Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köpa detaljer till poolstomme i plywood m.m.  (läst 2069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gotlandspool

Köpa detaljer till poolstomme i plywood m.m.
« skrivet: april 14, 2016, 12:06:59:59 »
Jag bygger en poolstomme i "lösvirke" a la Folkpool, dvs. poolplywood och regler i tryckimpregnerat klass A. Har en del funderingar just ang lösningar med plywoodstomme och jag behöver även inskaffa breddavlopp, 2 inlopp och en lampa (plast pga. saltklorinator). Tänkte det är lika bra att samla ihop mina frågor, som är följande. 

1. Vet någon eller kan något tipsa mig om vad jag ska köpa och var (alltså plastdetaljerna skimmer, inlopp, lampa)? Det jag tänker på är alltså själva infästningen i plywooden så att jag köper grejer som passar (så det blir rätt distans/avstånd och infästning) i just plywood. Folkpool har givetvis dessa grejer men jag antar att det finns alternativ, om man av någon anledning inte vill betala deras priser.
2. Jag har klurat en hel del på just breddavlopp och att vattenytan i pooler ofta är så låg (jag vet att det finns för- och nackdelar med det). Det finns ju olika skimmers, wide mouth, mirror skimmers etc. som man sätter högt så att man får högre vattenyta. Dessa verkar bl.a. gå ut på att man sätter skimmern så högt upp på poolväggen att det i princip inte blir någon liner ovanför skimmern. Funkar det att göra så? I mitt fall kommer jag inte ha något problem att "hålla ihop" poolstommen med en sådan lösning trots att jag i så fall får kapa av den övre liggande 44 x 120 regeln i den sektionen skimmern placeras eftersom jag har en fet 45 x 220 mm regel som poolsarg över detta.
3. Isolering i min poolstomme undrar jag också över. Alltså i själva "regelväggarna". Stommen kommer att komma 40-50 % under mark och resten  över mark - pooldäcket kommer dock att komma i samma höjd som en befintlig altan. Jag skulle gärna vilja trycka i isolering i vart fall i de delar som kommer under mark. Det sägs att vanlig cellplast inte är bra i trästommar (blir för tätt, vatten står kvar osv.) utan att det är pordrän/isodrän som gäller. Hur har ni gjort? Synpunkter?
4. Infästning av liner, det verkar som det är linerlist för vägg som gäller i mitt fall?   
Hur kommer det sig att det finns två sätt för linerlist, en på vägg och en toppmonterad och när och varför använder man vilken?
5. Sedan en fråga om höjdplacering på inlopp och lampa. Jag avser att försöka sänka vattennivån under inloppen / och ev. under lampan på vintern och tänkte därför sätta dom ganska högt. Dessutom vill jag gärna ha dessa åtkompliga från utsidan (kunna krypa ned under trallen/altanen in case of problems).
a) Vad bör det minst vara för avstånd från vattenyta till inlopp? kan 15-20 cm funka? Är alla inlopp riktningsbara?
b) Pahlen säger att lampor ska sitta mellan 30-80 cm ned. Är det en god ide tror ni att försöka sätta också lampan högt (20-30 cm ned) så att jag kan sänka vattennivån även under lampan. 
5. Slutligen en konstruktionsfråga/bärighetsfrågor. Folkpool har ju till sina poolstommar särskilda förstärkningar för poolsidorna som verkar gå ut på att man har liggande (trä)reglar i poolbotten som binds ihop med stående träreglar eller konsoller på poolsidorna. Jag tänkte istället lösa det så här - om ni inte skriker till och säger att det är galet: I mitt fall har jag grävt ut poolgropen och är nere på renskrapat "berg i dagen" i hela botten. Folkpools variant av min pool har två stödreglar på vardera långsida (som binds ihop med bottenreglar). Istället för att göra på detta vis tänker jag bygga upp två stående plintar på vardera sida som stöd till poolväggarna. Jag kommer att kunna borra ned rejäla armeringsjärn i berget och sedan gjuta "rektangulära pelare" i skalblock så jag är inte orolig för det inte kommer att hålla (det borde rimligen bli minst lika bra som en lösning med att binda ihop liggande och stående träreglar). Ser ni några problem med denna lösning?   

Mange tak.
 

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag