Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ytbehandling på trätrall?  (läst 79060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

  • Gäst
Fredde
Ytbehandling på trätrall?
« skrivet: juli 26, 2005, 14:36:31:31 »
Hejsan

Har börjat montera en pool från Primastar som jag grävt ned. Jag skall däcka in den med ett trädäck. Hur jag skall göra det tror jag att jag har koll på, men är det någon som kan tipsa om vad man skall ytbehandla trallen med samt hur man bäst håller den fräsch år från år? Vanlig träolja eller?

Tacksam för synpunkter.

//Fredde

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2005, 17:00:19:19 »
Vi har trä trädgårdsmöbler och använt träolja i många år och de har sett usla ut, så nu har jag slipat om dem och laserat dom istället. Trägolvet runt poolen ska vi också lasera men vi har inte bestämt vilken nyans än.
Det beror på vad man tycker om. Olja eller lasyr.
Är gift med en målare. Om man använder olja så bör man skura dom med algbortagare varje år, säger han.
Vill man ha det ljusa golvet så kan man använda genomskinlig lasyr.
Enligt min karl så är olja smidigare. Det kan du olja in varje år, om du tvättar först. Lasyren måste du efter ett par år slipa för att få snygg ,enligt honom.
Vi får se vad andra som haft sina trädäck längre än mig tycker.
« Senast ändrad: juli 26, 2005, 17:13:32:32 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad JONAS

Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2005, 17:26:45:45 »
Använder du tryckt virke så tycker jag det bästa är att inte behandla det alls de första 10 åren.
Ang lasyr så kan det spricka och bli små vassa flagor när det har blivit något år.
//Jonas

Utloggad Peter

Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2005, 20:34:30:30 »
Bry dej inte om och tryck in massa vatten i träet med högtryckstvätten, skura och olja in fungerar skitbra ;D

Stefan

  • Gäst
Stefan
Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2005, 19:44:18:18 »
Använd Cuprinols träolja jag har den till alltanen fungerar jättebra, den kostar lite mer men det är det värt

Utloggad Fredde

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 5,5m rund primastarpool, Brillix värmepump, solf
    • Visa profil
Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2005, 16:31:39:39 »
Tack för svaren.

Nu är snaart trallen färdig. Så då blir det aktuellt med att behandla trallen.

Jag kommer att olja in trallen med något märke som är välkänt. Har läst att det kan finnas mycket giftiga ingredienser i vissa mer okända fabrikat. Det skulle inte vara roligt och få ned lite av det i poolen.

//Fredde

Utloggad Poolnicke

Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2005, 07:16:27:27 »
Jonas nämnde att man inte behöver behandla tryckt virke de första tio åren. Någon som har provat detta? Torkar inte trallen sönder då?
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad JONAS

Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2005, 14:33:26:26 »
1993 gjorde 3 grannar altaner av tryckt trall,en oljade direkt, de andra gjorde inget
Efter några år högtryckstvättade den andre grannen sin och oljade, medans den tredje tvättade mera försiktigt.
Han som har oljat och tvättat hela tiden lade om sin altan 2002 den va liksom mjuk på ytan och blev snabbt smutsig
Den andre har kvar sin men den är rätt ful
Han som har varit lite försiktigare har fortfarande en snygg och hård yta,nu som först börjar dom prata högtryckstvätt och olja.

Men va vet jag ,jag har klinker och sten.

///// Jonas

Utloggad Fia

Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2005, 14:40:00:00 »
Karln min är målare och han säger att den ska ,enligt regelboken, skuras och oljas vår och höst. Inte använda högtryck för då trycker man in vattnet i virket, och oljan tränger inte in lika långt som den behöver, för att vara effektiv.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad JONAS

Re:Ytbehandling på trätrall?
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2005, 16:35:06:06 »
En stilla undran bara ,varför tryckinpregnerar man virke om man ändå måste inpregnera det varje vår .
Då borde man väl köpa obehandlat virke billigare??
//Jonas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan