CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020  (läst 22744 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #40 skrivet: september 04, 2023, 21:05:13:13 »
Hej,
nu har jag mer frågor om trådalger... Visst är det så att du har en del, inte minst på de grunda delarna? Hur har det sett ut sedan du byggde poolen, var det mer första året, och sen?

Vi har haft ganska lite alger under sommaren (till min förvåning), men i mitten av augusti tilltog det plötsligt och nu håvar jag rejält med alger varannan dag i alla fall. Begriper inte vad som hänt. Men går de i omgångar? Kan man få bort dem på något effektivare sätt?

Bifogar en bild på hur det ser ut nu (utan alger) :)

Poolgiganten

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #41 skrivet: september 04, 2023, 21:20:02:02 »
Hej!

Vilken fin pool du byggt!  O0

Min hypotes: Trådalgerna har ett övertag när de andra växterna inte växer. Då räcker fosforn i vattnet till för att de ska växa. Därför får man generellt mer trådalger på våren innan växtligheten kommit igång och nu avtar växternas tillväxt efter att de blommat över.

Du har inte så mycket växter än. Plantera mer nästa vår kan hjälpa.

Jag får mest alger i grunda delar ja (varmare vatten där). Nu är det dock ganska lite trådalger i min pool, efter att jag städat lite. Det brukar gå lite i vågor.

Det kan också vara så att ett högt pH gynnar trådalger så en möjlighet att bekämpa dem kan vara att försöka sänka pH om det skulle bli värre.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #42 skrivet: april 17, 2024, 12:02:19:19 »
Hej Inge,
hur står det till med din pool? Tänkte bara höra om du ville dela med dig av dina erfarenheter av din pool på kort och lång sikt :) Gärna några aktuella bilder också om du har lust!

Med vänliga hälsningar,
Olof Broddesson

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag