CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Någon kunnig på värmepumpar?  (läst 4722 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fläder

Någon kunnig på värmepumpar?
« skrivet: juni 13, 2020, 18:14:00:00 »
Hej! Vi har köpt en värmepump från Folkpool, HeatForce Inverter M. Maken har hållit på i flera dagar med att koppla in den, det komplicerades en del av att vi har en liten pool med 38 mm slangar och inte 50 så det krävdes en del kopplingar.

Nu är värmepumpen inkopplad, filterpumpen likaså (filterpumpen jobbar) och det lyser om värmepumpen men den går inte, fläkten snurrar inte. Det står ett felmmeddelande E3 som ska betyda att vatten inte kommer in på något sätt.

Kan detta bero på att vi har en för lång och därmed för smal elkabel? Det stod (läste vi för sent) att det skulle vara en tjockare elkabel om de är längre än tio meter. Vi tycker ju att om värmepumpen lyser så borde det vara ok men det kanske inte är det ändå? Vad ska man annars felsöka, några tips?

Och ja, vi ska så klart ringa Folkpool på måndag och måste väl ta hit en dyr installatör men nu har maken lagt måånga timmar på detta och det känns rätt surt att trots detta behöva ta hit någon.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2020, 20:39:54:54 »
E3 betyder att det inte är tillfäckligt flöde genom värmepumpen. Ta lite bilder på era rör och kopplingar kan vi kanske hjälpa till att lösa problemet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fläder

SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2020, 22:00:10:10 »
Hej,
Maken till TS här, som försökt få till detta under två dagar nu :-)
Jag bifogar en bild över hur kopplingarna ser ut, det läcker i ganska många kopplingar. Jag har lagt ett lager gängtejp runt de flesta vanliga kopplingarna? Bör det vara fler lager - eller ingen gängtejp alls?

Kompressorn går inte alls så det känns som att något inte funkar som det ska men vi vet inte om det är läckorna som är problemet eller om vi har smal elkabel för den längd vi har (20 meters kabel - 1,5 mm) eller om det är något allmänt fel på poolvärmepumpen?
Vad tror ni?

Filterpumpen är en sandfilterpump från FlowClear på ca 5500 liter per timme.



« Senast ändrad: juni 13, 2020, 22:25:50:50 av Fläder »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2020, 23:19:25:25 »
Man brukar behöva flera varv med gängtejp för att få det tätt.

Antar att det är en ventil den som går tvärs mellan blått och rött? Om den är helt öppen, testa att stänga den helt och se om E3 försvinner. Sedan antar jag att blå betyder in och röd ut, i så fall ska den som är ansluten till blå komma från pumpen.

Om du får bort felmeddelandet om för lågt flöde så stänger du den ventilen lite i taget tills skillnaden mellan in/ut är 1-2 grader, då har du lagom flöde genom värmepumpen.

Fast måste ju säga att manual är konstig, E3 = Inget vattenskydd. Inte så bra felbeskrivning.

Läs sidan 8 i den här om bypass. Tror att det förklarar en hel del.

https://www.gullbergjansson.se/fileadmin/user_upload/Dokument/manualer/V-_och_H-serien/Svenska_V-H-serien-egen_fil.pdf
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2020, 08:51:37:37 »
Den typen av tunn gängtejp som brukar användas till vanliga VVS-kopplingar brukar man lägga ca 1 varv per mm av kopplingens diameter. 40-50 varv till 50 mm kopplingar brukar bli tätt. Det finns tjockare gängtejp och så finns det gängsnöre som vissa här förespråkar, det har jag aldrig provat. Det har alltid blivit tätt med den tunna tejpen med tillräckligt många varv.

1000W 230V genom 1,5mm2 2x20m blir 0,2V spänningsfall över kabeln och 0,9W förlust i kabeln -> inget problem.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fläder

SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2020, 10:46:52:52 »
Ja, jag får nog köra lite mer gängtejp helt enkelt.
Det stämmer att det är en ventil som går tvärs mellan blått och rött. Jag har testat flera olika kombinationer med helt öppet överallt, mittenventilen öppen/stängd. Inkommande/utgående  delvis öppen/stängd. Jag tycker E3 försvinner ibland och då låter jag det vara med den inställningen men sedan kommer jag tillbaka efter några minuter så står det E3 igen. Men det konstiga är ju att pumpen inte verkar gå igång alls. Kompressorn är helt tyst.


Man brukar behöva flera varv med gängtejp för att få det tätt.

Antar att det är en ventil den som går tvärs mellan blått och rött? Om den är helt öppen, testa att stänga den helt och se om E3 försvinner. Sedan antar jag att blå betyder in och röd ut, i så fall ska den som är ansluten till blå komma från pumpen.

Om du får bort felmeddelandet om för lågt flöde så stänger du den ventilen lite i taget tills skillnaden mellan in/ut är 1-2 grader, då har du lagom flöde genom värmepumpen.

Fast måste ju säga att manual är konstig, E3 = Inget vattenskydd. Inte så bra felbeskrivning.

Läs sidan 8 i den här om bypass. Tror att det förklarar en hel del.

https://www.gullbergjansson.se/fileadmin/user_upload/Dokument/manualer/V-_och_H-serien/Svenska_V-H-serien-egen_fil.pdf

Utloggad Fläder

SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2020, 10:51:17:17 »
Tack, det låter jättebra att du inte tror att det är något problem med kabeln. Då köper jag ingen ny sådan för flera 100 kr just nu i alla fall.
Jag får testa att gängtejpa bättre och se om det får ordning på läckagen.

Men det konstiga är att kompressorn inte verkar gå igång alls, men det kanske möjligen kan bero på att det är så mycket läckage?


Den typen av tunn gängtejp som brukar användas till vanliga VVS-kopplingar brukar man lägga ca 1 varv per mm av kopplingens diameter. 40-50 varv till 50 mm kopplingar brukar bli tätt. Det finns tjockare gängtejp och så finns det gängsnöre som vissa här förespråkar, det har jag aldrig provat. Det har alltid blivit tätt med den tunna tejpen med tillräckligt många varv.

1000W 230V genom 1,5mm2 2x20m blir 0,2V spänningsfall över kabeln och 0,9W förlust i kabeln -> inget problem.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2020, 20:29:39:39 »
Det är en fördröjning efter att den känt av flöde innan den sätter igång kompressorn.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fläder

SV: Någon kunnig på värmepumpar?
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2020, 19:47:17:17 »
Nu har jag gängat om alla kopplingar i by-passen och nu verkar det faktiskt fungera. Så det var nog läckaget som ställde till det trots allt.
Nu får jag bara lära mig att justera ventilerna för att uppnå bästa effekt.
Tack för alla tips och råd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag