Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips kring elinstallation teknikrum  (läst 12098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mactheknife

Tips kring elinstallation teknikrum
« skrivet: juni 23, 2018, 21:23:18:18 »
Hej!

Japp, då är snart vatteninstallationerna klara i teknikrummet och nästa steg blir att ta hit en elektriker för att dra lite el. Hela bygget ligger en bit från boningshuset så jag har byggt ett nytt "hus" som ska agera teknikrum, så jag har dragit in kabel för inkommande matning samt från poolbelysningen och utomhusbelysningen. Nu till den stora frågan, vad ska jag säga till elektrikern? Det som ska kopplas in i första steget är UV-renare, poolvärmepump och pump/filter. Ska allting ha en egen separat strömbrytare? Egna säkringar till varje pryl också? Vad ska man tänka på? Kom gärna med lite bra tips så jag slipper göra om i efterhand! =)

Mvh,
Markus

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2018, 22:17:03:03 »
Om du som lekman måste instruera en behörig elektriker om dessa frågor..... anlita en annan  >rulla<

Utloggad MathiasS

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2018, 23:56:32:32 »
Det går förstås att göra på många sätt. Jag har gjort så här:

En undercentral (”egen elcentral”) för allt som har med pool att göra.

En trefasgrupp framdragen till undercentralen

Arbetsbrytare till värmepump och vattenpump.

Separata uttag till uv lampa och minimaster och all utrustning har egna säkringar.

Motorskydd till vattenpumpen om det är en trefasmotor på den.

Kopplas så att vattenpump OCH minimaster stängs av om motorskydd ELLER arbetsbrytare slår ifrån.

...kanske finns lite mer info i min byggtråd.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad mactheknife

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2018, 09:19:41:41 »
Om du som lekman måste instruera en behörig elektriker om dessa frågor..... anlita en annan  >rulla<

Tvivlar inte på att elektrikern är kunnig, men han kanske inte har så specifik kunskap om en pools olika delar, vad som ska stängas av om en pryl stängs av etc. Själva kabeldragandet klarar han nog fint!

Det går förstås att göra på många sätt. Jag har gjort så här:

En undercentral (”egen elcentral”) för allt som har med pool att göra.

En trefasgrupp framdragen till undercentralen

Arbetsbrytare till värmepump och vattenpump.

Separata uttag till uv lampa och minimaster och all utrustning har egna säkringar.

Motorskydd till vattenpumpen om det är en trefasmotor på den.

Kopplas så att vattenpump OCH minimaster stängs av om motorskydd ELLER arbetsbrytare slår ifrån.

...kanske finns lite mer info i min byggtråd.

Ok, tack Mathias. Med separata uttag till minimastern och UV lampan menar du vanliga vägguttag som går på separata säkringar, sen sätta stickkontakt till dem? Vad är tanken bakom att inte sätta arbetsbrytare till dessa så som till värmare och pump?

Pumpen är från poolkungen tillen 4x8m pool, vet inte om det är trefas, men det överlåter jag till elektrikern att klura på.

Bör man installera timer i elcentralen? Vilka komponenter ska i så fall timerstyras? Om pumpen stängs av ska väl allting annat också stängas av?

Kan du posta en länk till din byggtråd, kollar gärna den! =)

Mvh,
Markus

Utloggad mactheknife

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2018, 09:26:11:11 »
En liten parentesfråga, bör man lägga någon typ av vibrationsdämpande matta under plattan som sandfilter och pump är monterad på? Jag har byggt huset med trästomme och golvkonstruktionen ser ut så här: 145x95 reglar, limmat 22mm golvspån, våtrumsmatta. Som det är nu har jag bara ställt plattan på våtrumsmattan. Ska jag sätta en dämpande matta så är det hög tid att göra det nu, för när jag satt upp alla slangar permanent och fyllt filtret blir det oändligt mycket bökigare.

Brummar/vibrerar pumpen mycket? Bygget är isolerat och tätat. Trädäcket ansluter till huset, så jag tänker att vibrationer kanske sprider sig till trädäcket?

Mvh

Utloggad TommyC

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2018, 10:19:39:39 »
Kan du posta en länk till din byggtråd, kollar gärna den! =)
Titta i hans signatur.

Pumpar låter ganska olika men ofta rätt högt och irriterande ljud. Vår vibrerar inget när alla luftbubblor som finns direkt efter start har försvunnit. I ett trähus skulle jag sätta pumpen på dämpare för säkerhets skull.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2018, 11:07:52:52 »
Här finns lite tips/trix om elinstallation m.m.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.30



4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad mactheknife

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2018, 17:24:07:07 »
Ok ByggaNytt, måste erkänna att jag fattade inte mycket av ditt inlägg, men det ligger nog mer på mig än på dig är jag rädd...  =/

Hittade ett dokument som jag fick bifogat när jag köpte poolen som heter "eldata", där verkar stå det mesta som elektrikern behöver. Det enda jag funderar på utöver det som står i dokumentet är om det finns några andra samband mellan övrig utrustning såsom värmare, pump, UV etc? Mågon form av automatik som gör att exemeplvis värmaren och UV stängs av om säkringen till vattenpumpen går? Är det det du menar med motorskydd Mathias?

Det är inte en trefasmotor till pumpen förresten.

Ska sätta mig och läsa igenom Mathias byggtråd ikväll och se om jag blir något klokare av det =)

Utloggad mactheknife

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2018, 17:25:26:26 »
En liten parentesfråga, bör man lägga någon typ av vibrationsdämpande matta under plattan som sandfilter och pump är monterad på? Jag har byggt huset med trästomme och golvkonstruktionen ser ut så här: 145x95 reglar, limmat 22mm golvspån, våtrumsmatta. Som det är nu har jag bara ställt plattan på våtrumsmattan. Ska jag sätta en dämpande matta så är det hög tid att göra det nu, för när jag satt upp alla slangar permanent och fyllt filtret blir det oändligt mycket bökigare.

Brummar/vibrerar pumpen mycket? Bygget är isolerat och tätat. Trädäcket ansluter till huset, så jag tänker att vibrationer kanske sprider sig till trädäcket?

Mvh

Ok, lika bra att lägga dit en då. Några tips på var man hittar en bra matta?

Utloggad TommyC

SV: Tips kring elinstallation teknikrum
« Svar #9 skrivet: juni 24, 2018, 18:36:53:53 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan