VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjare - nu är poolen klar!!  (läst 15168 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kehus

Nybörjare - nu är poolen klar!!
« skrivet: juli 22, 2007, 10:55:24:24 »
Hej!

Har studerat forumet en tid och det har gett mig mycket bra information i mina förberedelser.  Kommande vecka räknar jag med att börja gräva och sedan kör jag på tills poolen är på plats.

Jag kommer säkert att återkomma med frågor i stort och smått. Har förresten bestämt mig för att, efter grävning, grunda med 10 cm singel (8-16) och stenmjöl 5cm, däremellan fiberduk. Överst och inuti poolstommen hamnar konstgräs. Skippar alltså isoleringen som jag har fått uppfattningen endast gör marginell nytta. Jag har också svårt att gräva ner till önskat djup så jag vill hålla nere höjden på fyllningen.

Just nu funderar jag över åtgång av fyllnadsmassor inför beställningen. Jag räknar med att det går åt c a 3 m3 singel och 1,5 m3 stenmjöl - okomprimerat. På forumet snackas det om att man komprimerar massorna 20-50% så jag kanske bör beställa dubbelt så mycket?

Hej så länge, tacksam för reaktioner på mina funderingar.
 
« Senast ändrad: augusti 23, 2007, 12:07:19:19 av kehus »
1. J & F Storpool 6,1x3,6x1,32 byggd 2007 (huset sålt 2011)
2. Platsbyggd markpool 7x2,8 byggd 2018 i Spanien. Gjuten betong, mosaik, swimtrainer, jacuzzidel, luftvärmepump.

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2007, 13:16:57:57 »
Dom flesta sand och krossprodukter väger runt 1,5ton/m3. När du paddar med en liten maskin (2-300kg) komprimeras det kanske 15% och med en större maskin (500kg) runt 25%.

Om du behöver 4m3 så behöver du beställa 6ton + det som paddningen komprimerar (0,5-1ton extra).

Oftast är frakten den dyraste del av kostnaden för materialet och då är det bättre att få lite för mycket än för lite. Det brukar alltid finnas plats runt poolen add "dumpa" överblivet material. Läpligen beställer du 8-16 med lite mer marginal än stenmjölet då 8-16 fungerar bra som dränering runt poolen. PAssar även bra att blanda med cement som du ska gjut plintar.

/Johan

Utloggad JimmyAndersson

SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2007, 13:55:33:33 »
Det är ju bra att du frågar, det gjorde jag inte först, och då blev det inte så bra! :(
Fast nu är jag på rätt spår...tror jag.. :)

Men en sak jag tänkte på som jag missade lite när jag räknade massorna, räkna på hålet inte poolen sas.
Jag räknade på att hålet till min runda pool skulle bli 6 m diam och poolen 5.5 m MEN 6 m var ju minimum och det skiftar mellen 6 m och kanske 7 m, och dedär extra decimetrarna gör faktiskt en hel del m2 som ger ett ganska mycket större behov av massor!
Så ta extra med massor, det ska jag nu när jag behöver beställa mer, kom ju på att jag ska ha stenmjöl till bla plattläggning senare samt avsläntning av garageuppfarten...

Mina massor kostar 53 kr/m3 för krossen och 131kr/m3 för singeln MEN sen kommer frakten på 400-500 kr....

 

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2007, 21:16:23:23 »

Mina massor kostar 53 kr/m3 för krossen och 131kr/m3 för singeln MEN sen kommer frakten på 400-500 kr....

 

Rätt skoj det där med frakten. En granne tillmig beställde matjord, ett par kbm. Han fick betala lika mycket som jag fick göra för ett fullt lass med matjord.
För tog man fullt lass så ingick frakten, o typ ett halvt lass då var det en annan prislista.

Utloggad Fia

SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2007, 23:23:45:45 »
Vad blir det för pool? :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad kehus

SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2007, 23:37:12:12 »
Fia! Jag kommer att bygga en J & F Storpool 6,1x3,6x1,32. Ikväll har jag varit ute och mätt upp för grävningen och som många tidigare påpekat så kommer gropen att bli stoooor, bl a för att ge plats åt sidostöttorna. Hoppas att få grävt imorgon kväll.
1. J & F Storpool 6,1x3,6x1,32 byggd 2007 (huset sålt 2011)
2. Platsbyggd markpool 7x2,8 byggd 2018 i Spanien. Gjuten betong, mosaik, swimtrainer, jacuzzidel, luftvärmepump.

Utloggad kehus

SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #6 skrivet: juli 23, 2007, 14:18:06:06 »
Hej igen!

Har idag fått besked att grävaren inta kan komma förrän torsdag eller fredag. Nåja, tiden får ägnas åt förberedelser istället. Ringde det lokala åkeriet om fyllnadsmassor. De meddelade att en bil tar 8 m3 till en kostnad av 2.100:- inkl allt. De rekommenderade mig att använda dränerande makadam (flis någonting) istället för singel. Jag funderar på att beställa 5 m3 makadam och 3 m3 stenmjöl så att det är på plats när grävaren kommer.

Synpunkter på makadam kontra singel?
1. J & F Storpool 6,1x3,6x1,32 byggd 2007 (huset sålt 2011)
2. Platsbyggd markpool 7x2,8 byggd 2018 i Spanien. Gjuten betong, mosaik, swimtrainer, jacuzzidel, luftvärmepump.

Utloggad Mattsson


Utloggad kehus

SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2007, 00:04:23:23 »
Tack Mattsson! Inormationen är glasklar, så rådet om makadam istället för singel verkar väl "grundat".
1. J & F Storpool 6,1x3,6x1,32 byggd 2007 (huset sålt 2011)
2. Platsbyggd markpool 7x2,8 byggd 2018 i Spanien. Gjuten betong, mosaik, swimtrainer, jacuzzidel, luftvärmepump.

Utloggad Pea

SV: Nybörjare - snart dags att börja bygga!!!
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2007, 20:13:01:01 »
känns som om du snålar, tänk på att det är 25 ton vatten som ska bäras upp av underlaget. materialet kostar ju nästan inget och frakten är den samma även om du beställer nåt ton extra.

sen hade jag tänkt mig för innan jag lagt konstgräs under, den kommer att bli blöt och aldrig få en chans att torka. jag har iaf inte lyckats hitta nåt konstgräs som är avsett för ett sådant montage. jag körde på betongmatta istället som dessutom har goda isolerande egenskaper samt är väldigt mjukt och skönt att gå på.

har du funderat på dränering?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan