VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sandfilteranläggning och poolvärmepump  (läst 2812 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mehran

  • Gäst
Mehran
Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« skrivet: juni 28, 2019, 22:20:51:51 »
Hej,
Behöver akut hjälp!
Köpt ovanmarkspool med sandfilter som ett paket, kopplat även en poolvärmepump men fått larm på värmepumpen att det är för låg vattenflöde. Värmepumpen stänger av. Varit på ett byggvaruhus med bra sortiment av poolprodukter och berättat vilka produkter jag har skaffat och fick höra att jag bör uppgradera min sandfilteranläggning då jag har kopplat en poolvärmepump.
Poolen rymmer 11000 L, sandfilter har en flödekapacitet på 4000L/h.
Om rekommendationen jag fått stämmer att jag bör skaffa en större sandfilter så är min fråga om det räcker en filteranläggning med 6000L/h eller 8000L/h?
Tackar på förhand.

Poolgiganten

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2019, 23:46:07:07 »
Vilken värmepump är det?

Utloggad Trajja

SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2019, 08:12:55:55 »
Det är en Heatforce Mini 35.

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: juni 29, 2019, 10:07:57:57 »
Heatforce Mini 35 har ett rekommenderat vattenflöde på 3000-4000 L/h så din nuvarande pump på 4000 L/h borde fungera.

Prova att stänga bypassventilen helt och öppna ventilerna på in- och utlopp från värmepump.

Har du provat att köra filtret på ”recirculate” istället för ”filter”? Om värmepumpen fungerar då så behöver filtret troligen backspolas.

Om inget av detta löser problemet så kan det faktiskt vara så att flödesvakten på värmepumpen är trasig.

Utloggad Trajja

SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2019, 03:05:19:19 »
MJ9, Tack för ditt svar!
Denna värmepump var helt ny när jag monterade det. Tanken hade inte slagit mig att den kunde vara fel på flödesvakten, men jag tror nu att det är det. Var ute idag o h kostade på och köpte en till nya sandfilter med tillhörande pump med 6m3 kapacitet och gjorde om alla rördragningar (tog bort överlängder) men fick samma felkod igen att det var för lite vattenflöden.
Kopplade bort till slut By-passen kopplade sandfilter till värmepumpen dvs en direkt kppling, kom inget vatten ut till poolen. Den är stopp någonstans i värmepumpen.
Höll på med det hela dag och ganska knäckt. Surt.
Nu en till fråga,  kam man återställa flödesvakten på något sätt eller ska jag ringa direkt till leverantören?
Tänker om det är en enkel reset som jag kan göra själv?
Tack på förhand

Utloggad TommyC

SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2019, 09:09:23:23 »
Flödesvakten brukar vara en "paddel" som flyttas av vattenflödet och sluter eller bryter en elektrisk kontakt som är ansluten till styrkortet inne i värmepumpen. På vår VP tror jag t o m att man ser paddeln om man tittar in i ena vattenanslutningen. För lågt flöde ska ge en felkod på manöverpanelen t ex EE03. Det kan vara så att den elektriska anslutningen saknas. Kabeldonet kan ha lossnat eller kabeln är sönderklämd.

Så länge garantin gäller så ska man inte meka själv utan kontakta försäljaren för åtgärd annars förverkas garantin.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2019, 09:51:17:17 »
Om det är stopp i värmepumpen så är ju det problemet, och troligen inte flödesvakten.

Som TommyC säger, kontakta försäljaren/tillverkaren.

Utloggad Trajja

SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2019, 10:29:30:30 »
Hej och tack för allas svar.
Ja, fick felkod EE03 från allra början. Pumpen gick kanske 5 sek sen stängdes av och inte gått en sekund efter det.
Ska ringa Riopool där jag har handlat allting och be om hjälp.
Jag uppdaterar här vad och hur det går sen.

Utloggad Jojo02

SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2019, 11:54:54:54 »

Hej, jag får samma fel om jag stänger ventilerna till värmepumpen för mycket. Om du håller alla ventiler helt öppna får du fortfarande fel?

Hej och tack för allas svar.
Ja, fick felkod EE03 från allra början. Pumpen gick kanske 5 sek sen stängdes av och inte gått en sekund efter det.
Ska ringa Riopool där jag har handlat allting och be om hjälp.
Jag uppdaterar här vad och hur det går sen.
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilteranläggning och poolvärmepump
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2019, 12:10:56:56 »
Håller med MJ9, om det inte kommer något vatten genom pumpen så är det stopp. Då är det inget flöde, men problemet är ju att det är stopp. Det är det felet du ska hitta först. Sedan får vi se om du fortfarande har felkod.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag