VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tömma allt vatten i min pool  (läst 14361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christoffer Beijer

  • Gäst
Christoffer Beijer
Tömma allt vatten i min pool
« skrivet: april 10, 2014, 10:44:13:13 »
Hej det är så här att jag ska bygga om hela pool däcket och ska riva det gamla. Min pool är väldigt smutsig på botten så min fråga till er är kan jag tömma ur allt vatten under renoveringen och skrubba ur hela poolen när allt är klart med pool däcket? och fylla på med nytt fräscht vatten när allt är klart? Om jag kan ta ur allt vatten ur poolen hur länge kan det var tomt utan att något händer? Min pool är gjord med duk och nedgrävd. Väldigt tacksam för svar

MvH Christoffer Beijer

Poolgiganten

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #1 skrivet: april 10, 2014, 11:51:40:40 »
Jag skulle gissa att de flesta här vill veta mer om själva poolstommen och omgivande markförhållande. Rent generellt så är betongstommar mer tåliga än andra för just tömmning av vatten. Men allt hänger på hur poolen är uppbyggd.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Christoffer Beijer

  • Gäst
Christoffer Beijer
SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #2 skrivet: april 10, 2014, 12:06:15:15 »
Den är nedgrävd i vanlig tomtmark typ jord, sand, lite sten men har inte en aning om hur stommen är uppbyggd det är inte jag som byggt den det är poolhuset i Norrköping tror jag och den byggdes innan jag köpte huset.

Utloggad Guinness

SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #3 skrivet: april 10, 2014, 15:55:18:18 »
Jag tömde min helt och skrubbade rent, då förra ägaren varit sjuk och inte hade tagit hand om poolen på 1år.

Det låg 5cm förmultnade löv på botten :(  Pumpade ur allt, och knäskurade hela poolen invändigt.

Det som kan hända om du har den tom länge är väl att vatten tränger in underifrån och trycker upp duken i botten. Jag hade bara min tom ca 24tim innan jag började fylla igen och hade inte det problemet iaf.
Folkpool 9 x 4,5m med nyinstallerad HYDRO-PRO 13 VP

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #4 skrivet: april 10, 2014, 17:07:16:16 »
Om du inte vet nåt om stommen eller markförhållandena runt om så måste du sträva poolen upptill innan du tömmer den, och vara väldigt observant om sidorna börjar tryckas in av jordmassorna, och vara beredd att snabbt fylla vatten eller sträva med fler plankor.
Rent generellt skulle jag nog itne råda någon att tömma poolen någon längre stund, speciellt inte om du itne är helt säker på att du har en väl fungerande dränering runt poolen så att risken för uppträngande vatten är minimal.

Annars är det normalt sett inte så svårt att få en pool ren även om vattnet ser bedrövligt ut.
Håva ut det värsta, dammsug, backspola, dammsug, backspola.
Se sedan till att alkalinitet och Ph är bra och chockklorera sedan.
Om det inte är klart vatten efter 3 dar, kolla klorvärdet, och om det är under 3 ppm klor, chockklorera igen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Per Thermopool

SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #5 skrivet: april 12, 2014, 07:15:57:57 »
Tycker prova genom att göra rent det vattnet du har, annars.
Kan du inte riva pooldäcket lite och kolla vad för stomme det ör? Har du nära till en brandpost? Kolla om du kan låna brandposthuvud och grovslang av kommunen (brandkåren eller någon annan kommunanställd). Om den börjar bukta in så kan du lött fylla poolen snabbt. Men det finns säkert massa jobbiga regler för att få ta vatten så.
Annars så tror jag också på att tömma bara lite och för rent på det klassiska sättet du fått tips på här ovan.

Christoffer Beijer

  • Gäst
Christoffer Beijer
SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #6 skrivet: april 12, 2014, 20:58:26:26 »
Nu har jag forskat lite om underlaget under poolen. Det är sandbotten jag pratade med förra ägaren och som sagt det är pool huset i norrköping som byggt allt och dom ska väl vara en seriös poolbyggar firma eller? Jag håller på nu och river pool däcket och har kommit fram till poolen det verkar vara någon slags sarg som är byggt runt poolen med virke såklart! hur mycket vågar man ta bort av den så det inte händer nått med poolen. Sen ser det ut att vara någon form av spån skivor runt poolen som går ner i backen så sargen ligger utanför spånskivan.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #7 skrivet: april 13, 2014, 06:58:25:25 »
Om du har sand runt poolen bör den ha packat sig och du kan tömma poolen med mindre risk för att väggar trycks ihop. Har du singel så kan det vara en ökad risk då den är mer rörlig och då får man sätta strävor så som Richard beskrivit.

Spånskivorna är nog plywood i tryckat utförande. 
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad CroW

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västervik
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #8 skrivet: april 13, 2014, 08:49:26:26 »
Ja precis plywood heter det det är det som är nedtryckt i marken. och nej inget singel var det tal om det är sandbotten. men tror ni att det som är utanför plywooden den så kallade "sargen" tror ni den är till poolen eller till pooldäcket? det ser väldigt sniket ut och det som håller upp sargen är vanliga 2tum2 (möjligtvis något större) som är nedtryckta i direkt i marken. 

Utloggad CroW

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västervik
  • Antal inlägg: 18
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tömma allt vatten i min pool
« Svar #9 skrivet: april 13, 2014, 08:52:53:53 »
OBS Det är jag som är Christoffer som startade tråden Jag har gjort ett konto nu :)

MvH

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan