Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ABC-hjälp för Weka Capri  (läst 5093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad px41

ABC-hjälp för Weka Capri
« skrivet: juli 18, 2009, 13:27:12:12 »
Hej!

Gjorde för någon vecka sedan ett "impulsköp" av en Weka Capri efter en tids fundering. Bauhaus ska tydligen upphöra med dessa och hade utförsäljning på allt i Länna - 7995 istället för 14995 - kunde inte motstå...

Själva byggnationen verkar inte vara några större bekymmer, hade inte tänkt att gräva ner den mer än ca 20 cm så det mesta hamnar ovan jord i anslutning till vårt befintliga trädäck.

Jag har dock en del frågeställningar, har försökt läsa i alla trådar jag hittat men skulle ändå behöva lite synpunkter.

Vårt garage skulle kunna inhysa pump och filter men det är ca 15 meter bort med befintlig stenläggning på några meter och garaget står på betongplatta så det känns lite "jobbigt". Vad innebär det om man bygger ett litet poolhus i anslutning till poolen? Då behöver man antagligen tömma och ta in pump och filter för vintern - är det någon som har någon erfarenhet av detta, hur går man tillväga?
Har fått intrycket att man ska isolera för ljudets skull vilket jag tänkt men det kanske inte blir frostfritt. Har sett att för Wekas större pooler finns ett litet poolhus i paketet så där verkar man förutsätta att man placerar pump och filter där.

Pumpen jag köpte till ligger på 230V/330W, behöver man ansluta den till en egen säkring eller går det att använda ett befintligt utomhusuttag förutsatt att man inte överbelastar det (och ja, jordfelsbrytare finns)?

Mvh Per - poolnovis som skulle vara mycket tacksam för svar... har 3 barn och en fru som vill ha det klart nyss... :-\

Poolgiganten

Utloggad Nraloop

SV: ABC-hjälp för Weka Capri
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2009, 19:53:17:17 »
Hej Per. Precis så kör jag. Har byggt en liten "brygga" och därunder står både filter & Värmepump. Bryggan är lika bred som poolen (ca 3,8m och djupet är ca 1,2m) En liten trappa upp och sedan sitter poolstegen fast i bryggan. Kolla bilder här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1842.0

På hösten chockklorerar jag och sedan sänker jag  vattennivån till inloppsnivå och lossar slangarna. Jag tar in grejerna i garaget (frostfritt), tömmer på vatten och gör rent allt så det är klart till våren. I poolen lägger jag 7-8 5L plastdunkar (typ bensin) fyllda med 1/4 sand (glöm inte lock på!). Dessa tar upp rörelserna som blir i isen när det fryser. Spänner en pressening över och sedan glömmer jag poolen tills april nästa år. Det tar 1-2 tim allt som allt!

Jag tänkte också ljudisolera, men det har inte blivit av ännu. Dock har ingen klagat på ljud ännu!

Kör i befintligt uttag, varför krångla till det när du har jordfelsbrytare & allt?

Öka nu takten innan "tanten" blir galen..... Ha en bra sommar!

mvh
Nraloop
mvh
Nraloop

Utloggad px41

SV: ABC-hjälp för Weka Capri
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2009, 20:38:25:25 »
Tack för snabbt svar Nraloop. Då kör jag så det ryker, tryggt att höra att andra kör på liknande sätt och är nöjda. Skulle man vilja utveckla det framöver får man väl omvärdera men det verkar som att enklaste vägen är görbar och då blir det så.

Mvh Per

Utloggad Ingvar

SV: ABC-hjälp för Weka Capri
« Svar #3 skrivet: juli 22, 2009, 22:14:31:31 »
Jag valde att isolera mitt poolrum direkt från början, eftersom pumpen lät för mycket. Sedan är det bekvämt att sätta in en frostvakt under vintern, för att slippa skruva isär grejorna och flytta dem till varmförråd.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Nraloop

SV: ABC-hjälp för Weka Capri
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2009, 09:12:35:35 »
Hej Per!

Har ni börjat bada ännu?

mvh
Nraloop


Tack för snabbt svar Nraloop. Då kör jag så det ryker, tryggt att höra att andra kör på liknande sätt och är nöjda. Skulle man vilja utveckla det framöver får man väl omvärdera men det verkar som att enklaste vägen är görbar och då blir det så.

Mvh Per

mvh
Nraloop

Utloggad px41

SV: ABC-hjälp för Weka Capri
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2009, 18:49:05:05 »
Hej igen!

Nä tyvärr, åkte till föräldrarna i småland en vecka och har precis börjat jobba igen. Jag hann få upp poolen men har inte lagt i duken än. Funderar nu på hur jag ska bygga in pump och filter på bästa sätt, har ett trädäck på lägre nivå i anslutning så jag behöver ett trappsteg och som sagt inbyggnad av pump och filter.

Är lite orolig för att pumpen kommer att låta lite för mycket så ljudisolering är en parameter i klurandet. Man bör ju lämpligen ha någon form av ljudisolerande material på insidan som samtidigt inte behöver vara i en snustorr miljö. Känner du till något bra material?

Du har inget tips på var man kan få tag i ett PT-skydd till en rimlig kostnad till poolen?

Mvh Per


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan