VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gick och blev med pool, behöver råd  (läst 5126 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linusberg

Gick och blev med pool, behöver råd
« skrivet: oktober 04, 2009, 14:35:26:26 »
Hejsan alla pool entusiaster, som ny här måste jag passa på och berömma er, vilket fantastiskt forum ni har här.

Köpte precis hus och blev med "tyvärr" pool på köpet och som "pool-oskuld" känner jag mig ganska vilsen. Så jag hoppas att jag finner lite lugn och goda råd här hos er poolare.  ;)

Ger en liten kort beskrivning av min antagonist,

Poolen är en betongpool från -72 4x9M i ett hiskligt skick som nu måste fräshas upp. Poolen i fråga har varit använd konstant sen 1972, med vad jag kan förstå allt maskineri i orginalskick! Eventuellt är pumpen utbytt en sväng, några slangar bytt osv, svårt att se vad som är gjort, men säga vad man vill, man kunde verkligen bygga pooler som höll förr också.

Reningsverket är vad jag kan förstå diatomitfilter vilket jag har haft det jättesvårt att hitta information om, verkar vara mest badanläggningar osv som har liknande reningsverk. Är det någon som har någon bra länk med information eller erfarenheter gällande diatomitfilter så vore jag jätte tacksam. Detta reningsverk antar jag ska bytas snareligen, men jag tänkte starta upp det till sommaren i en säsong i alla fall för att försöka skjuta på investeringarna ett år. Det finns mycket annat att lägga slantarna på när man är ny husägare.

Poolen var som sagt i ett hiskligt skick, vissa sprickor i kakelbottnen och betongen på en av kanterna led lite av frostsprängning. Min tanke var först att lägga om till liner, men vid närmare undersökning av kunniga så konstaterades det att betongen var i fin fint skick, det var bara putsen som använts för att få det rakt mellan gjutsegmenten som frostsprängts bort från den underliggande betongen. Jag fick tipset att göra ett försök att ge mig på lite betongarbete och snitsa till det vilket jag precis har avklarat efter många om och men. Tyvärr tog jag inga bilder på otyget innan renoveringen men nu är den slät, putsad och slipad enligt konstens alla regler och lyser härligt "smurfblått" av sin nya pool-epoxyfärg, jag blev riktigt stolt över resultatet. Förhoppningsvis ska det hålla några år, sen lär det nog bli liner i vilket fall. Ska knäppa några bilder så ni får se resultatet.

Ett tips till dom som ger sig på att måla betongpooler, använd riktiga andningsmasker... Det blev jätteroligt att måla med min andningsmask första svängen, tog väldigt lång tid innan jag fattade varför det var så förbaskat roligt att måla.. jag hatar ju målning.. min målarandningsmask ala snikmodellen fungerade minst sagt DÅLIGT mot 2 komponentsfärgen från helvetet. Men skoj vart det att måla. Andra och tredje strykningen var inte alls lika själsligt uppfyllande med riktig mask :D

Nu håller jag precis på att fylla så sakteligen i ren panik innan vintern kommer till Sundsvall på allvar, tidigare ägare har alltid vinterställt den med vatten, så varför ändra på ett vinnande koncept. Kommer dock ta TID, då jag måste fylla från egen borrad brunn. Har onekligen insett vad dessa kubikmängder vatten innebär!  :-X

Nu under vintern ska elen fixas till då elsäkerhetstänkandet 1972 inte var i paritet med vad jag fått lära mig under min korta karriär som elektriker, en ellinstallation gjort av "hemmafixare" utan jordfelsbrytare, icke godkänd kabeltyp i ickebefintlig kapsling lär inte duga om jag ska våga mig ner i den.  O0

Hur som helst, jag har lite frågor som sagt som jag hoppas att någon kan peka mig i rätt riktning på så jag kan läsa på under vinterhalvåret. Det första som ska åtgärdas till våren är poolkanten, har sett några varianter med "poolstenar" men prismässigt kändes det dyrt som attan, och ser inte allt för upphetsande vackert ut.

Är det någon här som har erfarenhet av att klä in poolkant i klinker/glasmosaik på en betongpool utomhus i nordiskt klimat? Vilka produkter är lämpliga om det är lämpligt över huvudtaget? Har läst lite här på forumet men inte hittat riktigt den informationen som jag känner mig behöva för att våga mig på det, verkar vara många som avråder från det? I värsta fall får jag väl gå en rond till med den lustiga färgen.  O0 Men det vore onekligen snyggt med klinker...

Hoppas någon sitter inne på kunskapen och återigen, tack för ett jätteinformativt forum.

Mvh Peder
 

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Gick och blev med pool, behöver råd
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2009, 15:50:17:17 »
Gratulerar till "pool-på-köpet" - garanterat inget som kommer att ångras när man väl börjat njuta av det hela!  O0
Kul att du "gillade" målandet av "antagonisten" ;D - se bara till att inte alltid ha så roligt framöver under renoveringen utan spar det till kommande poolpartyn!

Har dessvärre ingen erfarenhet av betongpooler men det finns många kunniga inom detta på forumet - sök runt på "betong", "kakel", "mosaik" etc. från startsidan så får du säkert många bra träffar att gå vidare på.

Blir kul med lite bilder så det går att följa ditt projekt som låter spännande!

Lycka till!

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Golgata

SV: Gick och blev med pool, behöver råd
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2009, 21:15:02:02 »
Hej,

Diatomitfilter är ett oslagbart sätt att filtrera vatten på, klart mycket effektivare än sandfilter (diatomit tar bort betydligt fler och mindre partiklar). Nackdelen är att när du backspolar så måste fylla på med ny diamtomit efteråt (ett mycket fint pulver gjort på malda fossiler..påminner om finmalet potatismjöl). Men effektivare filtrering kan du INTE få. Häll diatomitpulvret i bräddavloppet efter backspolning, så sugs det in i filtret. Mängden beror på storleken på ditt filter. I USA är diatomit-filter vanligare än sand-filter. Men så är ju pool-kulturen därborta klart mer utvecklad än här i Svedala.

Gå till USAs motsvarighet till Poolforum:

http://www.poolcenter.com/

Här hittar du svar på ALLT. Sök dig omkring så finner du tex   

http://www.poolcenter.com/filter2.htm

där du kan läsa ALLT om diatomitfilter

Mvh!
« Senast ändrad: oktober 04, 2009, 21:27:57:57 av Golgata »

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Gick och blev med pool, behöver råd
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2009, 21:58:19:19 »
Hej,
Diatomitfilter är ett oslagbart sätt att filtrera vatten på, klart mycket effektivare än sandfilter (diatomit tar bort betydligt fler och mindre partiklar). Nackdelen är att när du backspolar så måste fylla på med ny diamtomit efteråt (ett mycket fint pulver gjort på malda fossiler..påminner om finmalet potatismjöl). Men effektivare filtrering kan du INTE få.......
Reningseffekten lär historiskt ha varit "outstanding" med diatomit men det är idag konstaterat/förenat med hälsorisker och jämförs med asbets enl. olika rapporter  <hmm> och i vissa jmf. ersätts diatomit därför mot aktivt kol.

Finns en del diskuterat på Forumet sen tid., sök från Forumets starsida på "diatomit" så får du träffar att förkovra dig i, bl.a. denna länk
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3770.msg28890#msg28890

"Googla" runt på "diatomit" så hittar du ännu mer.

Källa ang. hälsorisker:
http://www.docstoc.com/docs/3090973/Rent-vatten-i-poolen

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: oktober 04, 2009, 22:10:06:06 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Golgata

SV: Gick och blev med pool, behöver råd
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2009, 20:44:25:25 »
Citat:
Reningseffekten lär historiskt ha varit "outstanding" med diatomit men det är idag konstaterat/förenat med hälsorisker och jämförs med asbets enl. olika rapporter
Slut Citat




Att dagligen oskyddat inandas stora mängder finfördelat material (mjöl, damm, sot, aktivt kol, kiselgur, rök) är förvisso inte någon hälsokur för lungorna.

Men att jämföra farligheten av i poolsammanhang normal diatomit-användning med långvarig eller yrkes-mässig oskyddad exponering för asbest-fibrer är inte rättvist, om jag uttrycker mig milt.

Använder man en simpel ansiktsmask (eller fyller på försiktigt en dag då det inte blåser) vid de få gånger per år det behövs, ja då är ju är diatomit-användningen betydligt mer harmlös och ofarlig än själva brukandet av poolvattnet....

Diatomitpåfyllning får man göra vid vårstart, och sen 1-2 x per säsong. Exponeringsfrekvensen/tiden är mao helt försumbar.

Att diatomit-filter är förbluffande mer effektivt än sand-filter vet jag av egen erfarenhet.

I samband med ett pump-ventil-byte för 2 år sedan byttes diatomitfiltret till ett enligt försäljaren "mycket, mycket bättre filter än det du har idag" (som förstås inte visste något om DE-filter visade sig i efterhand. Hade inga andra att sälja än sand-filter..)

Jag längtar så tillbaka till det absolut kristallklara diatomit-filtrerade vattnet att jag slängde bort sandfiltret i sbm att jag vinterstängde i helgen.

Tja, du kan gissa vilket filter jag beställt.

Just det. Det är INTE ett sand-filter.

Och jag vet att jag inte kommer dö diatomit-döden...


Mvh!
« Senast ändrad: oktober 05, 2009, 20:52:08:08 av Golgata »

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Gick och blev med pool, behöver råd
« Svar #5 skrivet: oktober 06, 2009, 23:22:12:12 »
...Och jag vet att jag inte kommer dö diatomit-döden...
"Asbetsfanatikerna" var lika övertygade om förträffligheten, och ofarligheten, i det materialet...   :angel:

"Skämt" åsido, men det är inte mina rapporter - jag bara delar med mig i all välmening av den info. jag tid. sett för att uppmärksamma berörda i ämnet om att man bör kanske vara försiktig om man går i dessa tankar.
Oavsett är det i slutänden upp till varje enskild att ta sitt eget ansvar men det måste vara bättre att vara informerad och känna till farhågorna än att inte veta om dem för att kunna ta ett långsiktigt eget korrekt beslut. 

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan