Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?  (läst 11192 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pollyester

Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« skrivet: april 23, 2015, 14:05:21:21 »
Hejsan,

Vi har en Intex Ultra 549 x 1,32 som stått uppe 5 säsonger. På vintern har den legat i garaget.
Nu börjar jag bli nojjig att den ska vara utmattad och kommer rämna om vi sätter upp den en säsong till. Inte för att den såg dålig ut på något sätt i höstas, men det är ju ändå plast...
Att den går sönder gör inget i sig, men det är inte läge för 26 kbm att läcka ut där vi bor - det kommer antagligen hamna i grannens källare eftersom marken sluttar nedåt!  :o
Vad har ni för erfarenhet av kvalitén på Intex Ultra? Vi har pratat om att antingen köpa en ny duk om det går, eller uppgradera till JF storpool med samma mått. Men vi har inte någon stor lust att börja gräva på tomten då det ligger både fjärrvärme och fiberkabel en bit ner i backen. Lite kommer man ner, men det blir nog i alla fall bara underarbetet till en Storpool som kommer under markytan. Då känns det inte som om man vunnit så jättemycket. Lite av vitsen med att byta modell var att få ner poolen lite grann i backen.
Vi har dessutom "byggt in" poolen i trädäcket och satt panel runt om den, så det blir lite rivningsjobb dessutom om man ska byta till Storpool. Hur hade ni gjort?

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2015, 18:21:51:51 »
Skall sätta upp min ultra på 17 kubik för fjärde gången. Den ser lite blek ut men vad gör det.

Köpa ny duk går men det blir ofta ungefär lika mycket i pris som en helt ny.

Om du nu har klätt in den och det är enkelt att ta upp o ned den varje år så fortsätt då med det. ( vill gärna se bild på inklädningen som inspiration)

Förstår inte vad "uppgradering" skulle innebära i ditt fall.   
Samma storlek och jag tror inte man badar skönare i något mer exklusivt vatten bara för att man byter bytta som håller vattnet. 
Hade förstått uppgradering om du bytt storlek eller vill ha med trappa o hylla o lite Lull Lull.

Det finns inget som hindrar att du sänker ned din ultra som den är.

Jag hade köpt en ny likadan o satt på plats. Lägg till en femhundring på en intex poollampa 12v som sitter fast med magnet genom duken.  Jag har en sån o den lyser jättebra.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7500.0


Om min intex går sönder köper jag en exakt likadan till. 
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad pollyester

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2015, 10:44:52:52 »
Tack för svar elvings.
Tja vad menade jag med uppgradering egentligen? Kanske mest att min nojjiga hjärna skulle må bättre om jag vet att det åtminstone finns ett "skal" runt linern ifall den spricker...
Som du säger badar man ju precis lika bra i en Intex som i en JF.
Tror det blir en ny Intex-duk denna säsong då allt annat som följde med poolen när vi köpte den funkar klockrent - sandfilter, pump, dammsugare etc. Det ser som nytt ut allt dessutom. Duken ser helt OK ut den också, men jag tänker mig att materialet kan han utmattats av sol, värme och kemikalier under 5 år.
Har du din pool uppe året runt eller tar du också ner den på vintern?
Bra tips med lampan, ska absolut tittas på!
Har försökt posta några bilder, men inlägget laddas inte upp. Ska prova igen.

Utloggad elvings

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #3 skrivet: april 25, 2015, 09:19:02:02 »
Jag tar ned min helt varje år.

Om vädret är ok skall den sättas upp om några timmar annars imorgon. 

Siktar på första bad om en vecka med 30grader <sol>

Värmepumpen får väl gå någon dag innan.

När det gäller skalet så tror jag inte det står emot ett haveri
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2015, 11:28:02:02 »
Tjoo.
Vart hittar man: intex poollampa 12v?
:D
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad elvings

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2015, 18:54:20:20 »
http://www.ebay.co.uk/itm/Intex-28688-LED-Poolbeleuchtung-mit-Magnetbefestigung-230-V-NEU-OVP-/271860412691?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3f4c24b113

om länken slutar funka så sök på ebay.co.uk eller amazon.co.uk på intex 28688 eller pool light intex

priserna inkl frakt varierar mycket mellan försäljarna.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad ddt

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2015, 11:16:34:34 »
Jag hade min blå 46.000 m2 pool uppe i 8 år vinter som sommar och den visar inga tecken på utmattning i plasten. Skälet att jag kasserade den var att jag hade fått massor med små hål i botten pga. dåligt underlag. Jag räknar med åtminstone 10 problemfria år med min nya pool.

Att plocka ned poolen varje höst tror jag faktiskt gör mer skada än nytta, det blir alltid veck i poolen om man viker ihop den för vinterförvaring och veck i plasten när det är 20 minusgrader tror jag gör större skada än att den står uppställd.

Linern i en Intexpool är betydligt kraftigare än i Storpool t.ex. och plåtramen runt en storpool rostar med tiden. Jag föreställer mig att man tänker sig att en Intexpool skulle explodera med vatten forsande ut, vilket inte kommer att hända. En reva har jag varit med om men vattnet rinner ut i ganska måttlig takt.

Utloggad Mickelin

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #7 skrivet: juni 02, 2015, 19:32:41:41 »
Vad tänker du ha för underlag på den nya? Jag får hem en 732x366 i morgon som jag tänker låta stå med vatten året runt och eventuellt bygga in i altanen. Tänker gräva ur och lägga markduk och konstgräs, men tvekar mellan makadam, sandmjöl och bara sand.
Min tidigare runda 457 har stått direkt på gräsmattan och plockats ner varje år. Har ändå hållit fem säsonger utan minsta problem.

Utloggad pollyester

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #8 skrivet: juni 10, 2015, 16:07:46:46 »
Jaha, så blev det så att den "gamla" Intex:en åkte upp en säsong till - när vi skulle köpa ny var den slut på ToysRUs och tack vare ddt:s lugnande ord (reva men inte störtflod) så lyckades jag bekämpa mina nojor  ;)

Poolen ser jättefin ut, har lagat en pytteliten reva i botten, vet inte om det var hål eller bara ett märke men det blev en laglapp för säkerhets skull.
Nu ska den bara fyllas.
Dock blir det nog en ny värmepump, men det blir en annan tråd.

För er som funderar över ovanmark-rampooler och har frågor om underlag - så här gjorde vi och det ser absolut OK ut efter 5 år.

- Bort med grästurfen
- Jämna ut jorden och platta till med stövlar på fötterna
- Ut med presenningen som följde med poolen
- På med billig isolering från Byggmax (tror den är 50 mm, ej sån där hård isolering)
- Silvertejp på isoleringsskarvarna
- På med billig grön "gräsmatta" från Bauhaus
- Måtta för benen och gräva ner i marknivå de billigaste markstenarna dom hade på Bauhaus (inte många kr/st)
- Upp med poolen och i med vatten och koppla in pump och värmare

Som sagt - detta har funkat klockrent i 5 badsäsonger och det ser helt OK ut även denna säsong så här långt.
Vi grävde inte ur just något, vi hade inget stenmjöl och neej, vi störs inte av de ev. små hälmärkena som blivit under mattan i isoleringen med åren. De varken syns eller märks när poolen är uppe.

Sen har poolen byggts in i trädäcket med tiden, då har vi även fått en härlig sarg att sitta på runt poolen och plaska med fötterna och ta en drink eller så.

Så ni som grubblar och funderar - tveka inte, så mycket glädje för en sån liten peng och arbetsinsats!
Alla kan njuta av pool! O0

Utloggad ddt

SV: Hur många säsonger har ni haft er Intex Ultra?
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2015, 14:20:57:57 »
Mitt nya underlag för i år:
1. stenmjöl (som till min besvikelse var massor av kross i)
2. Markduk ByggMax
3. Bahaus gröna konstgräs.

Undvik medföljande blås presenning eftersom den trådar sig.

Du som har byggt in din pool (bilderna på den här sidan) JÄTTESNYGGT!
Tyvärr står min pool mitt på gräsmattan och att bygga däck runt den skulle se konstigt ut.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan