VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenheter av AquaFinesse?  (läst 10097 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
Erfarenheter av AquaFinesse?
« skrivet: augusti 22, 2010, 18:11:59:59 »

Tänkte kanske prova ett nytt system för att hålla bra vattenkvalite i mitt spa bad. Är det någon här som har erfarenhet av "AquaFinesse"??

Så här säger dom på sin hemsida:

http://www.aquafiness.se/

"AquaFines
se® är en patenterad lösning för vattenskötsel som möjliggör för användaren att njuta av sitt spa utan obehagliga effekter från kemikalier. Allt du behöver för att njuta av rent, mjukt och kristallklart vatten finns i en behändig låda. AquaFinesse® tar bort gissningsarbetet ur hanteringen av spavattnet genom ett enkelt steg per vecka! Du och din familj kan kan enkelt njuta av lyxigt vatten utan krångel med att mäta upp olika kemikalier. 

Tillsätt helt enkelt lösningen en gång per vecka efter instruktionerna och det är klart! Inget mer balanserande av ph-värden, slemmiga vattenytor eller problem med skum. Med AquaFinesse® sparar du både tid och pengar genom att eliminera behovet av ytterligare behandlingsprodukter. Vi menar det när vi säger att AquaFinesse® är den rätta helhetslösningen för hanteringen av vattnet i ditt spa. 


Vi underlättar inte bara skötseln av spavattnet, vi gör det också behagligare. Du kommer direkt att märka mjukheten och den lätta doften av lavendel som AquaFinesse® ger vattnet.
 

AquaFinesse® irriterar inte din hud eller ögon och skadar heller inte ditt hår eller dina badkläder till skillnad från konventionella sparengöringsmedel. Med AquaFinesse® kan du verkligen luta dig tillbaka, ta det lugnt och njuta av mjukt och luktfritt vatten precis som naturen avsåg det"

//Alsa
 
SPA Hydropool self-cleaning 775

Poolgiganten

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: Erfarenheter av AquaFinesse?
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2010, 11:56:40:40 »
Verkar dyrt som tusan, som total elförbrukning under ett helt år. Vanliga kemikalier kostar några hundringar per år.

Utloggad Nilking

SV: Erfarenheter av AquaFinesse?
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2010, 16:19:49:49 »
Kolla på jänkarforum, de har nog haft det betydligt längre än oss i Sverige:
http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=11142

Verkar som man ändå använder klor i vattnet (om det var det du ville slippa).

Men kolla länken :)

Utloggad alsa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Grilla och bada finns det något bättre:-)
    • Visa profil
SV: Erfarenheter av AquaFinesse?
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2010, 20:05:45:45 »
Tack Nilking för länken O0
Efter att läst igenom längen så fortsätter jag med mitt klor och övrig vattenkemi för mitt SPA!

Tycker Nitros slutkommentar säger allt:

"I'm bumping this thread because there has been some recent talk about AquaFinesse.

Here's my opinion on it. AquaFinesse is nothing more than a Spa Flush, Purge etc. that you add to the tub before refilling to clean the plumbing. There is nothing wrong with that, but remember it is NOT a sanitizer by itself. You still need to use Chlorine to kill and oxidize bacteria/waste. (i.e. it's NOT Chemical Free) Don't think just because your pipes are clean you can keep a lower Free Chlorine level while soaking. All it means is your Chlorine Demand is low, and you won't need to add as much Chlorine to keep the level up. But as Check Chem mentioned above, most of the work goes to oxidizing waste, not killing bacteria.

HOWEVER, if you use enough chlorine, your tub will not form biofilm, and your pipes will stay clean (i.e. low CD). My recommendation is to use plenty of chlorine (or bromine), and clean your pipes once or twice a year with Spa Flush/Purge etc. If you do this you won't need to use AquaFinesse on a continuous basis, which isn't exactly cheap.

Bottom line: the less sanitizer (chlorine/bromine) you have in the tub during soaking, the riskier it is. Nature2 (Silver Ion's and MPS) is the only possible exception at this time. But IMO you still need some Chlorine, especially during high bather loads"

SPA Hydropool self-cleaning 775

Utloggad barbar

SV: Erfarenheter av AquaFinesse?
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2010, 10:13:29:29 »
Jag har bara haft mitt bad 2 månader och använder AquaFinesse då det ingick ett paket i köpet av badet. Hittils fungerar det bra och vattnet luktar inte kemikalier men det är ju svindyrt. Så ni som kan mer vad ska jag använda istället, var på ÖB och såg att de sålde olika kemikalier billigt men just nu har jag dålig koll.

Säljaren Spabadsbutiken menade att AquaFinesse är allt jag behöver, vilket de på det engelska forumet inte direkt säger.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan