan". Home-assistant har inbyggt filter och binära sensorer som kan baseras på typ vad som helst. Filtrerar tempen en aning från sensor för att ta bort vissa skräpvärden, och har sedan en binär sensor som säger om tempen går upp eller ner. Den kan man sedan använda i automationer. Har provat mig fram lite och landade på att 0.1 grader per timme går att reagera på. Det representeras av -0.00003 konstanten, vilket är per minut.

Kodstycke: [Välj]
  - platform: trend
    sensors:
      pool_falling:
        entity_id: sensor.filtered_pool_temp
        sample_duration: 1800
        min_gradient: -0.00003
        device_class: cold
        max_samples: 20
        invert: false

https://www.home-assistant.io/components/trend/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan