VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp mig förstår hur Tjällden tänker.  (läst 1497 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hannesl80

Hjälp mig förstår hur Tjällden tänker.
« skrivet: juni 14, 2020, 12:41:48:48 »
Tjena. Har byggt klart stomme och satt fast liner, ska koppla rör från skimmer till pump, i tjälldens beskrivning ska man använda pvc koppling med gänga som skruvas in i klämringskoppling. Kan inte förstå hur dom tänkt sig det. Det är vanligt t stycke utan gängor i klämringskopplingen. Fanns ingen "specialövergång" med i leveransen heller.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp mig förstår hur Tjällden tänker.
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2020, 13:26:19:19 »
Den gråa delen är väl gänga => lim? Skruvar du inte i den i breddavloppet och limmar pvcslangen där och sedan kläms den i T-korset?

...och varför har du ett T-kors om det är skimmern vi pratar om, har du två avlopp?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Hannesl80

SV: Hjälp mig förstår hur Tjällden tänker.
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2020, 13:35:25:25 »
Jag har 2 skimmers, i anvisningarna säger dom att man ska ha vinklad klämringskoppling med gängor i skimmer. Därefter pem slang från båda till ett T kors, därefter övergång till pvc rör som limmas. Texten säger ordagrant att den gängade pvc kopplingen skruvas in i klämringskopplingen. Har bara PEM-slang och PVC rör så kan tyvärr inte använda klämringen till PVC delen.

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp mig förstår hur Tjällden tänker.
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2020, 13:44:31:31 »
Ok, något som gängas i en klämkoppling har jag aldrig sett så där kan jag inte ge dig råd.

Om du bara har pemslang och hårda pvcrör så verkar det rimliga vara att gå från respektive skimmer till t-korset med pemslang och från t-kors till maskinrummet med pem-slang. O maskinrummet har du en övergång från kläm till lim eller gänga, vad som passar bäst.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Hannesl80

SV: Hjälp mig förstår hur Tjällden tänker.
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2020, 14:31:07:07 »
Det är precis så det ska kopplas. Blir bara konfunderad över beskrivningen att pvc kopplingen gängas in i klämringskopplingen. Min egna kvarvarande lösning är att ta en av "klämring till gängad" koppling som egentligen ska vara till värmepumpen så kan jag göra klart det, och köpa en ny från butik sen.

Utloggad Swefredrik

SV: Hjälp mig förstår hur Tjällden tänker.
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2020, 07:13:29:29 »
Du har säker löst det redan, men det du visar på bilden passar inte ihop. De klämringskopplingar som skall skruva in är med gänga i ena änden, klämring i andra. Om du inte redan gjort så ring Tjällden. När jag byggde var det lite delar som var fel och några som krävdes extra. Det skickade omgående det jag behövde utan diskussion och utan kostnad. Extremt bra support var min upplevelse. Tänk på att de snart stänger för semester, så kolla igenom att du har resten. Lycka till!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan