Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Teknik till Tjälldén 6x3 m  (läst 2266 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danielswe88

Teknik till Tjälldén 6x3 m
« skrivet: augusti 10, 2019, 23:30:44:44 »
Hej!

Jag har precis byggt stommen till min 6x3x1,5 m Tjälldén poolstomme. Jag har byggt in bräddavlopp "Wide" från Astral.

Jag har just nu:
- Lampor (Astral LED)
- Slang och kopplingspaket (inklusive bypass till VP) + inlopp
- Inbyggt bräddavlopp "wide"
- Nivåvakt med färskvattentillförsel

Jag behöver:
- Värmepump
- Cirkulationspump
- Sandfilter (att ha glas i)

Tanken är att i framtiden köpa till UV, och även köra med någon form av automatisk dosering av kemi (när plånboken har återhämtat sig).

Mitt behov:
Jag har som sagt byggt poolstommen samt teknikrum med innermått 1,6m x 1,6m i leca i samma nivå som den nergrävda poolen. Vi vill kunna ha 30 grader i poolen från första maj till sista september. Vi ska köpa ett motoriserat lamelltäcke att ha över poolen när den inte används. Jag har inte överdrivet långa slangar från teknikrum till VP, kanske 5 - 10 meter MAX enkel väg.

Kanske ska ta det i vattnets ordning:

Mitt bräddavlopp har en kapacitet på 7,5 kubikmeter i timmen. Vilken pump behöver jag till det?
Vilket sandfilter (att ha glas i) passar till detta?
Vilken pump behöver jag? Jag vill som sagt kunna ha 30 grader från första maj till sista september. Det hade inte gjort ont om pumpen var av invertertyp och också kunde kyla vattnet om det råkar bli för varmt av solen.

Jag har redan fått en offert av tjälldén på prylar. Men ville dubbelkolla här i forumet vad folk tycker.

Tack på förhand

Med Vänliga Hälsningar
Daniel


Poolgiganten

Utloggad salle40

SV: Teknik till Tjälldén 6x3 m
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2019, 18:56:56:56 »
Har du funderat på att köpa begagnat?.
Det går att hitta i stort sett ny utrustning till poolen för bråkdel av nypriser.
Bättre att köpa bra kvalitetssaker begagnade än nya av sämre kvalitet.
Ska du ha ny mimimaster, pahlen bronspump och sandfilter får du räkna med ca 40 000. Finns en mini master på blocket  för 10000 och det dyker upp med jämna mellanrum även bronspumpar och sandfilter dör ca 4-5000 kr.

Mvh
« Senast ändrad: augusti 11, 2019, 20:37:17:17 av salle40 »

Utloggad danielswe88

SV: Teknik till Tjälldén 6x3 m
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2019, 09:21:52:52 »
Hej!

Jag har inte funderat på begagnat faktiskt, kanske ska ta och kolla där.

Minimaster eller liknande automatisk dosering får vänta några år, även uv-rening. Just nu är jag på jakt efter värmepump, cirkulationspump och sandfilter (att ha glas i).

Så min fråga var mer vilka dimensioner jag behöver ha på dessa tre utifrån dessa krav:

- Min skimmer har ett flöde på 7500 liter / timme. Vilken pump behöver jag för detta?

- Vi vill kunna ha 30 grader i poolen från första maj till sista september. Vilken värmepump behöver vi för detta?

- Vilket sandfilter är lämpligt att ha till detta?

Med Vänliga Hälsningar
Daniel

Utloggad TommyC

SV: Teknik till Tjälldén 6x3 m
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2019, 12:31:40:40 »
Ett pooltak gör poolen väldigt mycket mer användbar. Utan pooltak badar de flesta inte gärna när det är kallt i luften, speciellt om det dessutom blåser. Igår när vi badade sent på eftermiddagen var det ca 18 grader och snålblåst. Under taket håller luften ungefär samma temperatur som vattnet om det är blåsigt och mulet. Då stänger man snabbt luckan efter sig när man kliver i poolen.

Innan vi skaffade taket hade vi bara bubbelplast. Då blev det inte mycket badat om det var en normal svensk sommar med mycket regn och blåst.

Titta hos tillverkare av sandfilter t ex Pahlén. De anger för varje sandfilter vilket spann av storlekar på pool som respektive filter passar till samt vilken storlek på pump som är lämplig. Pumparnas datablad brukar visa sambandet mellan flöde och tryckfall. Sand fungerar bra.

Vi värmer 31 kubikmeter med 9,2kW VP. Det är en storlek över vad som rekommenderades (6,8kW om jag minns rätt). Jag skulle inte vilja ha en klenare VP. Vi har hållit över 30 grader till slutet av september.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad fordos

SV: Teknik till Tjälldén 6x3 m
« Svar #4 skrivet: september 07, 2019, 14:36:28:28 »
Du har säkert redan handlat...
Men jag har precis som du Tjälldén 6x3 med två inlopp och ett utlopp.
Jag tog Folkpools minsta billigaste 7 tkr för filter pump och glas i någon form av kampanj nu i sommar, kanske finns kvar. Detta var nog det som jag blev mest nöjd med på hela poolen. Tänkte ha Pahlen men det blev detta.
Folkpools värmepump blev det med 11 m bort. Byggde kulvert i cellpast och 40 mm rör. Inga problem med flödet alls.

Tjälldén 3x6 med romersk trapp, platssvetsad liner, Folkpools maskiner och värmepump. G&J pooltak.

Utloggad Skinkan

SV: Teknik till Tjälldén 6x3 m
« Svar #5 skrivet: september 07, 2019, 17:04:03:03 »
Hallå på er..
har precis beställt en 6*3 tjälldens  spännande värre ☺️☺️
Men det ja skulle fråga er , var hur noga ni var med just dränrören för poolen , alltså det står ju 45cm ifrån poolstomme hur gjorde ni med det? Och sen högst uppe på krönbalken , hur blir det med trall? Ska trallen ligga över snapinlisten så att säga ? Tänker att man trycker ner den typ o det blir skit av det. Snurrar i huvudet med allt , men mycket här ifrån är ju helt perfekt 🙌🏻👍

Utloggad fordos

SV: Teknik till Tjälldén 6x3 m
« Svar #6 skrivet: september 09, 2019, 21:17:37:37 »
Hej!

Min Tjälldén 6x3 med utbyggd trapp 1x1 har dräneringsrören en hel del under. De ligger ju ändå i gruset i mitt fall 8-16 storlek. Däremot har jag rör runt om i hela gropen trots att de duktiga grävarna lät lerbottnen luta åt ett håll. Det blev mellan 10-20 cm dräneringsgrus för jämn botten att lägga cellplasten på. Däremot gjorde jag bort mig lite och fick gruset 2cm för högt. När jag sedan vägde av L-balken för att få den i våg gick det åt någon cm (4-8 grus). Sedan ville linersvetsaren ha 45mm tryckt till linern. Summa blev att poolkanten hamnade 7-8 cm över färdigt däck (som är utbyggt från huset.

Så mitt tips är var noga med totala höjden om du vill ha den rätt  :D

Tjälldén 3x6 med romersk trapp, platssvetsad liner, Folkpools maskiner och värmepump. G&J pooltak.

Utloggad Skinkan

SV: Teknik till Tjälldén 6x3 m
« Svar #7 skrivet: september 11, 2019, 21:57:23:23 »
Tack för tips 👍

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan