VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Diameter armeringsmatta i platta för murad pool  (läst 4810 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TLovskog

Diameter armeringsmatta i platta för murad pool
« skrivet: juli 28, 2008, 11:43:22:22 »
Hej,

Har bara ett par smådelar kvar kring mitt egna bygge och får lite olika besked om storleken på armeringsmattan. Så här i semestertider tänkte jag bara höra med er också, eftersom ni på forumet troligen just har semester och är hemma med era poolbyggen.

Vilka dimensioner har ni som gjutit platta för poolen på armeringsmattan. Det jag fått har varit 6150 d.v.s 6mm med 150mm rutor. Låter det vettigt?

Och 200mm tjock med dubbel armering. Under det 100mm S80 cellplast.
« Senast ändrad: juli 28, 2008, 13:06:43:43 av TLovskog »

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: Diameter armeringsmatta i platta för murad pool
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2008, 15:31:27:27 »
Ja det låter bra. Se till att armeringen ligger på distanser i den undre delen av sulan så att det blir en riktig sträckarmering, eftersom trycket kommer uppifrån.

Mvh Jarlen

Utloggad TLovskog

SV: Diameter armeringsmatta i platta för murad pool
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2008, 08:48:17:17 »
Tack!

Igår fick jag dock information att S80 inte riktigt klarade tryckhållfastheten för pool. S80 klarar 80kPa under kort tid, men under lång tid (vilket det rör sig om för en pool) var det troligen i det klenaste laget. Så nu är man villrådig igen. Enligt poolleverantör använde de numera XPS250, S100 hade man hört förr i tiden teoretiskt skulle hålla.

Mina egna mekanik kunskaper som är iofs är lite rostiga ger i.o.f.s att jag borde hamna på gränsen, och det är helt utan några marginaler och 2% deformation.

Någon som funderat över detta och har några klara besked?

Å andra sidan var det tydligen ovanligt numera att man överhuvudtaget isolerade under för utomhuspooler om inte kunde specifikt krävde det.

Utloggad Jarlen

SV: Diameter armeringsmatta i platta för murad pool
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2008, 09:46:36:36 »
Det är  ju marginell prisskillnad mellan de olika näten gå upp i dimension om det känns bättre. Jag kan inte tänka mig att någonting kan hända om inte plattan på något ställe ligger och rider på någon bergklack eller dylikt. Annars uppstår det ju ett jämt vattentryck över hela plattan. Jag tror du oroar dig i onödan. Ska du ha liner i poolen så är det inga problem. I annat fall så är det mera avgörande vilken betong kvalitet du har, så att vattnet inte kommer åt armeringen så att den rostar sönder. En grövre dimension på armeringen tar längre tid att rosta igenom. Beträffande hållfastheten i övrigt. Så behöver du inte oroa dig, den håller för för det tryck som uppstår. Om du inte ska ha liner så bör du blanda Sika i betongen.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: juli 29, 2008, 09:54:27:27 av Jarlen »

Utloggad mofajenko

SV: Diameter armeringsmatta i platta för murad pool
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2008, 15:25:06:06 »
Hej,

Själv använde jag armeringsnät 5,0x2,3m, 6/150mm i dubbla lager med 100 mm mellanrum, tänk på att mattorna skall läggas omlott 500mm för hållfastigheten! Har 2 mattor över om du bor i Skåne som du kan få billigt. Jag valde s150 för pelatryckets skull. Det billigaste jag fann var Cellplast direkt.

/Fredde

Utloggad Jarlen

SV: Diameter armeringsmatta i platta för murad pool
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2008, 02:49:52:52 »
Det finns ingen skillnad mellan en normal överspänd platta och en så¨kallad poolplatta, sånär som på korritionsangreppen från vatten och syre. Dvs. rost. De krafter som kan påverka plattan kommer ovan ifrån. Dvs. ett jämt fördelat tryck  över hela ytan. Placeras bara armeringen i underdelen av plattan, så klarar t.o.m. en 6 mm armernig av dragkrafterna som uppstår.

Jarlen
« Senast ändrad: juli 30, 2008, 02:53:23:23 av Jarlen »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan