VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: backspolningsvattnet  (läst 9443 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aromata

SV: backspolningsvattnet
« Svar #10 skrivet: juli 22, 2010, 21:50:18:18 »
Jag har backspolat på gräsmattan och i en rabatt sedan 1995. Finns inga tecken alls på skador, tvärtom. Gräset är grönt och fint och bambun får en extra skjuts. Men jag backspolar aldrig med klor i vattnet. Det vore som att kasta bort pengar. Låt klorhalten gå ner så mycket som möjligt innan du backspolar, då kommer det att gå hur bra som helst.

Poolgiganten

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: backspolningsvattnet
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2010, 01:09:07:07 »
På långt mindre än 24 timmar bryts kloret ner till NaCL dvs vanligt salt och salt i små mängder göder.
Dock ska man undvika att back spola ut det på marken om man har väldigt hög klorhalt eller måste göra det ofta typ mer än 1 ggr i veckan.
Att en mask dör är inte specielt konstigt.
Kloret bryter ner slemet runt masken så det blir ungefär som om vi skulle bada utan hud och hur det slutat är inte svårt att räkna ut.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Erica

SV: backspolningsvattnet
« Svar #12 skrivet: juli 23, 2010, 01:15:41:41 »
Citera
Då måste ni ha ett separat rör ut till brunnen.
Det jag har sett både i verkligheten och faktiskt på YouTube (orkar inte leta var)  är när man trycker in vattnet i en brunn/koppling som är förgrenat till övriga huset. Det jag har sett är att det bruka stå upp små fontäner ur golvbrunnar och alla vattenlås brukar bli tömda.

Nej det har vi faktiskt inte, det går in i husets system och några bubblande gplvbrunnar har vi aldrig haft. Men så klart, skulle man få stopp i avloppet eller ha rör med dålig lutning så kan det naturligtvis bli så. Å andra sidan så rensar kanske det krafiga flödet rören lite grann. Vi har ventiler för att kunna köra ut vattnet i trädgården i stället, problemet då skulle väl bli att det vintertid antingen blev svallis på marken eller att röret frös igen, så hittills har vi sällan kört så, bara om det varit helt knustorrt ute så vi tyckt att trädgården behövt vattnet.. Avloppet har bra lutning ned mot trekammarbrunnen och rören är rätt grova så jag tror det krävs en del innan de svämmar över. Men ett separat rör vore naturligtvis en gardering. Har man en mindre trekammarbrunn får man nog dessutom kolla lite närmare om den tål vattenmängden.

Utloggad aromata

SV: backspolningsvattnet
« Svar #13 skrivet: juli 23, 2010, 08:57:54:54 »
På långt mindre än 24 timmar bryts kloret ner till NaCL dvs vanligt salt och salt i små mängder göder.

Det är riktigt att växtnäring är salter men NaCl räknar man vanligtvis inte som ett sådant. Na kan till viss del ersätta K (båda är positivt laddade) som makronäringsämne och Cl är ett milronäringsämne som man normalt aldrig behöver tillsätta eftersom det "alltid" finns i tillräckliga mängder. Det innebär att OM det skulle ackumulera sig skulle det kunna bli skadligt, men risken är liten eftersom en hel del försvinner bl.a. i gasform (jmfr kommunalt klorerat vatten).

Men ta det säkra före det osäkra och låt klorhalten sjunka innan du "vattnar" med poolvattnet.

Utloggad Golgata

SV: backspolningsvattnet
« Svar #14 skrivet: juli 23, 2010, 23:10:49:49 »
Hej på er, jag håller på att bygga en markpool ifrån poolkungen, då kom frågan om vart jag leder vattnet ifrån backspolningen, kan man leda det till trekammar brunnen som sedan leder det vidare till infiltrationsbädden, är det risk att kloret skadar bakteriefloran i markbädden.
Agne

Jag vattnar gräsmattan, rosorna, häcken, mm sedan 15 år med "skitvattnet". Dessa grödor växer och frodas....

Mvh!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan