VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Stabilt underlag?  (läst 3536 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mathias_L

Stabilt underlag?
« skrivet: november 24, 2014, 13:33:43:43 »
Hej
Till nästa säsong ska vi byta vår Intex rampool mot en lite mer permanent ovanmarkare, troligtvis en 3,6x1,32 "Storpool deluxe" från J&F. Planen var att gräva ett hål så jag kunde få ned den 30-40cm men självklart stötte jag på berg! Det är en "klack" på 1x2 meter (30cm hög) som antingen måste bort eller så får jag lägga poolen högre. Eftersom hålet till vår bergvärme ligger ganska nära vågar jag inte spränga med risk för att det hålet rasar in.
Frågan är då om jag får en stabil grund om jag fyller med makadam + stenmjöl runt bergklacken? Hur mycket stenmjöl behöver jag lägga ovanpå bergklacken och måste jag ha ett dräneringslager?

Poolgiganten

Utloggad anflyg

SV: Stabilt underlag?
« Svar #1 skrivet: november 24, 2014, 15:23:26:26 »
Tja, det finns väl sådana som är bättre på sånt här än mig, men själva tanken med makadamet är ju att skapa en stabil grund för poolen som inte rör sig. Spontant skulle jag säga att det viktigaste är att detta lager över jord och lera har en tjocklek på ca 20 cm och är välpackat, om det sedan skulle finnas lite berg under så lär väl inte det röra sig heller, så jag hade nog bara fått sett till att det ligger kanske 5 cm makadam över högsta bergsdelen.

Stenmjöl används ju bara för att få ett jämnt underlag, så ta så tjockt som du behöver för att få jämnt. Är du mer noggran med makadam, så går det åt mindre stenmjöl.

Vill du veta hur man egentligen skall göra, så fråga en markbyggare eller J&F antar jag. :)

Utloggad Mathias_L

SV: Stabilt underlag?
« Svar #2 skrivet: november 24, 2014, 16:12:20:20 »
Det jag tänkte var att fylla makadam upp till högsta nivån på bergsklacken och sedan jämna ut med stenmjöl, alltså lägga stenmjölet direkt på bergsklacken. Hur agerar stenmjöl utan dränering under?

Ett annat alternativ som jag funderat på är att fylla makadam till högsta nivå och sedan gjuta en betongplatta.

Utloggad andreasw

SV: Stabilt underlag?
« Svar #3 skrivet: november 26, 2014, 23:05:24:24 »
När det är så här lite berg kan det vara idé att kontakta en bergspräckare som inte använder sig av simplex eller annan "krut"-metod. De jag anlitat använder sig av en Darda, dvs en hydraulisk kilspräckare. Exaktheten är bra och säkerhetsavståndet är c:a 3 mm.  :) Det behöver inte kosta skjortan och halva armen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag