VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tight med pvc-rör i kopplingar  (läst 7983 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #10 skrivet: juni 07, 2015, 22:50:20:20 »
Som TommyC säger, slipa med sandpapper först. Det ska göras på alla delar som ska limmas, slang, rör, insidan på kopplingar. Helt enkelt alla ytor som ska ha lim på sig  ;)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2015, 23:03:29:29 »
Som TommyC säger, slipa med sandpapper först. Det ska göras på alla delar som ska limmas, slang, rör, insidan på kopplingar. Helt enkelt alla ytor som ska ha lim på sig  ;)

Jo. fast en sak är ju att rugga upp ytan för att få limmet att bita ordentligt. Men att slipa för att få ner dimensionen lär ju bli en annan femma. Hur skulle ni bära er åt då?

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #12 skrivet: juni 07, 2015, 23:09:40:40 »
Dimensionen var det ju inget fel på. Det är ju bara den kladdiga ytan som ska bort. Kör på med sandpapper tills ytan blir grå.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad fredsan

SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #13 skrivet: juni 07, 2015, 23:17:09:09 »
Dimensionen var det ju inget fel på. Det är ju bara den kladdiga ytan som ska bort. Kör på med sandpapper tills ytan blir grå.


Gjorde det idag men måhända får jag lägga lite mer energi på det igen :-\
Tack

Utloggad psau

SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2015, 09:27:50:50 »
När jag gjorde om mitt teknikrum limmade jag om det mesta och jag upplevde att det var svårt att pressa samman delarna när jag provmonterade allt men med lim på så gled allt samman fint, speciellt pvc slangen som innan knappt gick in mer än några millimeter torr, men med lim på gled den in fint.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad fredsan

SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2015, 09:28:12:12 »
Har just snackat med Poolkungens servicepartner som sa att slangen glider in lätt när limmet appliceras. Så var det med det.

Fast det brukar aldrig vara så lätt som folk säger så vi får se vad som händer sen...

Utloggad fredsan

SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2015, 09:29:23:23 »
När jag gjorde om mitt teknikrum limmade jag om det mesta och jag upplevde att det var svårt att pressa samman delarna när jag provmonterade allt men med lim på så gled allt samman fint, speciellt pvc slangen som innan knappt gick in mer än några millimeter torr, men med lim på gled den in fint.

/Peter

Skrev mitt senaste svar samtidigt som du skrev detta  :-)

Utloggad Stroker

SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #17 skrivet: juni 08, 2015, 10:12:10:10 »
När jag gjorde om mitt teknikrum limmade jag om det mesta och jag upplevde att det var svårt att pressa samman delarna när jag provmonterade allt men med lim på så gled allt samman fint, speciellt pvc slangen som innan knappt gick in mer än några millimeter torr, men med lim på gled den in fint.

/Peter
Har samma erfarenhet. Inga problem när limmet kommer på och som sagts tidigare - PEM slang funkar inte att limma däremot funkar både pvc rör och slang med klämkopplingar. Enda man ska tänka på där är (vis av erfarenhet) att slang och rör bottnar ordentligt.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #18 skrivet: juni 08, 2015, 12:45:05:05 »
Inte det enda att tänka på. Se till att få dit ev. gängringar för kopplingar innan du limmar. Samt att när du väl limmar, ha koll på hur det ska sitta innan. Du har några få (ca 5) sekunder på dig att rätta till hur du vill att det ska sitta.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredsan

SV: Tight med pvc-rör i kopplingar
« Svar #19 skrivet: juni 08, 2015, 12:46:50:50 »
Inte det enda att tänka på. Se till att få dit ev. gängringar för kopplingar innan du limmar. Samt att när du väl limmar, ha koll på hur det ska sitta innan. Du har några få (ca 5) sekunder på dig att rätta till hur du vill att det ska sitta.
Gängringar, vad är det?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan