VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp en total novis!!!  (läst 6977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle

Hjälp en total novis!!!
« skrivet: juli 14, 2006, 20:42:10:10 »
Har nyss köpt ett hus med en sandfylld betongpool, med gräsmatta ovanpå. Den har varit övergrävd i ca 10 år nu.  >:(
Pump och el finns i ett litet utrymme en bit ifrån, de är frånkopplade nu. Vet ej exakt vart poolen ligger, har bara andrahandsuppgifter så att jag vet på ett par meter när vart den ligger. Vet att den ska vara riktigt stor och mycket exklusiv (idioter som fyllt med sand!!!)

Mina frågor:
För att finna poolen måste jag kunna leja någon med instrument som reagerar på poolens armering - eller?
(för att få fram kanterna)

Vi bor 400 m från en sjö, kan man få upp vatten därifrån på något sätt? (uppförsbacke till poolen)

Hur mkt skada kan poolen ha tagit av att vara fylld med jord? Är det någon mening att börja och hur dyrt skulle kalaset kunna bli?

Poolgiganten

Utloggad krippe

  • Kristian Sundman
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Alunda-Uppland
  • Antal inlägg: 128
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • längtar till sommaren.
    • Visa profil
SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2006, 21:10:50:50 »
Svårt att säga.. det finns antagligen en anledning till att dom fyllt över poolen.. <hmm>
typ rejäl spricka,skada m.m
men om du är villig att satsa xxxxx antal kr så gräv upp den igen.
 du borde kunna hitta den med hjälp av en metalldetektor(armeringen)
men för att inte skada den mer skulle jag nog gräva fram kanten för hand och lite i mitten med maskin.
hoppas du gräver fram den.
lycka till mvh krippe 8)
Bor i Alunda utanför Uppsala med min fru samt 2 barn och en hund ..badar i en 8a från rubinpool 4,20*6,50*1,50..värms med en phalens maxitemp 51

Utloggad turbouffe

SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2006, 21:45:39:39 »
Aj,aj,aj,aj,aj...... tycks som den sista idioten ännu inte är född, gräva över en pool?

Jo, du kan hitta poolens linje om den är armerad med en sån manick man söker stål/plåt annat med, men gräv med en spade och försök hitta linjen istället då det ska vara bra löst i det området och utgå ifrån att den är kvadratisk.

Svar positivt ang. att pumpa upp vatten ifrån sjön till poolen, ni renar det vattnet senare.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Kalle

SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2006, 21:51:34:34 »
Poolen blev övergävd pga osämja mellan ägare och hyrsegäst, ej pga något fel. Enligt uppgift så är poolen rektangulär och ca 8*15 m stor, med riktigt stort djup i ena änden. Den ska också ha varit kaklad, mycket vackert.

Ägarna till huset var miljonärer och hade tydligen inte varit snikna vid bygget!  ;)

Utloggad Kalle

SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2006, 22:02:52:52 »
Nu när jag läser mer om pooler inser jag orimligheten i att poolen skulle vara så stor som 8x15 m. Men stor SKA den vara, med djup del på ena sida och vackert kaklad. Vill gärna ha råd om vad jag tar mig till!  :-\

Utloggad turbouffe

SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2006, 22:03:32:32 »
Poolen blev övergävd pga osämja mellan ägare och hyrsegäst, ej pga något fel. Enligt uppgift så är poolen rektangulär och ca 8*15 m stor, med riktigt stort djup i ena änden. Den ska också ha varit kaklad, mycket vackert.

Ägarna till huset var miljonärer och hade tydligen inte varit snikna vid bygget!  ;)

OJ.OJ,OJ,OJ...... men ta då å gräv upp den då för fanken!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Magnus74

  • Knegare - Värmepumpsmontör
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2006, 22:24:03:03 »
bara o gräva upp den.!!!!  nästan som att hitta guld ju!!!  <sol> <sol> <sol>
Åtta 420*650*135 , nergrävd och fylld , Pooldäck nyligen klart.!

Utloggad aromata

SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2006, 23:00:43:43 »
Var glad för att de fyllde den med sand och inte andra blandade schaktmassor. Ut och gräv!!

Utloggad Fia

SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2006, 23:04:45:45 »
Va spännande!! <antman> Säger som dom andra: ut och gräv!

Kan du inte på något sätt komma i kontakt med de som ägde huset när poolen var i drift?
Spåra ägarna bakåt och fråga, eller kanske grannar som bott länge.

Berätta hur det går för dig, och du, mycket välkommen!! 8)
« Senast ändrad: juli 14, 2006, 23:29:52:52 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad riversswe

SV: Hjälp en total novis!!!
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2006, 19:44:59:59 »
Ja, ut och gräv för gudsskull och ta gärna lite bilder också...så vi på forumet kan ta del av denna skattjakt, det ärju jättespännande.  ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan