VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pump osv på/av vid bad?  (läst 19640 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Pump osv på/av vid bad?
« skrivet: juli 30, 2015, 09:32:41:41 »
Ja hur gör ni andra egentligen?
Stänger ni av all el vid bad eller låter ni det vara igång?
Ni som låter det vara igång, vilket skydd har ni? Jordfelsbrytare,  annat??

Idag bryter jag all ström men till nästa säsong kommer det bli en mer avancerad elinstallation och det smidigaste skulle ju såklart vara att låta allt vara igång. Men frågan är om det finns nån riktigt säker lösning??

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2015, 10:16:57:57 »
De flesta pooler jag badat i har haft cirkulation och uppvärmning igång vid bad och så gör även jag. Jag har ett separat maskinrum en bit från poolen så stänk är inget problem. Allt är kopplat via egen elcentral med jordfelsbrytare.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Fiskarn

SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2015, 10:30:18:18 »
När vi hade ovanmark/stativpool stängde jag alltid av pump/el innan bad. Här stod reningen bredvid poolen och inkopplad via skarvsladd. Nu har vi markpool och fast elinstallation och då behöver man inte stänga av. Med rätt elinstallation behövs ju inte det. Då finns ingen farlig el vid poolen.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2015, 11:38:26:26 »
Om poolen är byggt efter gällande regelverk för just pooler är det inget bekymmer att låta allt snurra på som vanligt vid badande.
Ovanmarkspooler med pump bredvid, kopplat med skarvsladd, är väl något mer tveksamt. Speiallt om skarvsladden sitter i ett uttag som inte er skyddat av jordfelsbrytare.
Om det finns en säker lösning, javisst. All el bort från pool/poolsidan, bygg ett maskinrum så det är omöjligt att "pilla" på allt som finns av 220 volt, se till att allt är skyddat med JFB, så er du en bra bit på väg.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Hans_L

SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2015, 12:29:58:58 »
Tack för svar!
 just nu gar jag bara en pump och den har jag via en skarvsladd utan jordfelsbrytare så självklart bryts strömmen!
Nästa år är tanken att införskaffa en vp och en saltklorinator.

Kommer även bygga ett trädäck och dra dit el "på riktigt". Svågern är elektriker så allt kommer bli riktigt gjort ;)
Min tanke är att det är enklast/billigast att bara gömma ett par vanliga uttag och stoppa i kontakterna, givetvis undangömt för allt vatten. Tänkte slå upp nån enkelt skydd för all utrustning. 
Tar ström från garaget och där kommer det installeras en jordfelsbrytare på hela garaget.

Tankar kring detta? Vill ju kunna bada säkert!

Har en helt vanlig rund intex pool som inte kommer grävas ner.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2015, 23:24:46:46 »
Kommer även bygga ett trädäck och dra dit el "på riktigt". Svågern är elektriker så allt kommer bli riktigt gjort ;)
Min tanke är att det är enklast/billigast att bara gömma ett par vanliga uttag och stoppa i kontakterna, givetvis undangömt för allt vatten. Tänkte slå upp nån enkelt skydd för all utrustning.
Låt din svåger elektrikern göra allt och då kommer du att få el på riktigt, utan "". Dessutom kommer han troligtvis tvinga dig att bygga ett vettigt utrymme för ditt poolmaskineri. Många av dina påståenden är liksom inte kompatibla.

Gömma ett par vanliga uttag och stoppa i kontakterna är inte lika med Vill ju kunna bada säkert!

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

None

  • Gäst
None
SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2015, 23:43:27:27 »
Handen på hjärtat - oavsett svåger osv så kostar en jordfelsbrytare 100:- på Biltema/Jula - av vilken anledning har du inte en sån mellan din skarv och pool?!?!

Utloggad nyburjare

SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2015, 00:11:24:24 »
Jordfelsbrytare skall man ju ha, men samtidigt även ha respekt för att det kan hända skador ändå.
Varje år kommer det in fall ( min fru jobbar på akuten ) med personer som kopplat el själv med övertro på jordfelsbrytaren och slarvar , kommer man åt mellan fas o nolla bryter ingen jordfelsbrytare !! bara mellan fas o jord !

None

  • Gäst
None
SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2015, 01:17:35:35 »
Jo, 2015 hör det ju liksom till med diverse förklaringar till att man inte ens ska använda sig av de enklaste lösningarna på marknaden, utan att det av någon anledning är bättre att bara strunta i det... bara för att någons fru jobbar på akuten blir det inte OK att ansluta grejjer i trädgården till 230V utan jordfelsbrytare.

Utloggad Hans_L

SV: Pump osv på/av vid bad?
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2015, 07:16:47:47 »
Erik N.
Tror jag uttryckte mig lite otydligt. Han ska självklart fixa all el, sånt gör jag inte själv! Sen ska jag bygga ett riktigt skydd åt all el och teknik.

Tanken är dock att få till det så billigt som möjligt, därför undrar jag om uttagen. Dom kommer sitta helt avskilt från allt vad vatten heter.
Blir billigare att göra så än att sätta upp en ny central, men är det dåligt med uttag så självklart gör jag inte så!

Svågern har säkert en idé men vill höra med er poolmänniskor också då han inte håller på med poolkopplingar i vanliga fall...

Med "på riktigt" menar jag att det ska dras kablar osv "på riktigt" och inte som nu en enkel skarvsladd.


None du har givetvis rätt i att det är dåligt att inte ha jordfelsbrytare! 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan