VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rostutfällning vid brädavlopp  (läst 5969 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rostutfällning vid brädavlopp
« skrivet: juli 07, 2010, 10:36:54:54 »
Hej,

har en galvad plåtstomme och nu efter andra säsongen så har jag fått problem med rostutfällning vid brädavloppet. Till 99,9% kommer detta från plåtarna. När man kollar så är det egentligen inget som stoppar vatten från att komma i kontakt med plåtarna. Det borde som till lampan finnas en U-packning som täcker plåtarna för att ta bort detta problem men det gör det inte till mitt brädavlopp:(
Ni som har galvad plåtstomme - hur skyddas era plåtar från att komma i kontakt med vattnet. Har ni en U-packning som träs över kanten eller löses detta på något annat vis.

Ett snitt av min pool blir. Ram till brädavlopp, packning, liner, plåt, packning, brädavlopp.

Ska åtgärda detta under sommaren och då undrar man vad som är bäst. Ska ta bort rost och galva plåtarna men sedan är frågan vad som är bäst. Täcka kant med PCV tejp eller gör en egen packning på något vis. Ta 2 bitar liner och limma mot varandra över brädavloppshålet och ut över kanterna för att sedan skära upp hålet till brädavloppet för att få en sorts U kant som skyddar plåt.

Mycket tacksam för tips och ideer för att lösa detta.


Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rostutfällning vid brädavlopp
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2010, 11:27:14:14 »
Du har inga andra metallföremål runt breddavloppet, typ skruv eller liknande som i sin tur kommer åt stommen. Kan skapa galvaniska strömmar.
Annars så tycker jag din observation att det inte borde finnas något av stommen som är i direktkontakt med vattnet. Din vikta liner"flärp" förbättrar säkert.

Har du salt i vattnet och/eller lågt pH? Det gör ju inte saken bättre.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rostutfällning vid brädavlopp
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2010, 14:04:44:44 »
Kör klor och PH är OK.

Det sitter rostfria skruv som klämmer ihop brädavloppet med plåten.
Ram-plåt-brädavlopp.

Min känsla är att om man har galvad plåt som är i kontakt med vatten så kommer det förr eller senare att bli rost? Eller?

Casco rekomenderade att använda vanlig glassilikon till pool istället för casco marine som jag hade hört att man skulle ta.

Kanske räcker det att köra kallgalv samt lägga glas-silikon över plåt + kant samt även lägga en fog när man har satt dit brädavlopp. Eller ska man dubbellimma liner samt skära ut hålet.... Är lite villrådig...

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rostutfällning vid brädavlopp
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2010, 14:37:38:38 »
Förr eller senare så kommer även galvad plåt att rosta.

Iom att du har rostfri skruv in i den galvade plåten och båda är i en fuktig miljö så bildas galvaniska strömmar som "äter upp" det mest oxidationskänsliga materialet dvs den galvade plåten medans skruvarna förblir intakta.

Det finns tillfällen då man väljer att offra skruven (sk offeranod) genom att låta den rosta istf plåten då skruven är lättare att byta än plåten.

Hur det är i ditt fall kan jag inte bedöma, men lägg gärna upp några bilder.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rostutfällning vid brädavlopp
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2010, 16:04:17:17 »
Ska se om jag kan lägga upp några bilder på det.
Måste skruvarna ligga mot plåten för att det uppstå strömmar?
I mitt fall är hålen större än skruven så de är inte i kontakt med varandra.

Lite roligt att man har en titel som säger "kunnig om pool". Det känns många gånger som man inte är det:) Denna titel verkar sättas efter hur mycket man är inloggad, eller? Kan inte minnas att jag har valt den, borde gå att ändra....

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Rostutfällning vid brädavlopp
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2010, 16:51:04:04 »
Hej danfa!

Jag undrar om din montering är riktig? <hmm>

Jag har också plåtpool och där är monteringen :ram till bräddavlop, packning, liner packning, bräddavlopp.
Bräddavloppet av plast sticker genom plåten och tätningarna ligger alltså på var sida om linern och direkt mot plasten i bräddavloppet. Inget vatten kommer i kontakt med plåten.

Hur har ni andra?

/Dacke
« Senast ändrad: juli 07, 2010, 17:34:43:43 av dacke »
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Fia

SV: Rostutfällning vid brädavlopp
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2010, 19:00:07:07 »

Lite roligt att man har en titel som säger "kunnig om pool". Det känns många gånger som man inte är det:) Denna titel verkar sättas efter hur mycket man är inloggad, eller? Kan inte minnas att jag har valt den, borde gå att ändra....

Den är satt efter antal inlägg o detta sköts automatiskt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Linkan222

SV: Rostutfällning vid brädavlopp
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2010, 23:12:21:21 »
Har för mig att jag har en tvådelad (som ett U i genomskärning) packning som man trär över plåt och liner. Sedan sitter breddavloppet skruvad från varsitt håll mot packningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan