VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Saltsyran går åt snabbt!  (läst 9820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sauk1

Saltsyran går åt snabbt!
« skrivet: september 15, 2020, 22:59:33:33 »
Har konsulterat butiken men ville kolla med alla experter här om ni kan komma fram till vad som är problemet, om det är ett problem.

Jag har en nybyggd nystartad pool som varit igång 4-5 veckor. Jag har en control station som startades efter första veckan då värdena verkade ok.

Sen dess har ca 18 l natriumhypoklorit gått åt, men hela ca 37 l 10% saltsyra. Av vad jag läst och hört är det extremt.

Siktar på fritt klor 1.0.
Ph ligger stabilt på 7.3
Alka hamnade de tre senaste mätningarna olika dagar på 85, 95, 75 (har testat mycket då Pahlens autocheck har en felmarginal på +-50!)

Jag fattar inte varför det blir så här. Butiken har hittills bara sagt att jag ska tänka på alkaliniteten, men mina värden är väl inte helt fel?

Det som jag tycker är lite konstigt är att jag kan kalibrera en vecka på klor 1.0 och mitt redoxvärde ligger sen stabilt på omkring 734. Om jag mäter igen efter några dagar en vecka så kan kloret hamna på 0.5-0.7 och jag får göra ny offset på värdet. Har jag fel på en elektrod eller i control station?

Fattar om det är svårt att svara på en sån här fråga...

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #1 skrivet: september 16, 2020, 11:47:41:41 »
Ja, 37 liter saltsyra har jag inte ens gjort av med på 5 års pooldrift så det ÄR extremt. Har du fyllt på med kommunalt vatten eller egen brunn? Har du kontrollmätt med flera mätinstrument alternativt med stickor bara för att minimera en potentiell felkälla?
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #2 skrivet: september 16, 2020, 12:44:15:15 »
Skit i Alka. i ett automatiserat system får alka gärna vara 0. då kommer det att gå åt mindre syra.

att ditt klorvärde är olika ska du inte dra en direkt parallell till redox värdet eftersom att ph, temp, hårdhet m.m spelar in i värdet.
det viktiga är att du har tillgängligt klor och det verkar du ha så där kan du vara lugn.

Vad gäller ditt ph och alka så stäng av din syra tillförsel och låt ph stiga, sen backspolar du så kommer du få ut en massa kalk, där efter kan du starta dina syra igen, detta kommer att behöva upprepas men det kommer att få ner din alka och då även syra konsumption. jag hade samma problem när jag startade min CS men fick tipset från Rogen och nu ligger jag så stabilt och fint och har relativt låg förbrukning.
Kan även tilläggas att jag hade lite cya i vattnet så jag hade ännu större problem och var dessutom tvungen att spä ut mitt vatten men jag fick som sagt ordning på det utan problem.

Lycka till
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad sauk1

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #3 skrivet: september 16, 2020, 16:43:22:22 »
ByggaNytt jag fyllde med mitt kommunala ur kran.

Oneill, intressant. Konstigt nog hade jag alka 50 vid starten men det har ju gått åt saltsyra som bara den ändå. Vet inte vad kalket ligger på men kan tänka mig att det är högt? Eller är det lågt då alkan är så låg?

Du menar alltså att problemet kommer lösa sig själv? För just nu känns det ju som maskinen hellre doserar i saltsyran än kör i kloret och jag har sett flera gånger att om den adderar klor kör den i saltsyra samtidigt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #4 skrivet: september 16, 2020, 19:55:35:35 »
Kan bara hålla med tidigare kommentarer och förslag.

Natriumhypoklorit kommer att höja pH vid tillsats. Är vattnet rent och ingen syra tillsätts kommer pH vara lika dagen efter som dagen innan.

Syraförbrukningen är mycket hög.

Gissar att du tar vatten och mäter pH och klor från skimmern? Man måste alltid mäta verkligt fritt klor om man har en redoxsensor.

Sitter pH-sensorn för nära klortillsatsen kommer automatiken tillsätta mer syra än vad som behövs. Anledningen är att detta klor höjer pH.

Det som är bäst för en automatisk utrustning är att mäta på inkommande vatten. Det är det verkliga värdet. Efter detta kommer den automatiska doseringen. Går ut i poolen.

Det är här det blir konstigt.
Vart mäter du ditt vattens pH och fritt klor? (Detta manuellt med tabletter, stickor eller instrument)

Dina värden är ganska normala.
Så detta är inte ditt problem enligt ovan?

Så vi gör ett nytt försök angående förklaring.
När ditt klor tillsätts kommer pH att öka. Är vattnet rent kommer pH att återgå till det som var dagen innan.

Är vattnet inte rent kommer pH att stiga och stiga vilket leder till att syraförbrukningen stiger.

Orent vatten brukar också leda till att bundet klor bildas. Det kommer att öka klorförbrukningen. Som leder till att syraförbrukningen ökar ännu mer.

Enligt mig bör du chocka ditt vatten för att få bort bundet klor. Gissar på att barn brukar vara i poolen. Barn gör det man inte får göra i en pool.

Köp en fettabsorbator från Folkpool som liknar en lotusblomma. Lägg den i skimmern. Blir den gul så får man skälla på barnen.

Vidare bör du undvika höj alkalinitet och höj pH med din utrustning. De ökar din syraförbrukning-

Roger

Utloggad sauk1

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #5 skrivet: september 16, 2020, 20:19:05:05 »
Jag mäter vattnet som är taget från utgående (bräddavloppets) vatten eller hur man nu säger? Det går enligt kopplingsschemat för control station. Hamnar i en transparent kammare där prober finns. Därifrån kan jag tappa ur vatten. Sköljer instrumentet med det vattnet några gånger och tar sen nytt att mäta.

Jag håller med, ni är på något. Pratade med butiken som rekommenderade mycket backspol. De som byggde poolen startade den bara. Sen läste jag i manualerna att sandfiltret borde ha backspolats före driftsättning och sen bara då trycket stiger över ett visst värde. Nu har jag backspolat för första gången. Antagligen en del skräp o kem från material som störde? Får se hur det blir nu. Jag får väl backspola varje vecka trots väldigt lite badande och väldigt klart vatten utan skräp. Butiken hävdar också att det vid uppstart kan gå åt så mycket kem i nystartad pool före stabilisering. Vi får väl se.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #6 skrivet: september 16, 2020, 20:40:11:11 »
Hej,

Köp gärna något som mäter totalklor så du får koll på bundet klor.
Bundet klor= totalklor - fritt klor.

Bundet klor ger signaler om orent vatten.

Det är svårt att backspola ett sandfilter före driftsättning?
Backspolar gör man av två anledningar. Igensatt filter, trycket blir för högt. Eller som Oniell skriver om att backspola ut kalk.

Fyller man med kranvatten brukar det inte gå åt så mycket kemikalier. Man behöver inte ens chocka sitt vatten. Lite högre klorhalt i början så är det ok.

Är manometern på grönt i sandfiltret behöver du inte backspola.

Oavsett allt detta är din förbrukning mycket hög.

Så jag gissar på min senaste försök på förklaring, barn. Mäter du bundet klor så får du svar.

Roger


Utloggad sauk1

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #7 skrivet: september 16, 2020, 22:49:21:21 »
Roger, tack för tålamodet med att försöka hjälpa mig!

Gick ut med mätinstrumentet jag har, Pahléns autocheck 15. Hämtade vatten som vanligt.

Fritt klor 0.9
Totalt klor 1.1

Ska det vara kalket då, som jag kanske får bort efter några backspol?

Sitter och kollar grafer och inser en sak. De som byggde poolen ställde in att den skulle pumpa kem 5 min sen tvingad paus 5 min. Jag ser spikarna i graferna. Så jag testade mig fram och satte till sist 1 min kem och 5 min paus, vilket gör att vattnet hinner runt bättre, verkar det, och kurvan blir ganska slät kring målvärdet. Detta har jag bara haft inställt sen 14 september. Kan det sänka förbrukningen?
« Senast ändrad: september 16, 2020, 22:56:32:32 av sauk1 »

Utloggad MathiasS

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #8 skrivet: september 17, 2020, 21:50:16:16 »
Hade detta varit reglerat av en Minimaster hade jag sagt att

1. Du har en trasig ph-probe
2. Du har fel flöde i mätkretsen.

...men nu har du inte en Minimaster så då får du nog iaf börja med att lyssna på Roger och Oneil. Men om inte det funkar får du utvärdera plan B.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad sauk1

SV: Saltsyran går åt snabbt!
« Svar #9 skrivet: september 17, 2020, 21:55:02:02 »
MathiasS, när jag säger jag ser spikar i graferna så är det redox, inte ph. Det värdet varierar knappt.

Ja jag har också funderat på om det är något fel på utrustningen. Det är ju det sista en butik vill härleda det till. Har testat Haywards support via messenger men de utlovar snabbt kontakt med tekniker och sen händer inte mycket.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan