VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lutning på komposittrall?  (läst 6213 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sundancekid

Lutning på komposittrall?
« skrivet: juni 12, 2017, 23:13:23:23 »
Funderar på att anlägga komposittrall runt poolen som vi just nu börjat bygga, men blir lite avskräckt när de rekommenderar en 2%-ig lutning på den ihåliga trallen. det blir ju hela 20cm på 10 meter och det kommer ju se helt sjukt ut..!
Någon som lagt utan lutning och innebär det några faror?
Visst kan jag välja den solida varianten men vill hellre köra den billigare varianten.. :-)

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2017, 14:50:27:27 »
Min egen erfarenhet av komposittrall är att inget är underhållsfritt. Om man lägger plant och därmed får vatten stående så kommer man med åren att få viss mögelpåväxt. Detta går att skrubba bort till en viss del. Vanligt såpvatten tycker jag har varit ett bra tvättmedel som också funkar som lite skydd om man låter det torka in. Med andra ord lönar det sig att lägga med lite fall. Dessutom kräver komposittrall ganska stora och fula mellanrum i längdled eftersom plasten rör sig mycket med temperaturen. Jag har därför lagt min trall utan skarvar genom att byta riktning (se exempel i bilden). Det mesta av skarvar och fall går att "trolla bort" för ögat om man klurar lite.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad ratthikorn

SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #2 skrivet: november 15, 2017, 11:34:14:14 »
Jag vill se poolen när den är klar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #3 skrivet: november 15, 2017, 12:06:43:43 »
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #4 skrivet: november 16, 2017, 10:41:09:09 »
Hmm, jag la komposittrall i somras men kan itne påminna mig om att det rekommenderades med fall.
Största risken borde väl vara om man ha så djupa svackor att hela "kanalen" kan bli vattenfylld, då fryser det säkert sönder på vintern.
Men det borde ju hålla så länge det bara ligger någon mm vatten inuti kanalerna i dess lågpunkter.
Men visst, eller litet fall gör ju att de torkar upp snabbare på sommarn också, så kan man få till det så är det nog ingen nackdel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #5 skrivet: november 16, 2017, 14:52:57:57 »
Nja, hos mig räcker det med att vatten blir stående länge på ovansidan. Efter ca 4 år så börjar små mögelfläckar finnas på just de ställen som torkar sist. Ju mörkare trall man har desto mindre synligt så klart. Det är svårt att få bort
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #6 skrivet: november 17, 2017, 15:09:02:02 »
Jag tror man rekommenderar fall för att undvika sönderfrysning om vatten ligger inuti kanalerna.
Eller kan du verifiera att det är för att undvika mögel/mossa?
Man får alldeles säkert mossa på trallen om man inte rengör den med jämna mellanrum, precis som på trä, men att man skulle rekommendera fall för att minska den risken ser jag som långsökt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #7 skrivet: november 17, 2017, 16:29:56:56 »
Det låter troligt att det främst är för att klara sönderfrysning. Men det kanske spelar mindre roll varför, om man ändå råkar få mögel på sin dyra fina trall efter ett tag. Sen kanske det är olika mycket antimögeltillsatser i olika komposittrall. Vissa kanske klarar sig utmärkt att ligga i blöt. Sen är jag säkert ovanligt petig med att det ska se nytt ut hela tiden. Lite mögel på en mörk trall är kanske inte hela värden. Jag menar bara att om man kan så är det en fördel att ha lite fall. Det gäller säkert vanlig tryckt trall också, fast där tar man ju för givet att det spricker och blir missfärgat ganska fort.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #8 skrivet: november 17, 2017, 19:51:17:17 »
Nu har vi ju mörk trall, så hos oss lär mögelprickar knappast synas, men bra att du varnar för alla som har ljus trall kan det säkert vara surt om det hinner gå så långt att man inte får bort fläckarna.
Att det skulle mögla trodde jag inte, mossa och alger visst, men de brukar sällan missfärga sedan man fått bort det.
Med mögel är det annorlunda, det kan tränga in i minsta fibrill på nåt sätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Vanten7

SV: Lutning på komposittrall?
« Svar #9 skrivet: april 07, 2018, 19:07:22:22 »
gammal tråd men Richard tänkte kolla med dig som har mörk trall hur varm blir den egentligen? går det inte att gå på den alls på sommaren? eller överdriver folk?

jag hade tänkt köra på mörk grå panda trall runt hela poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan