VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: val av trallvirke  (läst 28879 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Almafero

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
val av trallvirke
« skrivet: april 28, 2009, 14:54:39:39 »
Jag håller på med att bygga mej en altan runt min pool och jag har inte bestämt mej för vilket trallvirke jag skall ha.
Mina alternativ just nu:
28x120 tryckt grönt
28x120 tryckt brunt
34x145 tryckt grönt
45x195 tryckt grönt

Det som är intressant är att 45x195 har samma kvadratmeterpris som 34x145 = runt 200kr / m2

28x120 grönt är klart billigast, runt 110kr/m2
28/120 brunt kostar lite mer ca 130 kr/m2

Tar man balkvirket så får man en enormt stabil altan, men blir det för stort?
Det nya tryckta bruna trallen är också intressant, men håller det färgen över tiden eller blir det silverfärgat efter ett tag som vanlig trall?
Finns det andra alternativ?
« Senast ändrad: april 29, 2009, 11:13:52:52 av Almafero »

Poolgiganten

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: val av trallvirke
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2009, 21:46:48:48 »
Jag valde till slut tryckt brunt 28x120. Mest pga priset (hade inte råd med lärk) och att jag tyckte det skulle vara kul att prova något annat än det vanliga gröna tryckta..
Har man en ordentlig bärlina så tycker jag det räcker med 28 mm för stabiliteten, men rent estetiskt är nog 34x145 snyggt på en större altan.
mvh
Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: val av trallvirke
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2009, 06:58:06:06 »
Tror ni inte att den bruna blir för varm att gå barfota på om solen ligger på ordentligt?
(Som den ofta gör när man vistas vid poolen)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad CAD-Ludde

  • CARPE DIEM
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: KNIVSTA
  • Antal inlägg: 106
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badsugen dotter..
    • Visa profil
SV: val av trallvirke
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2009, 22:13:00:00 »
Den aspekten har jag faktiskt inte tänkt på.. Men om man har sten som många har så borde väl den bli rätt varm också..?
Återapporterar hur vi upplever det när trallen väl kommit på plats..  8)
/Patrik
Nordic Pool 6x4
Pahléns 51 VP
Pooltak
Hoppas bada till mizzommar...

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: val av trallvirke
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2009, 22:32:51:51 »
Du behöver nog inte vara orolig.
Hur skulle det då vara för alla hårdträdäck, Cumaro, Bankirai etc, väl så mörka i färgen och flitigt använda i soligare länder.

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: val av trallvirke
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2009, 08:39:28:28 »
På vår (av ålder) bruna gamla altan gick i alla fall inte gå/stå på, därför köpte vi en ljusgrå "konstgräsmatta" och la ut ovanpå trallen.
OK, det är väl kanske inte så hemskt många gånger/år solen ligger på så hårt, det var mer en tanke från min sida, jag har själv just köpt trall för att bygga ut altanen, och jag skulle inte köpa brun - just av den anledningen.

Dessutom har vi kommit på att man inte skall olja in altanen (tryckimpregnerat) varje år, utan bara vartannat år, och då med billigaste möjliga olja (som inte bildar någon hinna på brädorna), det håller trallen ljus och fräsch mycket längre än om man oljar in varje år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lekpappan

SV: val av trallvirke
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2009, 10:12:01:01 »
Trallen din är säkert redan lagd men jag kan med glädje rekomendera Cumaro som ett alternativ runt poolen, fantastiskt matrial som håller i åratal. Är ju inte behandlat överhuvuvtaget vilket gör att en lättare slipning varje vår gör att den håller nyansen konstant...

Lekpappan

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: val av trallvirke
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2009, 17:27:38:38 »
Jag har över 120 m2 trall på altanen, gissar att Cumaron är rätt dyr... Eller?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Daphne

SV: val av trallvirke
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2009, 20:08:56:56 »
Mmmm .... men ack så fin, hade vår plånbok varit större hade tralldäcket blivit i Cumaro, nu räckte det bara till altanen. Jag har för mig vi betalade någonstans runt 65 kr/meter.

Yvonne

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Lekpappan

SV: val av trallvirke
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2009, 21:46:39:39 »
Mjo visst är den dyr, har lagt strax under 100kvm och vågar inte tänka på priset :'( men har dålig erfarenhet av tryckt virke och när man ändå bygger en dyr pool så känns det dumt att "snåla" på den kostnaden!, är ju där du tillbringar stor tid många år framöver <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan