VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: betongpool från -61 - hur funkar det?  (läst 3153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malin i Söderhamn

betongpool från -61 - hur funkar det?
« skrivet: maj 06, 2008, 12:08:22:22 »
Hej!
Vi blev med pool i november. Det är en arkitektritad pool i oregelbunden 8-kantig form byggd 1961. Den är ca 5*4m i snitt och 1,70 djup. På marken sticker ca 50 cm upp med snygg marmorkant.
nu kliar vi oss i huvet o undrar hur den har funkat.. Tidigare ägaren arkitekten lever inte så han kan inte svara..

Det verkar vara en bottensil mitt i poolen med ett rör som kommer ut i en pumpgrop ca 0,8m djup utanför poolen på ca 1*0,6m. Där har det troligen stått en pump. Sedan går röret vidare o delar sig vid en ventil med ett rör till avloppet i huset och det andra till en betongkammare med ett runt lock på toppen. Kan denna ha varit sandfylld, tro? I toppen av denna kammare går rören ut i poolen på ca 1,10m höjd. På samma höjd kommer ett vattenrör ut från huset direkt till poolen med kallvatten inifrån.
1) Om kammaren är ett platsbyggt sandfilter, vad fyller man i för sand?
2) Hur ofta behöver man byta den? Det bör gå att bakspola den med hjälp av trycket från det vatten som finns i poolen som rinner tillbaka ner i avloppet - men följer inte sanden med ut då? 
3) Bör vi försöka hitta ett sätt att få dit en skimmer?
4) Vilken storlek på pump ska man ha så inte sanden i filtret lyfts upp och åker ut i poolen? Poolen rymmer 39m3
5) Var hittar jag poolskydd som är bra pris och anpassad form?
6) Var kopplar jag på dammsugarslangen?

just nu koncentrerar vi oss på att tömma poolen helt och städa ur den.

Hoppas någon här förstår min förklaring på vad vi sett hittills..
/Malin

Poolgiganten

Utloggad mats67

SV: betongpool från -61 - hur funkar det?
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2008, 17:24:54:54 »
Hej Malin,
Du får kolla om det finns en skvalpränna på poolen som sedan leder in vattnet till utrymmet du tror kan vara filtret.
Jag har en pool från -65 i betong som fungerar så.
//Mats

Utloggad Fia

SV: betongpool från -61 - hur funkar det?
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2008, 18:22:06:06 »
Hej o välkommen. :)

Jag skulle nog ta kontakt med ett poolföretag som murar betongpooler o be dem komma o titta. De kan ju berätta hur ni ska göra så det blir rätt.

Här hittar du lite olika poolförsäljare så du kan se vilken som ligger närmast.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=170

Annars kan du lägga in en o annan bild här o kanske få hjälp.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Malin i Söderhamn

SV: betongpool från -61 - hur funkar det?
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2008, 17:02:21:21 »
Hej!
Det finns en ränna i andra ändn som leder ner i en naturlig damm, så den går inte till pumphuset...

Sambon besökte miamipool härom dagen men de hade inget svar utan tipset var att rata den gamla lösningen direkt o köpa nytt pump o fristående filter och dra om alltihop.

Pratade med en kollega som jobbar på badhuset i stan och med Bosse som vet hur stans stora fontänpooler ser ut och det lät ganska likt vår. Dock hade de ett grovfilter i bottensilen. Sedan var den svåra frågan hur man dimensionerar pumpen och mängden sand i sandfilter-lådan kvar..
/Malin

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag