Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dräneringsbrunn?  (läst 4426 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooleraren

Dräneringsbrunn?
« skrivet: september 11, 2007, 21:09:07:07 »
Hej! Har lite funderingar ang dräneringsbrunn, vad jag letar efter är ett rör på ca: 2000mm med ett sandfång på max 30liter med två eller tre anslutningar på 110mm för dränerings rören. Hur har Ni gjort?

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Dräneringsbrunn?
« Svar #1 skrivet: september 11, 2007, 21:50:47:47 »
Jag grävde en ca 60x60cm och ca 70cm djup grop som jag klädde med markväv. Fyllde på med 1/3 makadam i gropen innan jag satte ner ett rör 350/300 ca 2m långt. Dräneringslangarna (2st) anslut jag en bit upp. Fyllde igen hålet med makadam och täckte över med markväv. Sedan är det bara att sänka ner en dränkbar pump om behov skulle uppstå.

Har du mycket vatten som ofta behöver pumpas ut så skulle jag gräva en större grop. Trots sommarens skyfall så är var det ej något vatten i min brunn. Har fin sandjord som i princip dränerar bort allt mitt vatten, så min brunn är bara en säkerhetsåtgärd.

Det var inte lätt att få tag i röret i mina hemtrakter, men jag hade tur och köpte loss 2m från ett bygge utanför jobbet. Såg sedan att rinkabyrör hade rör, brunnar mm till hyfsade priser, annars så ligger en dräneringsbrunn på nästan 2000kr.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad christian

SV: Dräneringsbrunn?
« Svar #2 skrivet: september 11, 2007, 21:56:28:28 »
Har inte gjort men tänker nöja mig med ett 300 mm rör. Ansluter med böjbar dräneringslang (inte stela rör) eftersom jag vill kunna följa konturen på den njurformade poolväggen. Låter andra ändan av dräneringsröret komma upp i marknivå för att kunna spola rent i en eventuell framtid om det skulle klogga igen.

Varför vill du ha / behöver du en 2000mm brunn?

 :)christian

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Dräneringsbrunn?
« Svar #3 skrivet: september 11, 2007, 22:29:11:11 »
Använde flexibel dräneringslang 93/80 som jag anslut till brunnen. Jag använde inte hela 2m, gick väl åt ca 1.6m. Mitt rör slutar strax under trallen. Blir lite lättare att sänka ner pumpen i brunnen då.

Jag har ingen spolrör alls. La ut slangen längs ett dike som jag grävt runt om poolen, diket kläddes med markväv, lite makadam i botten och sedan dräneringslang. Sedan ett lock med makadam/markväv igen. Har lutning från motsatta änden av poolgropen till dräneringsbrunnen. Så jag räknar inte med att mina rör sätts igen.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan